اختلاف شديد ليبي و ديوان بين المللي کيفري بر سر محاکمه پسر قذافي

محاکمه پسر دیکتاتور سابق لیبی سبب بروز چالش بین لیبی و دیوان بین المللی کیفری شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی ؛ حدود دو سال از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی و کشته شدن او سپری می شود. باوجود گذشت دو سال از آن زمان، هنوز سیف الاسلام پسر قذافی، محاکمه نشده است. او به ارتکاب جنایت جنگی در لیبی متهم است. قرار است او در ماه اوت در لیبی محاکمه شود اما قضات دیوان بین المللی کیفری از آن بیم دارند که محاکمه وی در لیبی عادلانه نباشد.

دستگاه قضائی لیبی با رد این انتقادها می گوید حاضر نیست سیف الاسلام قذافی را به دیوان بین المللی کیفری تحویل بدهد تا در لاهه هلند(مقر دیوان بین المللی کیفری) محاکمه شود. به هرحال، مسئله سیف الاسلام سبب بروز تنشهایی میان لیبی و دیوان بین المللی کیفری شده است. سیف الاسلام قذافی که در لندن تحصیل کرده است در ایجاد ارتباط بین لیبی و غرب پیش از حمله به این کشور در سال دو هزار و یازده نقش کلیدی داشت. دیوان بین المللی کیفری، قرار بازداشت برای سیف الاسلام قذافی صادر کرده است. 

پائولا اسلیر خبرنگار شبکه گفت:« دیوان بین المللی کیفری اعلام کرده است سیف الاسلام قذافی باید به لاهه استرداد پیدا کند تا با اتهاماتش درباره جنایت علیه بشریت مواجه شود اما مقامات لیبی حاضر به چنین کاری نیستند. وکیل سیف الاسلام که فردی اسرائیلی است و عایشه قذافی، دختر قذافی ، او را برای کمک به برادرش به خدمت گرفته است می گوید براساس تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد، سیف الاسلام باید به دیوان بین المللی کیفری تحویل داده شود زیرا شورای امنیت به این دیوان اختیار داده است تا درباره جنایتهای رخ داده در لیبی تحقیق کند و درنتیجه، دیوان بین المللی کیفری از جانب جامعه جهانی در این زمینه حق اقدام دارد.

 به گفته وکیل سیف الاسلام، مردم لیبی حق دارند خودشان پسر قذافی را محاکمه کنند اما برای این کار باید از دیوان بین المللی کیفری مجوز بگیرند. اما مقامات لیبی می گویند دیوان بین المللی کیفری به هیچ وجه حق ورود به این مسئله را ندارد زیرا این نهاد قضائی بین المللی فقط در مواقعی می تواند ورود پیدا کند که دستگاه قضائی محلی کارایی نداشته باشد اما دستگاه قضائی لیبی به خوبی کارایی دارد. اما کارشناسان حقوقی می گویند اینطور نیست و لیبی در وضع فروپاشی قرار دارد و درنتیجه دستگاه قضائی آن نمی تواند کارایی داشته باشد.

آنها تاکید دارند حتی نمی توان گفت در حال حاضر در لیبی به معنای واقعی کلمه، دولت وجود دارد زیرا در این کشور هنوز ارتش و پلیس وجود ندارد و دولت اوضاع را در کنترل خود نگرفته است و درنتیجه نمی توان گفت که روند محاکمه سیف الاسلام چگونه خواهد بود و آیا عدالت درباره او اجرا خواهد شد یا خیر. سیف الاسلام از نوامبر سال دو هزار و یازده در اسارت به سر می برد و مشخص نیست که درکجا است. شبه نظامیانی که با حکومت معمر قذافی جنگیده اند می گویند سیف الاسلام و دیگر اعضای خانواده و سران رژیم معمر قذافی باید در دادگاه نظامی محاکمه شوند. آنها حاضر نیستند به سخنان هیچکس دیگری درباره این مسئله گوش کنند.»

جان جونز وکیل سیف الاسلام در این خصوص گفت: سیف الاسلام قذافی در وضع بسیار وحشتناکی قرار دارد. وی از بیست ماه پیش در این شرایط است. وکلا نمی توانند او را ببینند. حتی اگر امکان دیدار سیف الاسلام فراهم شود، شرایط ملاقات به صورتی نیست که او بتواند آزادانه با وکلایش صحبت کند. سیف الاسلام به خوبی می داند که نمی تواند شرایط زندانش را به وکلایش بگوید. به نظرمن، سیف الاسلام پس از محاکمه نمایشی در لیبی اعدام خواهد شد. محاکمه سیف الاسلام غیرعادلانه و نمایشی خواهد بود و او در این دادگاه قادر نخواهد بود از خودش دفاع کند و شاهدان را برای ادای شهادت دعوت کند زیرا شاهدان آنقدر وحشت زده هستند که جرات نمی کنند به نفع او شهادت بدهند. با این اوصاف، مشخص است که سیف الاسلام به اعدام محکوم خواهد شد.


برچسب ها: محاکمه ، قذافی ، لیبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار