افشای دست داشتن انگليس در بازداشت و شکنجه مخالفان رژيم قذافي

تحقيقات شبکه الجزيره فاش کرده است که انگليس در بازداشت و شکنجه مخالفان رژيم قذافي همکاري داشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي، برخي از زندانيان در زمان رژيم معمر قذافي در ليبي افشا کرده‌اند که دستگاههاي اطلاعاتي انگليس در شناسايي، بازداشت و شکنجه مخالفان رژيم قذافي با اين رژيم همکاري داشته اند.

اين اظهارات اساس شکايتي عليه دولت انگليس است که عبدالحکيم بلحاج سياستمدار ليبيايي تنظيم کرده است.

وکلاي بلحاج مي‌گويند او و همبندانش بر اساس تفاهمنامه اي که ميان دولتهاي انگليس و ليبي در سال 2004 امضا شده بود، زنداني و شکنجه شدند.

در واقع بر اساس اين تفاهمنامه قذافي قبول کرده بود برنامه تسليحات کشتار جمعي خود را کنار بگذارد و دوباره به جمع جامعه بين المللي بازگردد در عوض انگليس هم در بازداشت و شکنجه مخالفان قذافي به رژيم او کمک کند. انگليس در همان زمان قراردادي يک ميليارد دلاري با ليبي براي اکتشاف گاز امضا کرد. البته تا پيش از سرنگوني رژيم قذافي همکاري دستگاههاي اطلاعاتي انگليس با اين رژيم در سرکوب مخالفان معلوم نشده بود.

وقتي شورشيان به طرابلس آمدند، آنها به بسياري از ساختمانهاي دولتي حمله و آنها را غارت کردند. آنها در دفتر موسي کوسا رئيس دستگاه اطلاعاتي وقت قذافي مجموعه بزرگي از اسناد را پيدا کردند که در آنها با جزئيات دقيقي نحوه همکاري ميان انگليس و دستگاههاي اطلاعاتي ليبي تشريح شده بود.

بلحاج تاکيد مي کند بازجويان قذافي او را تحت فشار گذاشتند تا اطلاعات مربوط به اتباع ليبي را که در انگليس زندگي مي کنند، به آنها بدهد. بلحاج گفت گاهي آنها اعترافات و سوال و جوابهاي از پيش آماده شده را پيش من مي آوردند و مرا مجبور مي کردند آنها را امضا کنم. 

زياد هاشم يکي از مخالفان ليبيايي بود که با اطلاعاتي که به زور از بلحاج گرفته شده بود، در انگليس بازداشت شد. 

زياد هاشم گفت در جريان بازداشت و بازجويي من در لندن، پليس بارها مرا به تروريسم متهم کرد. کاملا روشن بود که همه اطلاعاتي که آنها عليه من در اختيار داشتند از ليبي آمده بود. 

زياد هاشم تاکيد کرد پليس انگليس حتي خانواده او را نيز تحت فشار گذاشته بود. او گفت آنها حتي مجوز داشتند هر زمان که مي خواهند خانه ما را بازرسي کنند و معمولا هنگام شب در حاليکه محکم به در مي کوبيدند براي بازرسي مي آمدند، اين رفتار آنها خانواده مرا وحشتزده کرده بود. 

دولت انگليس گفته متعهد است درباره اتهام بدرفتاري و شکنجه تحقيق کند زيرا قويا با شکنجه مخالف است و هرگز از هيچ کشوري نمي خواهد از شکنجه استفاده کند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار