لس آنجلس تايمز:

اينبار ديگر از "قذافي" و "مبارک" خبري نيست که به داد اوباما برسند

روزنامه لس آنجلس تايمز با اشاره به تحولات رخ داده در خاورميانه از سال 2008 تاکنون نوشت: در اين دور رياست جمهوري باراک اوباما، وي در منطقه اي که با بيداري اسلامي تغيير شکل داده؛ با چالش هاي تازه اي در خاورميانه روبروست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه آمريکايي در تحليلي به قلم "جفري فليشمن" در اينترنت نوشت: باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در مقايسه با چهار سال پيش با خاورميانه اي متفاوت روبرو است.

حاکمان مستبد طرفدار غرب ديگر در مصر و تونس حکومت نمي کنند، و در ليبي، معمر قذافي مرده و رفته است.
اوباما در دور دوم رياست جمهوري خود احتمالا بايد با واقعيت هاي اين چنيني مواجه شود که ديگر حامي چنداني در خاورميانه براي وي نيست.
اوباما در جهان عرب با تازه وارداني مانند محمد مرسي، رئيس جمهور مصر با احتياط وارد معامله مي شود.  
از سوي ديگر آمريکا با حملات هواپيماهاي بدون سرنشين، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
در مصر نيز نگراني هايي از وجود به خطر افتادن پيمان صلح اسرائيل و مصر وجود دارد که سخت واشنگتن و تل آويو را به هراس انداخته است. 

روابط واشنگتن و آمريکا نيز نسبت به چهار سال پيش شکننده تر شده است.
در اسرائيل، اين حس وجود دارد که اوباما تلاش هاي خود را براي مذاکرات صلح ميان اسرائيلي ها و فلسطيني ها بيشتر خواهد کرد اقدامي که در تلاش براي جلب اعتماد اعراب صورت مي گيرد.
با اين حال مسئله اصلي، آينده روابط سرد اوباما و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل است. بسياري در اسرائيل و آمريکا، نتاهياهو را به حمايت پنهاني از رامني متهم مي کنند و برخي اکنون نگران حمايت اوباما از حزب چپ ميانه و در نتيجه کاهش احتمال پيروزي مجدد نتانياهو هستند.

در ادامه اين مقاله آمده است حکومت هاي پادشاهي عربي در خليج فارس به خصوص عربستان و بحرين متحد نزديک آمريکا هستند اما براي ايجاد جامعه آزاد تر تحت فشار شديد قرار دارند و يمن تبديل به پايگاهي براي القاعده شده است.
اين روزنامه آمريکايي در پايان مي نويسد: اينبار ديگر "معمر قذافي" و "حسني مبارک" به داد اوباما نمي‌رسند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار