امروز در تاریخ؛

از سرنگونی ایرباس مسافربری ایران توسط آمریکا تا مرگ پایه‌گذار جنبش صهیونیسم

سرنگونی ایرباس مسافربری ایران توسط آمریکا، رحلت"میرزای شیرازی" مرجع بزرگ شیعه، کشف فلز نیکل، ثبت اختراع ماشین حروفچینی، مرگ پایه‌گذار جنبش جهانی صهیونیسم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 12 تیر 1392 خورشیدی برابر با 24 شعبان 1434 هجری و 3 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان آمریکایی در خلیج فارس (1367 ش)
در دوازدهم تیرماه 1367 ش روز برابر با سوم ژوئیه 1988 م، هواپیمای مسافربری ایرباس ایران با شماره 655 که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیما حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها به شهادت رسیدند. در میان سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 12 سال، 52 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و هم‌چنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلَّم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است. با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند.

قتل "میرزاده عشقی" شاعر و روزنامه‌نگار آزادی خواه (1303 ش)
محمدرضا کردستانی معروف به میرزاده عشقی در سال 1272 ش درهمدان به دنیا آمد. عشقی در دوران جنگ جهانی اول، به کشور عثمانی رفت و در مدرسه دارالفنون آنجا تحصیل کرد. او هنگام ریاست وزرایی وثوق الدوله، با قرارداد 1919 مخالفت کرد و مدتی زندانی شد. وی سپس درتهران، روزنامه قرن بیستم را که حاوی مقالات و اشعار تندِ ضد هیئت حاکمه بود انتشار داد. عشقی در شماره اول این روزنامه، کاریکاتورها، اشعار و مقالات تندی مبنی بر هزل جمهوری و جمهوری خواهان اختصاص داد که بلافاصله از طرف شهربانی، شماره‌های آن، جمع و سانسور شد و خود میرزاده هم ظاهراً به سبب همین مقالات، در 12 تیر 1303 ش به دست دو ناشناس در 31 سالگی کشته شد و جسدش را در ابن‌بابویه در ری به خاک سپردند. میرزاده عشقی با آنکه از جوانان آزادی‌خواه و طرفدار رژیم جمهوری واقعی بود، مع هذا با این جمهوری مصنوعی که توسط رضاخان قلدر به ایرانیان تحمیل می‌شد، سخت مخالفت می‌کرد.تابلوهای ایده آل و کفن سیاه از جمله آثار اوست که شامل انتقاد از اوضاع اجتماعی ایران می‌باشد.

وفات آیت الله حاج سید ابراهیم علم الهدی سبزواری (1420ق)
آیت الله حاج سید ابراهیم علم الهدی سبزواری در سال ۱۲۹۶ شمسی در شهر سبزوار به دنیا آمد. وی در شبستان مسجد گوهرشاد، پس از آن که آیت الله العظمی میلانی خارج فقه و اصول تدریس می کرد، به تقریر درس استاد می پرداخت و پس از ارتحال ایشان خود حلقه درسی تشکیل داد و بیش از دو دهه در مدرسه امام صادق (ع) و سایر مراکز به تدریس درس خارج فقه و اصول مبادرت ورزید و شاگردان برجسته ای را در مکتب اصولی خود پروراند. آیت الله علم الهدی سرانجام در سن ۸۵ سالگی در ماه شعبان سال ۱۴۲۰ قمری برابر با ۱۲ آذر سال ۱۳۷۸ شمسی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و پیکر پاکش روز بعد با حضور علما و روحانیون از محل مسجد فرش فروشها تشییع و در رواق دارالزهد حرم مطهر رضوی تدفین شد. ایشان در مدت عمر بابرکت خود آثار متعددی را تالیف کرد که برخی از آنها عبارتند از: تقریرات دروس خارج فقه و اصول و تفسیر آیت الله العظمی میلانی، آیات العقائد، حاشیه بر نهایه الدرایه آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی و یک دوره اصول.

رحلت عالم جلیل "میرزا محمد حسن شیرازی" مرجع کل و مجاهد عالی قدر شیعه(1312 ق)
آیت‌اللَّه میرزا محمدحسن شیرازی در نیمهٔ جمادی الاولی سال 1230 ق در شیراز به دنیا آمد. میرزای شیرازی در 29 سالگی وارد کربلا شد و پس از آن به نجف رفت. پس از فوت شیخ مرتضی انصاری در 1281 ق زعامت شیعه به میرزای بزرگ شیرازی محول گردید و نزدیک به 30 سال در این مقام به رفع مشکلات مردم و ادارهٔ حوزه‌های علمیه مشغول بود. مهم‌ترین حادثه‌ای که در ایام زعامتِ آن پیشوای بزرگ شیعه رُخ داد، قضیّهٔ جنبش تنباکو بود. فتوای تاریخی ایشان در معاهدهٔ انحصار تنباکو در زمان ناصرالدین شاه، چنان مردم را به صحنه کشاند که شاه قاجار، مجبور به فسخ قرارداد تنباکو گردید.

 میرزای شیرازی همزمان با رهبری جامعهٔ اسلامی، شاگردان بسیاری را به جامعهٔ اسلامی تقدیم نمود و کتب متعددی را تالیف کرد. حضرات آیات عظام سیدمحمدکاظم یزدی، آخوندملامحمد کاظم خراسانی، میرزا محمدتقی شیرازی معروف به میرزای دوم، شیخ فضل‌اللَّه نوری، حاج میرزا حسین نوری، میرزا اسماعیل شیرازی و ده‌ها عالم بزرگوار از جمله شاگردان این فقیه بزرگوار می‌باشند. سرانجام، میرزای بزرگ در 82 سالگی در سامرا چشم از جهان فرو بست. پیکر مطهرش را از سامرا تا نجف با پای پیاده تشییع کردند و در آخر شعبان در جوارمرقد منور امیرالمؤمنین(ع) به خاک سپردند.

روز ملی روسیه سفید (بلاروس)
روسیه سفید با بیش از 207 هزار کیلومتر مربع مساحت، در همسایگی کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی واقع است. جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر بوده که ملّیت روسی داشته و سفیدپوست هستند. پایتخت این کشور، مینسْکْ و واحد پول آن روبل می‌باشد. بیش از 40% مردم روسیه سفید مسیحی بوده و ارتدوکس هستند. مردم روسیه سفید به دو زبان رسمی بلاروسی و روسی صحبت می‌کنند. پیش بینی می‌شود که جمعیت این کشور تا سال 2025م رو به کاهش رفته و در حدود 9/5 میلیون نفر گردد. از شهرهای مهم روسیه سفید، هومیل، بِرِست و هرودنا می‌باشد. نظام سیاسی حاکم بر روسیه سفید جمهوری است. این کشور دارای دو روز ملّی می‌باشد یکی 27 ژوئیه که حق حاکمیت ملّی روسیه سفید رسماً اعلام شد و دیگری سوم ژوئیه است.

کشف فلز نیکل (1751م)
نیکل یک فلز سفید نقره‌ای است که به‌خوبی جلا می‌گیرد. از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف بوده، هادی جریان الکتریسیته می‌باشد و به‌راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می‌شود. با توجه به اینکه نیکل، دوام زیادی در هوا داشته، اکسیده نمی‌شود، برای تولید سکه‌های پول، فلز کاری برنج و آهن و همچنین برای ساخت ابزار آلات شیمیایی در آلیاژهای خاص مانند نقره آلمانی کاربرد دارد و معمولاً با کبالت همراه هست که هر دوی آنها در آهن‌های شهاب سنگی یافت می‌شوند. منطقه Sud-bury در Ontario، انتاریو کانادا 30% نیکل جهان را تولید می‌کند. معادن دیگر در روسیه استرالیا، کوبا، دومینکن، نروژ و اندونزی می‌باشند. با این وجود این باور وجود دارد که بیشتر نیکل موجود در زمین در هسته این سیاره تمرکز یافته است.

رحلت مرزبان حریم تشیع، علامه شیخ "عبدالحسین امینی" صاحب کتاب "الغدیر" (1349ش)
علامه شیخ عبدالحسین امینی در سال 1281ش در تبریز زاده شد. پس از فراگیری مقدمات علوم حوزوی در تبریز، راهی نجف اشرف شد و از محضر آیات عظام سیدابوتراب خوانساری و سیدمحمد فیروزآبادی فیض برد. وی پس از تکمیل تحصیلات، به تألیف کتاب روی آورد و در ابتدا کتاب شهداءالفضیله، شرح حالی از 130 تن از علمای دین را به رشته تحریر در آورد و پس از آن خود را برای نگارش کتاب عظیم الغدیر مهیا ساخت. این کتاب بزرگترین و ارزشمندترین اثر علامه امینی است.

علامه امینی برای یافتن مدارک معتبر درباره حدیث غدیر و سایر مطالب مربوط به اهل‌بیت(ع)، بارها به کشورهای مختلف سفر کرد و ده‌هزار کتاب را مطالعه نمود. این عالمِ محقق هم‌چنین کتابخانه‌ای با 42 هزار کتاب در نجف اشرف با نام کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) تاسیس کرد و به همراه جمعی از یاران و با نسخه‌برداری از کتب نایاب و منحصر به فردِ اسلامی، گنجینه نفیسی از آثار مذهبی را جمع‌آوری نمود. سرانجام علامه امینی، این عالم ربانی و رضوانی در دوازدهم تیرماه 1349 ش در هفتاد سالگی بدرود حیات گفت و در کتابخانه‌اش به خاک سپرده شد.

تولد "فرانتیس کافکا" نویسنده بزرگ چک (1883م)
فرانتس کافکا نویسنده معروف چک، در سوم ژوئیه 1883م در خانواده‌ای یهودی در پراگ پایتخت این کشور به دنیا آمد. کافکا پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشگاه پراگ دکترای حقوق گرفت. وی در طی سال‌های بعد آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت رسید. در همه آثار کافکا، زندگی و خصوصیت‌های روحیش منعکس است، حتی هنگامی که قهرمان داستان، جانوران باشند. کافکا نویسنده بزرگی است که عده‌ای به خاطر پیشگویی‌هایش به وی لقب پیامبر داده‌اند. این پیشگویی‌ها به ویژه در سال 1945م یعنی بیش از بیست سال پس از مرگ کافکا، بسیاری از روشن‌فکران را به حیرت انداخت. در آثار کافکا دنیایی از پوچی، تناقض، بی‌هدفی وسرشار از امیدهای واهی به چشم می‌خورد. مسائل خاص کافکا، از میان اشاره‌ها، کنایه‌ها و تمثیل‌هایی به دست می‌آید که با احساس ظریفی از طنز آمیخته است. وی در اواخر عمر به دلیل بیماری، گوشه‌گیری اختیار کرد هرچند که در تنهایی بر وسعت فرهنگ خود افزود. اکنون همه، کافکا را با آثار مهمی هم‌چون قصر، دیوار چین، گروه محکومین، مسخ و طبیب دهکده، می‌شناسند. وی سرانجام در 3 ژوئن 1924م در 41 سالگی بر اثر ابتلا به سل درگذشت. کافکا تا 30 سال پس از مرگ، بر نسل بعد از جنگ جهانی دوم نیز، نفوذ شدیدی داشت.

ثبت اختراع ماشین حروفچینی (لینوتایپ) توسط اتمار مرگتالر (1886)
حروف‌چینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می‌گرفت، ولی بعدها این کار با دستگاه‌هایی که معمول‌ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروف‌چینی خودکار لاینوتایپ در سال ۱۸۸۶ میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت.

مرگ "تئودور هِرْتْزِل" پایه‌گذار جنبش جهانی صهیونیسم (1904م)
تئودور هِرْتْزِل پایه‌گذار جنبش جهانی صهیونیسم در سال 1860م در خانواده‌ای یهودی در شهر بوداپِستِ مجارستان به دنیا آمد و پس از مدتی به اتریش رفت. در این کشور به تدریجْ اندیشه گردآوری یهودیان در یک سرزمین با حکومتی مستقل در وی قوت گرفت. بر همین اساس کتاب دولت یهود را در سال 1895م نگاشت و اندیشه صهیونیسم را که بر توسعه‌طلبی و برتری نژادی استوار است مطرح کرد. هِرْتْزِل و همفکرانش برای تحقق اهداف جنبش صهیونیسم در سال 1897، کنگره‌ای را در شهر بالِ سوئیس برگزار نمودند و در آن، سازمان جهانی صهیونیسم را پایه‌گذاری کردند.

 این سازمانْ جهت فعالیت‌های خود مؤسسات مالی به راه انداخت و صندوق ملی یهود برای خرید اراضی در فلسطین و صندوق اعتبارات استعمارگری یهود برای تأمین هزینه‌های شهرک سازی را تأسیس کرد. وی برنامه خود را بر پایه دو نکته استوار ساخت. مهاجرت گسترده و دامنه‌دار و به دست آوردن سرزمینی که یهودیان در آن آزاد باشند. هِرْتْزِل تصریح می‌نمود که ترجیح می‌دهد فلسطین را با قتل و خون‌ریزی به دست آورد. تئودور هرتزل سرانجام در 3 ژوئیه 1904 در 44 سالگی درگذشت اما افکار او، نقش مهمی در پایه‌گذاری رژیم نامشروع و نژادپرست صهیونیستی بر جای نهاد.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
•  1962:   الجزایر پس از 132 سال به طور کامل از استعمار فرانسه خلاص شد.
•  1583:   ایوان «مخوف» تزار وقت روسیه پسر خودرا کشت.
•  1935:   آندره سیتروئن (یک مهندس یهودی فرانسوی) و مخترع و سازنده اتومبیلهای سیتروئن در 57 سالگی از بیماری سرطان درگذشت.
•  1944:   ارتش سرخ شهر «مینسک Minsk» را از ارتش آلمان پس گرفت و بیش از یکصد هزار نظامی آلمانی را اسیر کرد. مینسک یک شهر نهصد ساله بلاروس که در کنار دو رودخانه قرار گرفته است از قرن هجدهم یکی از شهرهای امپراتوری روسیه و بعدا اتحاد جماهیر شوروی بود و اینک پایتخت جمهوری بلاروس و نیز مقر سازمان جامعه مشترک المنافع روسیه. مینسک یک شهر دو میلیون نفری است.
•  1964:   با قانون شدن لایحه تعمیم حقوق مدنی در آمریکا، جداکردن سیاهان از سفیدها در اماکن عمومی این کشور ممنوع شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار