بجنورد/

شهر تاریخی بلقیس اسفراین آماده بازدید گردشگران و مسافران نوروزی

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالی از آماده سازی شهر تاریخی بلقیس اسفراین برای بازدید گردشگران و مسافران نوروزی خبرداد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علي کاظمي با اعلام این خبرافزود: این اثر به دلیل داشتن غنای فرهنگی و آثار معماری شاخص در سال 1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1388 توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور ،به عنوان پایگاه میراث فرهنگی انتخاب و از این زمان پژوهش و فعالیت های باستان شناسی و مرمتی و حفاظتی آغاز و به صورت مستمر ادامه دارد .

وي گفت:کاوش های باستان شناسی در بخش ارگ و شارستان با هدف روشن کردن ساختار و فضاهای معماری،گاهنگاری و کسب اطلاعات فرهنگی و ... انجام شد.

وی با اشاره به مهمترین کشفیات این اثرتاریخی گفت: این آثار فرهنگی – هنری شامل:سفالینه ها،وسایل روزمره زندگی و بقایای معماری شامل:کوره سفالگری،مسجد،آب انبار و ..... که همه این آثار به صورت سایت موزه در دید بازدید کنندگان قرار دارد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان تصریح کرد:به موازات کاوش های باستان شناختی انجام فعالیت های مرمتی دردو بخش ارگ و شارستان در حال انجام است.

کاظمي ادامه داد:مرمت انجام شده در بخش ارگ را شامل: کارحفاظت اولیه در کلیه قسمت های ارگ،تهیه طرح های مطالعاتی،مرمت و بازسازی تکمیلی قسمتی از نمای غربی و شمالی ارگ با هدف حفاظت،تکمیل و بازسازی بافت قدیم و الگوسازی و تعمیم به دیگر بخش های ارگ با اسناد و مدارک باستان شناسی و معماری برای به نمایش گذاشتن و بازدیدکنندگان آماده شده است.

وي از مهمترین فعالیت های مرمتی در بخش شارستان را،مرمت برج و باروی شارستان و مقبره شیخ آذری اشاره کرد و افزود:این فعالیت ها شامل پیگردی های باستان شناسی،طرح مطالعاتی و مرمتی و احیای کامل مقبره شیخ آذری و ایجاد راه دسترسی به آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت:به منظور ساماندهی این پایگاه،در مسیرهای دسترسی به این مجموعه، نقاط کاوش شده و بخش های که دارای آثار شاخص معماری است تابلو های راهنما نصب شده تا گردشگران به راحتی از آثار بازدید کنند.

کاظمی از اقدامات دیگر در شهر تاریخی بلقیس را نصب دوربین های مداربسته ،نصب سطل زباله در بخش های مختلف ارگ و شارستان،ایجاد کانکس، احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی عنوان کرد و گفت:تمام موارد ذکر شده برای استفاده و رفاه گردشگران و بازدید کنندگان آماده شده است.

وي مهمترین آثار و نقاطی که در مجموعه تاریخی شهر بلقیس قابل بازدید را در بخش ارگ؛بخش های مرمت شده نمای شمالی و غربی و بخش هایی از داخل بنا و در بخش شارستان:بخش های مرمت شده برج و باروی شارستان،کاوش های صورت گرفته در تپه منار شامل بقایایی از شبستان ستوندار مسجد جامع شهر،سیستم آب رسانی،بقایایی از دو آب انبار در ضلع جنوبی و شمالی شارستان،کوره سفالگری،مقبره شیخ آذری و مجموعه یخدان ها است .

شهر تاریخی اسفراین مشهور به «شهر بلقیس» در 3 کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.