تبریز/

استفاده بهینه از منابع تولید راهکاری اساسی برای تداوم توسعه و شکوفائی اقتصاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استفاده بهینه از منابع تولید در بخش کشاورزی، راهکاری اساسی در تداوم توسعه بخش کشاورزی و افزایش توان اقتصادی این بخش در دستیابی به شکوفائی بیش از پیش آن به شمار آمده و سازمان جهاد کشاورزی استان در توسعه بخشی هر چه بیشتر به این امر مهم، تلاش خود را در فرهنگ سازی این مسئله حیاتی گسترش و تداوم می دهد.

به گزارش  خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، محمدیان امروز در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی فرمانداری ویژه مراغه، با اشاره به طرح های مصوب توسعه کشاورزی این شهرستان گفت: یکصد و 25 طرح به تصویب رسیده است که اجرای کامل این طرح ها خواهد توانست روند توسعه این شهرستان را بهبود بخشد.

وی با اشاره به هزینه های اجرائی این طرح ها گفت: تاکنون برای اجرای 58 طرح، اعتباری بالغ بر 9 میلیارد و 335 میلیون ریال پرداخت شده و 67 طرح نیز در مرحله دریافت اعتبارات اجرائی به مبلغ یکصد و 19 میلیارد و یکصد و 76 میلیون ریال می باشد و طرحهایی که اعتبارات اجرائی آنها زیر سقف 300 میلیون قرار داشته ، به صورت مستقیم در کارگروه شهرستان به تصویب رسیده و هزینه اجرایی این طرح ها نیز معادل 20 میلیارد و 395 میلیون ریال برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به شناسائی اراضی قابل واگذاری برای توسعه بخش کشاورزی این شهرستان افزود: 97 هزار هکتار از اراضی ملی در مراغه مورد شناسائی قرار گرفته که 6 هزار و 852 هکتار از این اراضی قابل واگذاری به بهره برداران بخش کشاورزی بوده و 5 هزار و 560 هکتار از این اراضی خارج از حریم و همچنین 722 هکتار نیز در داخل حریم قراردارد و برای توسعه کشاورزی در این اراضی، 3میلیون متر مکعب آب لازم بوده که بخش اعظم آن از محل صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان قابل تامین خواهد بود.

محمدیان با اشاره به نحوه تخصیص اراضی شناسائی شده قابل واگذاری به متقاضیان واجد شرایط گفت: یکهزار و 276 هکتار از این اراضی برای توسعه باغات و 600 هکتار نیز برای توسعه بخش زراعی، اختصاص یافته و همچنین برای توسعه دامداریهای کوچک، صنایع تبدیلی و تکمیلی و توسعه پرورش آبزیان نیز این اراضی، قابل بهره برداری خواهد بود.

وی با اشاره به این موضوع که برای واگذاری اراضی قابل بهره برداری در توسعه بخش کشاورزی این شهرستان، تاکنون 326 نفر ثبت نام نموده اند افزود: بعد از بررسی های نهایی درخواست این افراد ، تصمیم لازم در این مورداتخاذ خواهد شد.

محمدیان همچنین با اشاره به امکان بهره برداری از آب خروجی تصفیه خانه این شهرستان به حجم 5/5 میلیون متر مکعب گفت: این امر روند سرعت گیری توسعه بخش کشاورزی بخصوص در بخش زراعی و باغی را به صورت چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید نمود برای بهره برداری از طرح هایی که نیاز آبی آنها زیر دو هزار متر مکعب است، نیازی به استعلام از امورآب شهرستان وجود ندارد و این طرح ها بعد از تصویب در کارگروه شهرستان و اخذاعتبارات لازم شروع به کار نمایند.

گفتنی است: عدم دریافت اراضی ملی از طریق امور اراضی و همچنین عدم داشتن شغل دولتی از مهمترین اولویت های واگذاری اراضی به متقاضیان می باشد/س

برچسب ها: تولید ، اساسی ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.