کرمانشاه/

‌بیشترین تلفات سال گذشته در کرمانشاه بر اثر خفگی با گاز منوکسیدکربن بوده است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمانشاه اعلام کرد: بیشترین تلفات سال گذشته در ماموریت‌های آتش نشانی کرمانشاه را خفگی با گاز منوکسیدکربن تشکیل داده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران حجت‌الله جهانبخشی، با اشاره به نزدیکی فصل سرما، ایمنی تجهیزات گرمایشی را از مهمترین مباحث مربوط به این فصل عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حوادث سال گذشته آتش نشانی کرمانشاه مربوط به خفگی با گاز منوکسید کربن بوده است، گفت: متاسفانه بیشترین تلفات در زمینه ناشی از استنشاق گاز منوکسیدکربن ناشی از ناقص سوختن سیستم گرمایشی از جمله بخاری و آبگرمکن بوده است.

جهانبخشی وجود تهویه مناسب را یکی از ضروریات استفاده از وسایل گرمایشی عنوان کرد و گفت: مردم باید به طور جدی به این مسئله توجه داشته باشند که کلاهک و دودکش استانداردی را برای وسیله گرمایشی خود استفاده کنند تا تهویه مناسبی انجام شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمانشاه معتقد است: دودکش هر وسیله گرمایشی باید متعلق به همان وسیله باشد و از یک دودکش برای دو یا چند وسایل گرمایشی استفاده نشود.

جهانبخشی همچنین در خصوص عایق بندی دودکش و رعایت استاندارد ارتفاع نصب آن هشدار داد و این دو را در زمینه افزایش ایمنی استفاده از وسایل گرمایشی بسیار موثر دانست.

وی نصب کلاهک را بر روی دودکش بسیار مهم دانست و از مردم خواست تا بدون کلاهک به هیچ عنوان از وسیله گرمایشی خود استفاده نکنند، زیرا باد می تواند در دودکشی که بدون کلاهک است وارد شده و شعله را خاموش کند که در این حالت گاز در وسیله گرمایشی بدون شعله تجمع کرده و حالت انفجاری به خود می‌گیرد.

جهانبخشی همچنین در خصوص استفاده از وسایل گرمایشی در حمام هشدار داد و اظهار کرد: در حمام به علت بالا بودن بخار آب وسیله گرمایشی به صورت ناقص می‌سوزد.

وی افزود: بخار آب حمام اکسیژن را از محیط گرفته و مانع رسیدن آن به وسیله گرمایشی می‌شود که در این صورت وسیله گرمایشی به صورت ناقص سوخته و گاز منوکسید کربن تولید می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی کرمانشاه افزود: از آنجا که این گاز به سرعت جذب بدن مرطوب می‌شود، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان موجب خفگی فرد شود.

وی افزود: متاسفانه در اینگونه موارد فرد در حالی می‌میرد که خودش نسبت به مرگش آگاه نیست.
منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.