بزرگترین سینمای رو باز جهان در آبیدر

بزرگترین سینمای رو باز جهان با گنجایش 10 هزار نفر در پارک جنگلی آبیدر سنندج قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، یکی از مهمترین جاذبه‌های استان کردستان ویژگی‌های فرهنگی آن است که نمونه این ویژگی‌ها در سراسر کشور کم نظیر هستند این ویژگی‌ها در عوامل فرهنگی همانند زبان، لباس، موسیقی، رقص، جشن‌ها و مراسم خاص صنایع دستی بارزتراز سایر عوامل فرهنگی است.

این ویژگی‌های فرهنگی برخلاف سایر مناطق کشور هنوز در این استان به‌صورت پویا در زندگی مردم جاری است.


 
بخش مهمی از تاریخ و آثار به جا مانده در کردستان مربوط به زمانی بوده که خاندان پرقدرت و بانفوذ اردلان در دوره صفویه و به هنگام جنگ ایران با عثمانی مرکز حکومت خود را در سال 1046 هجری قمری یعنی حدود 400 سال پیش به شهر سنندج انتقال دادند. 

در این سال سلیمان خان اردلان مرکز حکومت و قدرت خانواده خود را بعد از چندین نقطه به شهر سنندج منتقل کرد و از آن زمان تا حدود به قدرت رسیدن ناصرالدین شاه قاجار این خانواده در محدوده‌ی استان حکومت می‌کردند و به همین منظور بسیاری از آثار تاریخی به جا مانده در کردستان به ویژه شهر سنندج مربوط به دوره‌ی حکومت اردلان‌ها است.

اردلان‌ها با شاهان صفوی، زندیه، قاجاریه ارتباط خوبی داشتند و برخی از حکام آن‌ها فعالیت‌های عمرانی خوبی انجام داده و آثار زیادی چون پل،عمارت، حمام و قلعه در استان به جای گذاشته که امروز به اعتبار آثار تاریخی استان افزوده است.



استان کردستان به علت شرایط مساعد اقلیمی و زیست محیطی از دوران پیش از تاریخ به عنوان یکی از استقرارگاه‌های بشری مورد توجه بوده و نتایج حاصل از کاوش‌های باستان شناسی در مکان‌های تاریخی نشانگر این مطلب است.

در کردستان حدود یک هزار و234 اثر تاریخی شناسایی شده و حدود 599 اثر از آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

همچنین بزرگترین سینمای روباز جهان با گنجایش 10 هزار نفر در پارک جنگلی آبیدر سنندج قرار دارد.
این سینما با پرده‌ای در ابعاد 25در 12 متر بزرگترین سینمای روباز جهان محسوب می‌شود.

صدای فیلم‌های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است. پرده آن به گونه‌ای تعبیه شده که 10 هزار نفر بتوانند روبروی آن قرار گیرند.



انتهای پیام/اق

برچسب ها: فرهنگی ، سینما ، ابیدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهاز
۲۱:۲۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۳
من که هیچی نفهمیدم
آخرین اخبار