یک کمیته تحقیقاتی امریکایی:

آمریکا عامل اصلی حمله تروریستی بنغازی بود

یک کمیته حقیقت یاب امریکا در تحقیقی هفت ماهه به این نتیجه رسید که مقصر اصلی حملات تروریستی به سفارت امریکا در بنغازی در سال 2012، دولت امریکا بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دیلی‌میل، کمیسیون شهروندان بنغازی ،  گروهی متشکل از افسران ارشد سابق، کارمندان سیا و متفکران، در واشنگتن اعلام کرد که  بررسی هفت ماهه 2012 حمله تروریستی مرگبارنشان داده است که اگر ایالات متحده یک سال قبل از وقوع این حادثه به تسلیح شبه نظامیان القاعده در سراسر لیبی کمک نمی کرد، می شد از وقوع آن جلوگیری کرد.


"کلر لوپز "، یکی از اعضای این کمیسیون و یک افسر سابق در این باره گفت: " با آنچه که ما در لیبی انجام دادیم ، و آگاهانه تهیه سلاح برای شبه نظامیان و افراد شناخته شده  القاعده را تسهیل کردیم، ایالات متحده طرف های دخیل در جنگ با ترور را  تغییر داد ." 

او دولت اوباما را درعدم جلوگیری  از رسیدن نیمی از محموله اسلحه یک میلیارد دلاری امارات متحده عربی به شبه نظامیان القاعده، مقصر دانست.

لوپز گفت: " به یاد داشته باشید ، این سلاح هایی که به بنغازی آمد با اجازه نیروهای مسلح ما که مبادی ورودی هوا و دریا را بسته بودند ، وارد شهر شدند. " ' اجازه داده شد آنها به داخل بیایند ... آنها می دانستد که این سلاح ها در حال ورود به شهر هستند ، و اجازه ورود  داده شد .


جامعه اطلاعاتی  هم بخشی  از آن بود ، وزارت امور خارجه هم بخشی از آن بود، و قطعا این بدان معنی است که سران رده بالای ایالات متحده، سران امنیت ملی ما ، و به طور بالقوه کنگره - اگر آنها در جریان این موضوع باشند - هم از این موضوع اطلاع داشتند.

 این سلاح ها برای قذافی در نظر گرفته شده بود ، اما ایالات متحده اجازه  داد آنها به دست مخالفان او بیفتد.

این گروه در گزارشی موقت که سه شنبه منتشر شد نوشت: " کاخ سفید و اعضای ارشد کنگره، "  به عمد و آگاهانه سیاستی را دنبال کردند  که از سازمان های تروریستی به منظور سرنگونی معمر قذافی که برای سرکوب القاعده همکاری نزدیکی با غرب داشت، حمایت های مادی بعمل می آورد. 

"وین سیمونز"، افسر سابق سیا که در تحقیقات این کمیسیون شرکت  داشت گفت:"  بعضی ها از آن به عنوان خیانت به کشور یاد کردند".

"چاک  کوبیک" دریاسالار بازنشسته ، عضو دیگر این کمیسیون ، به خبرنگاران گفت  آن  سلاح ها در حال حاضر همگی در سوریه هستند.

کوبیک گفت:" قذافی فرد خوبی نبود، اما حاشیه رانده شده بود . کمیسیون در گزارش خود نوشت" مدت کوتاهی پس از آغاز شورش  های سال 2011  قذافی در واقع  پیشنهاد کناره گیری از قدرت را داد. اما ایالات متحده تقاضای او برای آتش بس را نادیده گرفت" ، در نهایت از کسانی حمایت کرد  که بعدها باعث کشته شدن سفیر ایالات متحده شدند .

کوبیک گفت وقتی که کاخ سفید به پنتاگون اجازه  نداد مذاکرات آتش بس را به طور جدی دنبال کند، تلاش ها برای مذاکرات آتش بس راه به جایی نبرد.

وی گفت: "ما رهبری داشتیم که جایزه صلح نوبل را به دست آورده بود ،اما او تمایلی نداشت به صلح  فرصتی 72 ساعته بدهد."

کوبیک گفت در ماه مارس 2011، فرماندهی آفریقا ، ارتش ایالات متحده ژنرال کارتر به شبکه خبری ان بی سی گفت که ارتش ایالات متحده بود به طور فعال معمر قذافی را هدف قرار نمی دادند.  و این یک  نشانه برای دیکتاتور لیبی بود که فرصتی برای  امضای توافقنامه وجود دارد.

قذافی  هم با عقب کشیدن نیروهای خود از شهرهای تحت تصرف شورشیان مانند بنغازی و مصراته، به این موضوع واکنش نشان داد. قذافی برای  کناره گیری تنها دو شرط داشت.اجازه  برای مبارزه با القاعده در مغرب اسلامی  ، و لغو تحریم ها علیه او، خانواده اش ، و کسانی که به او وفاداربودند.

این کمیسیون به خبرنگاران گفت: "عدم تمایل دولت اوباما برای کمک به خروج مسالمت آمیز رهبرقدرتمند لیبی ، منجر به از جان باختن افراد بسیاری (از جمله چهار آمریکایی ) شد، هنگامی که ستیزه جویان القاعده به تاسیسات دیپلماتیک ایالات متحده در شهر بنغازی حمله کردند.

کاخ سفید و ستاد امنیت ملی بلافاصله به سوالات  مطرح شده  در مورد یافته های این گروه را پاسخ ندادند.



راجرارونوف  که گروه " دقت در رسانه ها " ی او از این کمیته و کارش حمایت می کند گفت: ما ادعا نمی کنیم که تمام پاسخ ها  را در اینجا داریم".

او به خبرنگاران گفت " ما امیدواریم که شما ، این مسئله را دنبال کنید ،.آن را چک کنید . ما را به چالش بکشید. "
 
این کمیسیون "تحت قانون آزادی اطلاعات" با ارائه دادخواستی  ، از وزارت دفاع ، وزارت امور خارجه ، دفتر تحقیقات فدرال و سازمان اطلاعات مرکزی با  خواستار اطلاعات شده است.

اما بسیاری از اطلاعات آن از کسانی که از جریان سلاح ها در لیبی و جاهای دیگر در مغرب آفریقا  اطلاع داشته اندبه دست آمده است.

دریاسالار "جیمز ایس  لیونز" به گروه  گفت که او معتقد است حمله به  سفارت در بنغازی آدم ربایی، و هدف ربودن کریس استیونس سفیر ایالات متحده و مبادله او با زندانی" شیخ کور " عمر عبدالرحمان ،بود.

عبدالرحمان بخاطر برنامه ریزی برای بمب گذاری در گاراژ مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک  در سال 1993،در حال گذراندن حبس ابد در زندان فدرال است. او همچنین برنامه ای برای منفجر کردن سازمان ملل متحد ، تونل های لینکلن و هلند ، پل جورج واشنگتن و ساختمان فدرال که در آن FBI یک پایگاه عملیاتی  داشت ،طراحی کرده بود، که بعد ها خنثی شد.

تاریخ نشان می دهد، این حمله ، شدت بیشتری یافت  و منجر به مرگ استیونس و سه پرسنل دیگر ایالات متحده شد.

لیونز همچنین گفت این که ایالات متحده ادعا می کند در آن زمان منابعی برای انجام  ضد حمله و نجات جان انسان ها نداشته ، دروغ است.

او گفت " من می خواهم به شما بگویم که این درست نیست ". "ما یک واحد 130 نفری از نیروها  در پایگاه هوایی سیگونلا ایتالیا داریم. آنها آماده رفتن بودند. "

"فاصله این پایگاه تا بنغازی تقریبا یک ساعت است ."

کمیسیون می نویسد برخی از ادعاهای این گروه  فاقد اعتبار است ، از جمله این ادعا که تلاش های اولیه دولت اوباما برای ارتباط دادن حمله بنغازی به اعتراضها علیه یک فیلم  ضد اسلامی در یوتیوب به نظر می رسد به خوبی با سازمان اخوان المسلمین و همچنین کشور های اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) هماهنگ شده بود.

این کمیسیون خاطر نشان می کند، این گروه ها، همه در محکوم کردن فیلم  به یکدیگر پیوستند ، و ، حتی نگران کننده تر این که ، خواستار محدودیت در حقوق آزادی بیان آمریکایی ها شدند. "

اما سیمونز ، افسر سابق سیا ، از دولت اوباما به شدت انتقاد کرد ،بخاطر این که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت در یک جلسه مجلس سنا  گفت  این که چرا به سفارت در بنغازی حمله شد اهمیت کمی دارد.

سیمونز در مورد چهار آمریکایی کشته شده گفت:" آنها معتقد بودند که  نجات داده خواهند شد، به زودی به نجات آنها خواهند آمد ، اما آنها  نجات داده نشدند." 


این گروه خواسته اند یک کمیته  منتخب کنگره مسئله بنغازی را بررسی کند . در مجموع 189 عضو مجلس لایحه تشکیل این کمیته را  که  با حضور نمایندگان هر دو حزب  خواهد بود، و قدرت کشاندن اعضای قوه مجریه به دادگاه را خواهد داشت، امضا کردند.

لوپز روز سه شنبه گفت ، " جان بونر  رئیس کنگره آن را راکد گذاشت. باید پرسید آیا او و کنگره در جریان هستند چه اتفاقی افتاده است."
 کوبیک اصرار داشت که کنگره بدون تشکیل یک کمیته جدید نمی تواند گره های کور دولت اوباما را باز  و اتفاقاتی که منجر به حمله بنغازی شد و اتفاقات پس از آن را درک کند.

او گفت: اگر آنها قدرت کافی  نداشته باشند، اگر آنها توانایی انجام بررسی بلند مدت  را نداشته باشند ، این کمیته نتیجه ای نخواهد داشت."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار