اعتراض شهروندان اروپايي به مرکل ادامه دارد؛

کپي برداري خانم صدر اعظم از هيتلر

شهروندان کشورهاي مقروض اروپايي به درستي مرکل را از اصلي ترين عوامل تشديد بحران در کشورهاي خود مي دانند. با اين وجود صدر اعظم آلمان همچنان بر ادامه سياستهاي رياضتي در کشورهايي مانند يونان و اسپانيا و قبرس تاکيد مي کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، خشم شهروندان اروپايي نسبت به سياستها و رفتارهاي مقامات آلماني، مخصوصا آنگلا مرکل همچنان ادامه دارد. اين خشم عمومي همچنان پابرجاست و منجر به تضعيف شديد موقعيت بين المللي آلمان شده است. در اين ميان ابقاي مرکل در راس معادلات سياسي برلين در انتخابات ماه سپتامبر مي تواند بدترين خبر ممکن براي شهروندان اروپايي قلمداد شود.

 شهروندان کشورهاي مقروض اروپايي به درستي مرکل را از اصلي ترين عوامل تشديد بحران در کشورهاي خود مي دانند. با اين وجود صدر اعظم آلمان همچنان بر ادامه سياستهاي رياضتي در کشورهايي مانند يونان و اسپانيا و قبرس تاکيد مي کند. ادامه اين روند سبب شده است تا صدر اعظم آلمان به يکي از اصلي ترين دشمنان ملتهاي اروپايي تبديل شود.

نکته قابل تامل اينکه شهروندان آلماني نيز نسبت به برگزاري تظاهراتهاي ضد آلماني در اروپا بدبين هستند.نظرسنجي منتشر شده نشان مي دهد مردم آلمان از برگزاري تظاهرات در کشورهاي منطقه يورو عليه آنگلا مرکل صدراعظم اين کشور و نازي توصيف کردن او خشمگين هستند.

اين نظرسنجي که در مجله اشترن چاپ شد، نشان مي دهد هفتاد و نه درصد آلماني ها از برگزاري تظاهرات ضد مرکل در کشورهاي مقروض از قبيل يونان و قبرس خشمگين هستند.تنها شانزده درصد از مردم آلمان ، تأمين کننده اصلي مبلغ بسته هاي کمک اقتصادي ،برگزاري اين گونه تظاهرات را قابل توجيه مي دانند.

حمل تصاوير مرکل ،در حالي که يونيفورم نازي بر تن دارد ،در دست تظاهر کنندگان مخالف اقدامات رياضتي در خيابان هاي يونان و قبرس پوشش گسترده اي در رسانه هاي آلماني داشته است.مخالفان کاهش هزينه هاي عمومي، آلمان را عامل ديکته شدن اقدامات سخت گيرانه عليه خود در ازاي دريافت وام براي مقابله با بدهي هاي خود مي دانند.

ادبيات اتخاذ شده از سوي مرکل نسبت به کشورهاي مختلف اروپايي تند و زننده است. همين مسئله سبب شده است تا اکثر کشورهاي اروپايي از صدر اعظم آلمان به عنوان فردي منفور ياد کنند. مرکل همچنان با زبان تهديد براي اروپا خط و نشان مي‌کشد.مرکل از قدرت محدود آلمان براي حل بحران يورو سخن گفته و تاکيد کرده است که تنها راه موجود براي حل بحران اروپا همين مسير پيش رو يعني طرح رياضت اقتصادي است .

صدر اعظم آلمان اعلام کرده است که رهبران جهان نبايد در توان آلمان براي يافتن راهي که بتواند بحران بدهي منطقه يورو را حل کند، مبالغه کنند و اروپا نمي‌تواند راه آسان براي خروج از بحران را انتخاب کند.

بر اساس اظهارات مرکل آلمان براي نجات 17 کشور منطقه يورو «گزينه‌هاي نامحدود» در اختيار ندارد و کشورها براي مقابله با اين بحران در مورد«راه‌حل‌هاي آسان» هشيار باشند.منظور مرکل از عدم استفاده از«راه حل‌هاي آسان» اين است که کشورهاي اروپايي راهي جز اجراي اقدامات رياضت اقتصادي براي خروج از بحران اقتصادي ندارند.

هم اکنون آنگلا مرکل به عنوان باني اجراي طرح رياضت اقتصادي مورد خشم ملتهاي اروپايي قرار گرفته است.با اين وجود صدر اعظم آلمان همچنان بر اجراي اين طرح جنجالي اصرار مي ورزد..مشخص نيست که مرکل تا چه زماني مي خواهد اين اقدام را صورت دهد.در هر صورت آنچه عيان است اينکه صدر اعظم سرزمين ژرمنها قصد ندارد از مواضع خود در اين خصوص
عقب نشيني کند.بي دليل نيست که اسپانيايي ها از مرکل به عنوان قاتل اقتصاد خود نام مي برند.

واقعيت امر اين است که تاريخ مصرف طرح رياضت اقتصادي در اروپا به پايان رسيده است. اين طرح عملا در اتحاديه اروپا با شکست مواجه شده است. با اين حال اصلي ترين باني اين طرح يعني آنگلا مرکل قصد ندارد به صورت رسمي شکست طرح اقتصادي خود را اعلام کند.

 به نظر مي‌رسد با شکست احتمالي مرکل در انتخابات سراسري آلمان شکست طرح رياضت اقتصادي در اروپا نيز به صورت رسمي اعلام خواهد شد. نيکلا سارکوزي رئيس جمهور فرانسه يکي از اصلي ترين خاميان اعمال طرح‌هاي رياضتي در اروپا بود. وي در انتخابات رياست جمهوري سال گذشته در فرانسه شکست سختي در برابر فرانسوا اولاند متحمل شد و اتحاد برلين و پاريس در اروپاي پس از هزاره سده عملا از هم گسست.

 با اين وجود اولاند اميدوار است که با روي کار آمدن سوسيال دموکرات‌ها در انتخابات سراسري امسال آلمان بار ديگر اين اتحاد برقرار شود. در هر صورت مرکل اصلي ترين همگام خود را در اروپا از دست داده است. هم اکنون مرکل ديگر قدرت قبلي در خصوص دفاع از طرح‌هاي رياضتي را ندارد.

يکي از اصلي ترين کشورهايي که مرکل در قبال آن مواضع سختي را در پيش گرفته است يونان مي باشد.صدر اعظم آلمان همچنان بر ادامه طرح هاي رياضتي در قبال يونان اصرار مي ورزد.اين در حالي‌است که رياضت اقتصادي به سبک و سياق فعلي مورد قبول نخست وزير يونان و شهروندان اين کشور نيست.با اين وجود اتحاديه اروپا همچنان نسبت به طرح هاي رياضتي در يونان و ادامه آن از سوي آتن اصرار مي ورزد.به نظر مي رسد در اين خصوص اتحاديه اروپا حاضر به عقب نشيني از مواضع خود نيست.

در شرايطي که صدر اعظم آلمان بر طرح‌هاي رياضتي خود اصرار مي‌ورزد، خشم افکار عمومي اروپا نسبت به وي افزايش يافته است. در سال 2012 ميلادي شاهد افزايش نارضايتي افکار عمومي از طرح‌هاي رياضتي آنگلا مرکل بوديم.

 در ابتداي سال 2013 ميلادي، مرکل در پيام خود به مناسبات سال جديد ميلادي عملا وعده‌اي عيني در راستاي کاهش رنج و مشقت رياضتي شهروندان اروپايي نداد تا بر همگان اثبات شود که وضعيت سال جديد از سال گذشته ميلادي بدتر خواهد بود. اين پيش بيني بسيار زود به تحقق پيوست. هم اکنون با وجود اينکه حدود دو ماه از آغاز سال جديد ميلادي سپري شده است شاهد رخدادهاي مهمي در اتحاديه اروپا و منطقه يورو هستيم.

 يکي از مهم ترين اين رخدادها را بايد موضع گيري نخست وزير انگليس در برابر منطقه يورو دانست که شوک سختي را به اتحاديه اروپا وارد ساخت. از آن گذشته، ايجاد بن بست سياسي و اقتصادي در ايتاليا نيز طي روزهاي اخير منجر به سرگرداني مقامات اروپايي و کاهش ارزش واحد پولي اروپا شده است.

در هر صورت دولت آلمان نقش مهمي در تشديد وخامت اوضاع مالي در اروپا دارد. اين مسئله اي است که مرکل به عنوان صدر اعظم آلمان نمي تواند آن را ناديده انگارد! بدون شک مرکل در صورت خروج از قدرت و شکست در انتخابات ماه سپتامبر نيز بايد در خصوص ضربه زدن به اقتصاد اروپا پاسخگو باشد. اين در حالي‌است که اگر مرکل در قدرت باقي بماند اوضاع از قبل نيز به ضرر وي بدتر خواهد شد.

تاريخ مصرف روشهاي تهديد آميز برخي سران کشورهاي اروپايي مانند آنگلا مرکل و خوزه مانوئل باروسو در قبال کشورهايي که با طرح‌هاي القايي از سوي اتحاديه اروپا خود را هماهنگ نمي‌کنند ديگر به اتمام رسيده است. با اين وجود به نظر مي‌رسد صدر اعظم آلمان قادر به پذيرش واقعيات جاري در اطراف خود نيست.

مرکل با مشاهده و تحليل آنچه اخيرا در بلغارستان، ايتاليا و قبرس گذشته است به خوبي مي‌تواند نسبت به نظر واقعي شهروندان اروپايي در خصوص طرح‌هاي رياضتي آگاه شود اما صدر اعظم آلمان نشان داده است که اساسا احترامي براي نظر شهروندان اروپايي قائل نيست./رسالت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار