چرا آمریکایی رای نمیدهند؟

تاریخچه برگزاری انتخابات در آمریکا نشان می دهد که در انتخابات های ریاست جمهوری حدود نیم قرن گذشته، هر بار بیش از ۴۰ درصد از آمریکایی ها رای نداده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، آمریکایی ها که در دنیا گذر می کنند تا در ایام انتخابات در کشورهای مختلف سو استفاده کرده و افعالی چون براندازی را دامن بزنند در میزانمتوسط مشارکت در کشورشان همواره کمتر از 40 در صد بوده است.

'آمریکا به دو پاره تقسیم شده است'،این جمله را گزارشگران این روزها بارها تکرار می کنند؛ اشاره آنها به هر چه داغ تر شدن رقابت میان نامزدهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و هواداران آنها در جریان انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا است.
اما در واقع، جامعه آمریکا این روزها به سه قسمت تقسیم شده است. رای دهندگان به باراک اوباما؛ رای دهندگان به میت رامنی و رای ندهندگان.
تاریخچه برگزاری انتخابات در آمریکا نشان می دهد که در انتخابات های ریاست جمهوری حدود نیم قرن گذشته، هر بار بیش از 40 درصد از آمریکایی ها رای نداده اند.
در حقیقت، آخرین باری که میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به بیش از 60 درصد رسیده به سال 1968 باز می گردد که ریچارد نیکسون جمهوریخواه برگزیده شد.
کمترین این میزان هم مربوط به سال 1996 است؛ هنگامی که بیل کلینتون دموکرات برای بار دوم به کاخ سفید راه یافت اما تنها حدود 49 درصد از آمریکایی ها به پای صندوق رفتند.
در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این کشور به سال 2008 هم حدود 57 درصد از واجدان شرکت رای دادند که باراک اوباما پیروز نهایی اعلام شد.
مشارکت انتخاباتی آمریکایی در نیم قرن گذشته %
لیندون جانسون 61.93 1964
ریچارد نیکسون 60.83 1968
جرالد آر فورد 55.22 1972
جیمی کارتر 53.53 1976
رونالد ریگان 52.60 1980
رونالد ریگان 53.11 1984
جرج بوش (پدر) 50.11 1988
بیل کلینتون 55.10 1992
بیل کلینتون 49.00 1996
جرج دبیلو بوش 51.21 2000
جرج دبیلو بوش 56.69 2004
باراک اوباما 57.37 2008
رای ندهنگان کیستند؟
در یک تعبیر ساده شاید بتوان رای ندهنگان آمریکایی را جمعی متشکل از 'کم سوادها؛ جوانان بی علاقه به سیاست؛ کهنسالان و شهروندانی که اصلیتی غیر آمریکایی' دارند ارزیابی کرد اما پژوهش‌های متعددی نشان داده اند که بسیاری از آمریکایی‌هایی که رای نمی دهند به اندازه آنهایی که رای می دهند به مشارکت سیاسی در جامعه خودشان پایبندند.
یک پژوهش که توسط روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی و دانشگاه سافلوک در بوستون صورت گرفته نشان می دهد 58 درصد از رای ندهنگان درانتخابات شرکت نمی کنند چرا که معتقدند رای دادن آنها تاثیری بر سرنوشت‌شان ندارد.
هر چند پژوهشی دیگر نشان می دهد که 28 درصد از کسانی که گهگاه رای می دهند و 23 درصد از کسانی که هیچوقت رای نمی دهند، علت عدم حضورشان در انتخابات را "گرفتاری‌های روزانه" اعلام کرده اند.
آگاهانه رای ندادن
کیت پرتسون و جرمی ویلند از اعضای گروه آنارشیستی اتک د سیستم در ریجموند ویرجینیا هستند که نظام حکومتی آمریکا را مشروع نمی دانند.
کیث پرستون ساکن شهر ریچموند مرکز ایالت ویرجینیا است. این ایالت از پایگاههای تاریخی جمهوریخواهان به شمار می رود اما در انتخابات های اخیر تمایل خود را گاه متوجه دموکرات‌ها کرده است.
کیث که عضو یک گروه آنارشیستی است می گوید: "من در انتخابات شرکت نمی کنم چرا که معتقدم نظام حکومتی آمریکا از بنیان نامشروع است. به عقیده من، سیستم انتخاباتی الکتورال فقط زمینه ساز مشروعیت بخشیدن به دولتی است که از بالا و تحت یک نظام الیگارشی هدایت می شود."
گروه آنارشیستی که آقای پرستون عضو آنست "اتک د سیستم" (Attack The System) نام دارد. این گروه بخشی از شبکه ملی جنبش آنارشیست های آمریکاست.
این بخش کوچک از جامعه آمریکا اصولا اعتقادی به فلسفه وجودی دولت ندارند و چنان که از نامشان بر می آید به "اقتدارگریزی" و توزیع قدرت در میان نهادهای مردمی و خصوصی معتقدند.
او می گوید: "من و همفکرانم خواهان نظام و سیستمی هستیم که منعکس کننده نظر و خواست اکثریت جامعه باشد و نه فقط تعداد معدودی که اکنون کنترل همه چیز را در دست دارند."
 

برچسب ها: رای ، آمریکا ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار