درگیری‌ها‌ در لیبی و تلاش برای برکناری "علی زیدان"/ تسلط وابستگان قذافی بر برخی مناطق

شبکه الجزیره از درگیری‌ها و خشونت‌ها در این کشور و تسلط برخی وابستگان قذافی به برخی مناطق در حال درگیری‌های سیاسی در این کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه الجزیره از قول یک منبع خبری در کنگره ملی لیبی( پارلمان این کشور) خبر داد که وابستگان به نظام سرهنگ قذافی روز دوشنبه توانستند بر یک پایگاه هوایی در نزدیکی شهر "سبها" در جنوب این کشور تسلط یابند، و این در حالی‌است که کنگره امروز مجددا برای کناره‌گیری و رأی عدم اعتماد به دولت علی زیدان در تلاش است.

این منبع اعلام کرد : در این پایگاه هیچ تجهیزات نظامی که بتوان از آن برای  تخریب استفاده نمود ، نمی‌باشد . گزارشها حاکی‌از آن است که این افراد مسلح توانسته اند پس از آنکه مقامات لیبی اعلام کرده بودند که آن ها را  توسط حملات هوایی و نیروهای ارتش به عقب رانده‌اند، بر این پایگاه پس از ساعاتی مسلط شوند.

حملات هوایی ارتش از شنبه شب پس از آنکه کنگره ملی این کشور حالت اظطراری اعلام کرده بود و از شهرهای مختلف ، از جمله مصراته نیرو به "سبها" اعزام کرده بود ، شروع شده بود.

شهر "سبها" اخیرا شاهد درگیری‌های قومی خونینی بوده است که منجر به کشته‌شدن یک تن و مجروح شدن ده‌ها تن گردیده است.

از طرف دیگر خبرنگار این شبکه در لیبی از قول یک منبع خبری در شورای محلی شهر "الکفرة" در جنوب لیبی اعلام کرده است که درگیری‌ها با سلاح‌های سنگین بین افراد مسلح از قبائل عربی و قبائل تبو در این کشور شدت یافته است.

این منبع خبری اضافه کرد : درگیری‌ها در پی کشته‌شدن یک شهروند به دست مسلحان قبیله تبو در مرکز این شهر  روی داده است.

 در این شهر یک ماه است که ارتش لیبی حضور ندارد.

از طرف دیگر ، نیروهای امنیتی لیبی روز یکشنبه و دوشنبه حملات امنیتی را به منطقه "ورشفانة" در غرب طرابلس برای پیگیری و جستجوی عناصر طرفدار نظام سابق لیبی انجام دادند که در این عملیات 23 تن کشته شدند.

از طرف دیگر و در راستای تلاشها برای برکناری دولت علی زیدان ، محمد عبدالله عضو کنگره ملی لیبی (پارلمان این کشور) اعلام کرده است که اعضای این کنگره در یک جلسه فوق‌العاده به توافقی رسیدند که به موجب آن  امروز سه شنبه رأی گیری برای عدم اعتماد به دولت علی زیدان انجام می‌پذیرد.

این اعلام برای رأی گیری برای دادن رأی عدم اعتماد به دولت علی زیدان پس از آن انجام می‌گیرد که پیش از این نیز بارها کنگره ملی لیبی تصمیم به رأی عدم اعتماد به دولت علی زیدان داشت ، ولی موفق بدان نشد.

خبرنگار الجزیره اعلام کرده است که : تشکل‌های پارلمانی و مستقل نمی‌توانند که بریک طرح روشنی توافق نمایند ، اما برخی اعتقاد دارند که باید ابتدا رأی عدم اعتماد به دولت علی زیدان داده شود و پس از آن به‌دنبال جایگزین وی گشت.

علی زیدان نخست وزیر این کشور روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود وی خوشحال می‌شود اگر که کنگره دولت وی را معلق و دولتی جایگزین اعلام کند.

وی مجددا هشدارداه بود که  به کنگره به این دولت رأی عدم اعتماد دهد ولی کارها را به دولت موقتی بسپارد که قادر نباشد که تصمیمات مهمی را در سایه وضعیت امنیتی کشور اتخاذ نماید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار