فارس/

اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار به هدایت آبراهه‌های تخت جمشید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از اختصاص 300 میلیون تومان اعتبار به منظور هدایت آبراهه‌های تخت جمشید خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس فریدون فعالی در حاشیه بازدید از کانال‌های آبراهه‌های تخت جمشید اظهار داشت: نظام آبراهه‌های تخت جمشید یکی از بزرگترین طرح‌های مهندسی زمان هخامنشیان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس افزود: تخت جمشید نخستین شهر و محوطه تاریخی بوده که طرح هدایت آبراهه‌ها در آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری 300 میلیون تومان اعتبار به هدایت آبراهه‌های تخت جمشید اختصاص داده شده است بیان کرد: در این راستا 80 نفر مشغول به فعالیت هستند که تا کنون سه آبراهه به طور کامل بازشده است و از این پس دیگر مشکل جمع شدن آب در محوطه کاخ‌های تخت جمشید را شاهد نیستیم.
فعالی ابراز داشت: با عملیات کاوش‌گری و نجات‌بخشی آب‌ها از طریق کانال‌های آبراهه، به بیرون هدایت می‌شوند.
وی همچنین افزود: نخستین کانال شناسایی شده، آبراهی است که از محل خروجی کانال‌های تخت جمشید به سمت جنوب امتداد یافته و کارکرد اصلی آن انتقال آب جمع شده در داخل کانال‌های زیرزمینی تخت‌گاه به بیرون این مجموعه است.
وی در ادامه با بیان اینکه هرگونه اقدام عملی در مورد تخت جمشید ابتدا در کارگروه فنی ویژه بررسی می‌شود، اضافه کرد: تثبیت و عملیات رطوبت‌زدایی از کانال‌های آبراهه‌های تخت جمشید نیز به زودی انجام می‌شود./ع


برچسب ها: آبراهه ، تخت ، جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.