کهرم:

با انتقال آب کارون برای مصرف شرب موافق و برای مصرف صنعتی مخالفیم

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی گفت: با اجرای طرح های انتقال آب حوضه ای به حوضه دیگر برای مصرف شرب موافق هستیم.

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران  اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون در استان چهار محال و بختیاری به استان های مرکزی کشور مانند اصفهان، یزد، کرمان و قم ( طرح بهشت آباد ) اعتراض مردم خوزستان را به همراه داشت و مخالفان این طرح با تشکیل زنجیره انسانی با انتقال این حوضه آبی مخالفت کردند. همچنین اجرای این طرح موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.
 
به اعتقاد برخی از مخالفان با اجرای این طرح، خوزستان هر دو یا سه سال یکبار با کمبود شدید منابع آب مواجه می شود که برخی از آن به عنوان خشکسالی یاد می کنند.
 
بر اساس این طرح قرار است 500 میلیون متر مکعب آب از تونل کوهرنگ یک، 250 میلیون متر مکعب از کوهرنگ دو، 150 میلیون متر مکعب از سد چلگر و برای قم 300 میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه منتقل شود.
   
کهرم: تاکید بر مطالعات زیست محیطی و کاربرد انتقال
 
ˈاسماعیل کهرم ˈ مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست درمورد این طرح گفت: به طور کلی درپیش از اجرای طرح های انتقال آب حوضه به حوضه، مطالعات زیست محیطی الزامی است تا زیست بوم مناطق مختلف از این انتقال آسیبی نبیند.
 
وی همچنین گفت: نوع کاربرد آبی که از حوضه ای به حوضه دیگر منتقل می شود از اهمیت زیادی برخوردار است، به عنوان مثال اگر قرار است آب کارون برای مصارف صنعتی به اصفهان منتقل شود سازمان محیط زیست با این جابجایی مخالف، است اما اگر با کاربری شرب و انجام مطالعات زیست محیطی صورت گیرد اشکالی ندارد.
 
کهرم تاکید کرد: باید قبل از تصویب چنین طرح هایی تمام جوانب زیست محیطی آن مورد مطالعه قرار گیرد و در صورت تایید این مطالعات، طرح تصویب و اجرا شود.
 
وی گفت: به عنوان مثال با انتقال آب دشت مغان به دریاچه ارومیه مخالف هستم زیرا دشت مغان یکی از بهترین دشت های کشاورزی کشور است و انتقال آب از این دشت آن را نابود خواهد کرد، اما اگر قرار باشد رودخانه ای به خلیج فارس بریزد که آسیبی به محیط زیست وارد نکند اشکالی ندارد.
 
کهرم درعین حال در مورد این موضوع که طرح انتقال آب کارون به استان های مرکزی مطالعات زیست محیطی دارد یا خیر، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: همچنین باید نوع کاربرد آن نیز مشخص شود بعد تصمیم صحیح اتخاذ شود.
 
وی با بیان اینکه تولید یک کیلوگرم فولاد به 11 هزار لیتر آب نیاز دارد گفت: این مساله منطقی نیست که آب کارون برای مصرف صنعتی یا هر هدفی به جز شرب منتقل شود.
 
کهرم افزود: در کشور حدود 94 درصد آب کشور صرف کشاورزی، 3 تا 4 درصد صنعتی و 2 تا 3 درصد مصرف شرب دارد.
 
مدیرکل محیط زیست استان خوزستان: با طرح انتقال آب از خوزستان مخالفیم

 
همچنین ˈ احمد رضا لاهیجان زاده ˈ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: انتقال آب از سرشاخه های حوضه های آبی بر اکوسیستم طبیعی منطقه تاثیر منفی دارد و سازمان محیط زیست در اجرای طرح انتقال آب از کارون به استان های مرکزی بر روند اجرای علمی این طرح تاکید دارد.
 
وی افزود: اخذ و اجرای چنین تصمیماتی می تواند در طولانی مدت برای استان مبدا مشکلات اساسی ایجاد کند.
 
وی اظهار داشت: تشکیل زنجیره انسانی برای حمایت از کارون ناشی از نگرانی مردم برای آینده استان و فرزندانشان است که امری به حق است.
 
لاهیجان زاده تاکید کرد: در کل نظر رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری خوزستان بر این است که کار باید به صورت کاملا کارشناسی و علمی انجام شود.
 
وی اظهارداشت: این قبیل تصمیمات که ممکن است با اعمال نفوذی صورت گرفته باشد، نباید مباحث کلی کشور را تحت شعاع قرار دهد و باید کاملا کارشناسی شده و دارای مبانی علمی باشد.
 
وی با بیان اینکه مردم خوزستان نسبت به اجرای این طرح معترض هستند گفت: مختصری ازاین طرح اجرا شده اما نسبت به وسعت پروژه، این میزان فعالیت ناچیز است.
 
فعال محیط زیست: دراثر انتقال آب عمق رودخانه کارون به کمتر از یک متر رسیده است
 
ˈ محمد درویشˈ فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و منابع طبیعی دراین باره معتقد است: این انتقال آب، دبی یا آورد رودخانه های منتهی به جلگه خوزستان و خلیج فارس را به شدت کاهش می دهد.
 
به گفته وی با اجرای مختصر این طرح، برای نخستین بار عمق متوسط رودخانه کارون به کمتر از یک متر در مقطع اهواز رسیده و شوری رودخانه به شدت افزایش پیدا کرده است.
 
این فعال محیط زیست به صراحت با انتقال آب از خوزستان مخالفت کرد و ابراز امیدواری کرد که پیش از اجرای این طرح ها در مناطق مختلف کشور بررسی های کارشناسی صورت گرفته باشد.
 
   
کارون شاهرگ حیاتی کشور و نماد شکل گیری تمدن های ایران و بین النهرین است و انتقال آب از سرشاخه های کارون موجب نابودی آن خواهد شد.
 
خوزستان قطب کشاورزی، تولید برق، انرژی ، نفت و پتروشیمی است و تغییر در میزان آب رودخانه کارون می تواند باعث ایجاد مشکل در فعالیت هر کدام از این صنعت ها شود.
 
طرح بهشت آباد عنوانی است که برای انتقال آب از چهار محال و بختیاری به اصفهان به کار برده می شود. این طرح بزرگ احداث تونل بهشت آباد بود که با ظرفیت انتقال سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب، آب را به فلات مرکزی منتقل می کند.
 
طرح بهشت آباد در نهایت در میان مخالفت کارشناسان، مسوولان، نمایندگان و افکار عمومی استان های خوزستان و چهار محال و بختیاری، در شورای عالی آب تصویب شد و وزارت نیرو اعلام کرد در هفته دولت سال 1390 طرح بهشت آباد کلنگ زنی می شود.
 
این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سال 1386، مرکز پژوهش های مجلس در سال 1378 و سازمان مدیریت منابع آب ایران به عنوان متولی آب کشور به این طرح اشکالات فراوانی گرفتند و آن را تایید نکردند.
 
هدف اصلی این طرح کاربری کشاورزی و صنعتی است و با اجرای طرح بهشت آباد آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا 20 سال آینده تامین می شود این در حالی است که بسیاری از مناطق استان خوزستان از کم آبی رنج می برند.
 
بسیاری از کارشناسنان معتقدند:این طرح دارای مطالعات همه جانبه پیش از تصویب نبوده و بنابرایت ضرورت دارد دوباره مورد بررسی کارشناسان و اهل فن قرار گیرد.
 
در پی اعلام خبر کلنگ زنی طرح انتقال آب بهشت آباد نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری نیز در مجلس تحصن کردند.
 
برچسب ها: انتقال ، آب ، سرشاخه ، کارون ، زیستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار