گزارش/

تحقق دانشگاه اسلامي نيازمند استراتژي فرهنگي است

تحول در علوم انساني، مبارزه با جنگ نرم، ارتقاي سطح علمي اساتيد، تربيت دانشجويان و اساتيد ديني، تصويب آيين نامه‌ها، طرح تفكيك جنسيتي، تحول بنيادين در دانشگاه‌ها، اصلاح زير ساخت‌ها، بومي سازي دانشگاه‌ها و وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مواردي هستند كه تا به حال براي رسيدن به دانشگاه اسلامي، تصور شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شاید عنوان "اسلامی شدن دانشگاه‌ها” را بارها شنیده باشیم و هر یک از ما برداشت متفاوتي از این موضوع داشته باشیم اما آنچه که تقریبا قریب به اتفاق کسانی که با فضای دانشگاه‌های امروز کشور آشنا هستند به آن اذعان دارند، عدم اسلامی بودن فضای دانشگاه‌هاست، فضایی که هم به لحاظ ظاهری با ملاک‌ها و موازین اسلامی فاصله دارد و مهمتر به لحاظ محتوایی و سمت‌وسوی حرکت.

از آنجايي که مديريت دانشگاه‏ ها در گذشته هماهنگ با فرهنگ اسلامي جامعه نبود، بايد تغييراتي در مديريت دانشگاه‏ ها به عمل مي آمد، سازمان دانشگاه‏ ها بايد دگرگون مي‏شد و مهمتر از همه، محيط دانشگاه‏ ها اسلامي مي‏‌شد.

تصويب سند دانشگاه اسلامي

پیام نوروزی حضرت امام(ره) در نوروز سال 59 بارقه‌ای فروزان بر جامعه انقلابی و اسلامی ایران بود. این پیام به ویژه بر فرهنگ جامعه‌ و ضرورت انجام تحول اساسی در دانشگاهها تاکید داشت.

براي اين منظور، کميته‏ اي در ستاد با عنوان " کميته اسلامي کردن دانشگاه‏ ها "، تشکيل شد.

با توجه به ناهماهنگي ضوابط و مقررات حاکم بر دانشگاه‏ ها با شرايط انقلابي جامعه، قسمت اعظم فعاليت‏هاي ستاد بر اسلامي کردن دانشگاه‏ ها و تعيين ضوابط و مقرراتي منطبق با موازين اسلامي متمرکز شد.

حرکت بعدی در این زمینه در سال ۶۶ است که در این سال نخستین مصوبه به نام "آئین‌نامه حفظ و حدود آداب اسلامی" که بخش عمده‌ای از آن مربوط به دانشگاه‌ها بود به تصویب رسید و در سال ۷۵ نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی "سند دانشگاه اسلامی"را به تصویب رساند.

بدون استراتژي فرهنگي نبايد منتظر اسلامي شدن دانشگاه‌ها بود

دبير انجمن اسلامي دانشگاه الزهرا، در اين زمينه اسلامي شدن دانشگاه‌ها را اسلامي شدن دانشگاه در تمامي ابعاد مانند دانشجو، اساتيد و ساختار مديريتي دانشگاه دانست و افزود: با يك استراتژي فرهنگي مي‌توان به اسلامي شدن دانشگاه ها دست يافت.

وي تصريح کرد: تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها يك درمان مقطعي است كه بدون استراتژي فرهنگي مدون نمي‌توان نتيجه مستمري را از آن انتظار داشت.

خليلي با اشاره به تهاجم فرهنگي كه پروژه برنامه ريزي شده غرب درباره ايران است، اظهار داشت:‌ غرب با برنامه ريزي مدون بر روي بحث عفاف، حجاب و فرهنگ كشور ما كار كرده است و در مقابل ما نيز كم كاري‌هايي را داشته‌ايم كه وضعيت امروز از غفلت ما نسبت به مسائل فرهنگي نشات مي گيرد.

طرح تفکيک جنسيتي ربطي به اسلامي شدن دانشگاه‌ها ندارد اما باعث پيشرفت افراد مي‌شود

مدير گروه معارف دانشگاه بين المللي امام خميني(ره)  نيز در اين باره گفت: حوزه و دانشگاه، با بازبيني در علوم و اينكه اسلامي كردن علوم تنها مختص به علوم غير اسلامي نيست،‌ براي رسيدن به دانشگاه اسلامي تلاش كنند.

عضو هيات علمي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه در بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها گفت: عميق ترين نيازي كه در دانشگاه و حوزه احساس مي شود واكاوي در علوم است و اينكه آيا اين علوم، مقيد به علوم اسلامي هستند يا خير و اگر اسلامي نبودند با همكاري يكديگر به رفع علاج اين واقع بپردازند.

وي تصريح كرد: از جمله موارد ارتباط حوزه و دانشگاه در مورد اسلامي شدن دانشگاه‌ها اين است که اسلامي بودن علوم خود را اثبات كرده و براي اسلامي سازي علوم اسلامي و ديگر علوم تلاش كنند.

وي با اشاره به ادعاي طرح تفكيك جنسيتي از سوي برخي افراد که با هدف رسيدن به دانشگاه اسلامي مطرح مي‌شود، گفت: تفكيك جنسيتي ربطي به اسلامي شدن دانشگاه‌ها ندارد و البته اين يك امر اخلاقي است و باعث پيشرفت افراد و پاكسازي محيط مي شود.

نقش اساتيد معتقد در اصلاح فضاي فرهنگي دانشگاه انکار ناپذير است

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشگاه شاهد نيز در خصوص اسلامي شدن دانشگاه ها گفت:‌ اساتید دانشگاه بايد همانطور که از مراتب علمی برخوردارند، به فرهنگ اسلامی نيز معتقد و مسلط باشند تا بتوانند دانشجویان اصلحی را تربیت کنند.

نيك بخت با بیان اینکه استادان دانشگاه‌ها بايد از مراتب علمي و تعهد كاري فراوانی برخوردار باشند، تصریح کرد: اساتید دانشگاه های اسلامی باید ویژگی های خاصی داشته باشند، یعنی اینکه هم از مراتب علمی برخوردار بوده و به فرهنگ اسلامی معتقد و مسلط باشند تا بتوانند دانشجویان اصلحی را تربیت کنند.

فرهنگ‌سازي در دانشگاه با توسعه فضاي فيزيکي آن به دست نمي‌آيد

کربلايي دانشجوي طلبه حوزه علميه قم در نقد فضاي فرهنگي دانشگاه ها گفت: فرهنگ‌سازي در دانشگاه با توسعه فضاي فيزيکي آن به دست نمي‌آيد.

وي با بيان اينکه كمبود اساتيدي كه اعتقاد به مباحث اخلاقي و انقلابي داشته باشند و ذهن دانشجويان را هدايت كنند و با مباني اسلامي آشنا باشند، يکي ديگر از نقدهايي است که به دانشگاه هاي ما وارد است،‌ تصريح کرد: دانشگاه ها به جاي تربيت اساتيد قوي و کارآمد بيشتر در جهت توسعه فضاي دانشگاه ها فعاليت مي کنند در صورتي که دانشگاه فضاي انسان سازي است و بايد در آن به اخلاقيات اهميت داده شود نه اينکه کميت فضاي آن مد نظر باشد.

وي اصلاح زيرساخت‌هاي فرهنگي توسط مسئولين را مهمترين عامل اسلامي کردن فضاي دانشگاه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بايد در دانشگاه ها به دانشجويان بهاي بيشتري داده شود و فضاي دانشجويي طوري در نظر گرفته شود تا به لحاظ اخلاقي دانشجوياني مناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي تربيت شوند.

استفاده از فقه پويا در تحقق دانشگاه اسلامي كاربردي است

همچنين دبير دفتر تحكيم وحدت نيز گفت: معطوف شدن تمامي نگاه ها به فقه پويا كه يك جريان علمي و اسلامي است و توانايي مرتفع كردن نيازهاي بشري در شرايط كنوني را دارد.

وي استفاده از مباني فقه و اصول اصيل اسلامي را در تحقق آرمان هاي واقعي دانشگاه اسلامي تصريح كرد: بايد به صورت عمقي و ريشه اي و پرهيز از ظواهر در محيط هاي علمي- پژوهشي دانشگاه ها به سوي جايگاه برتر علمي-فقهي در دانشگاه ها در حركت باشيم.

اين فعال دانشجويي مهمترين نقشه براي رسيدن به جايگاه هاي علمي- فقهي برتر در دانشگاه ها را اينگونه عنوان كرد: معطوف شدن تمامي نگاه ها به فقه پويا كه يك جريان علمي و اسلامي است و توانايي مرتفع كردن نيازهاي بشري در شرايط كنوني را دارد.

براي رسيدن به دانشگاه اسلامي شعاري عمل نکنيم

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي نيز با اشاره به بحث اسلامي شدن دانشگاه ها گفت: تا زماني که يک مدل جدي از علوم ديني نداشته باشيم، قطعا نمي توانيم دانشگاه اسلامي و تحول در علوم را داشته باشيم.

وي با بيان اينکه متأسفانه آفتي که اکنون دچار آن هستيم اين است با دغدغه هايي که از سوي مقام معظم رهبري مطرح مي شوند، آنقدر شعاري برخورد مي شود که از اصل هدف دور مي شويم، تصريح کرد: چند سال است که از بحث تحول در علوم انساني که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد مي گذرد، اما در عمل اتفاق جدي را شاهد نبوديم.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي با توجه به اينکه اقدامات بنيادين بر اين مسئله انجام نشده، گفت: در مبارزه با جنگ نرم لازم است چهارچوب و مدلي از بحث دين داشته باشيم و آن را در قالب مباحث سياسي و اقتصادي ارائه دهيم. چرا که تا زماني که يک مدل جدي از علوم ديني نداشته باشيم، قطعا نمي توانيم دانشگاه اسلامي و تحول در علوم را داشته باشيم.

شوراي انقلاب فرهنگي از افراط و تفريط در اسلامي شدن دانشگاه جلوگيري مي‌کند

کبگانيان، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: اعضاي اين شورا در تلاش هستند تا از افراط و تفريط جلوگيري كنند زيرا برخي اوقات تعبير از اسلامي شدن فقط پرداختن به ظواهر است و به صورت شعارگونه طرح مي شود.

وي با اشاره به اينكه ممكن است افراط و تفريط هايي درباره اسلامي شدن دانشگاه ها صورت گيرد، افزود: گاهي اوقات در اين باره نگراني هايي وجود دارد كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز اين نگراني ها مطرح بوده و اعضاي اين شورا در تلاش هستند تا از افراط و تفريط جلوگيري كنند زيرا برخي اوقات تعبير از اسلامي شدن فقط پرداختن به ظواهر است و به صورت شعارگونه طرح مي شود.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه امكان اجراي تفكيك جنسيتي در دانشگاه نه به صورت صد درصد مثبت و نه به صورت صد درصد منفي است تصريح كرد: اين كار در بسياري از دانشگاه ها عملي و شدني است كه طبق توصيه هاي اسلامي بهتر است و در بعضي جاها نيز ممكن است به برخي دانشگاه ها لطمه بزند و توان انجام اين كار نباشد لذا براي جلوگيري از افراط و تفريط در اين زمينه ها سند اسلامي شدن دانشگاه در صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي بررسي و نهايي خواهد شد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار