راهنمای خرید مسکن؛

در هنگام "خرید مسکن" به این نکات توجه کنید

نباید فراموش کرد که خرید مسکن از آن دسته خریدهایی است که اگر تمام حواسمان را جمع نکنیم، به قول معروف یک عمر پشیمانی در در انتظارمان خواهد بود.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، در روزهایی که به عقیده برخی از کارشناسان مسکن و مشاوران املاک بهترین زمان برای خانه‌دار شدن و خرید خانه اصفهان است، عده‌ای عزم خود را جزم کرده‌اند تا به هر طریقی خانه‌دار شوند. 
 
اما نباید فراموش کرد که خرید مسکن جزء آن دسته خریدهایی است که اگر تمام حواسمان را جمع نکنیم، به‌قول‌معروف یک عمر پشیمانی در انتظارمان خواهد بود. 
 
وقتی می‌خواهید خانه جدیدی بخرید، احتمالاً اولین نکته‌هایی که به آن‌ها توجه می‌کنید، قیمت و نقشه منزل است؛ اما به حتم معیارهای دیگری در کنار این عوامل وجود دارند که در خرید خانه گاهی فراموش می‌شوند. 
 
در اولین گام به تعداد واحدهای ساختمان توجه کنید. خیلی از کارشناسان معتقدند که تعداد مطلوب واحدهای یک آپارتمان، 15 تا 30 واحد است؛ چون کمتر از این تعداد، مدیریت ساختمان را سخت کرده و بیشتر از این تعداد هم باعث شلوغی طبقات و راهروها می‌شود. 

تعداد واحدهای موجود در هر طبقه هم اهمیت دارد؛ مخصوصاً اگر واحدها در هر طبقه کنار هم قرار گرفته باشند و درب آن‌ها نزدیک به هم باز شود. 
 
بهترین حالت در مورد آپارتمان‌های چند واحدی در یک طبقه، آپارتمان‌های مقابل هم یا آپارتمان‌های نیم‌طبقه است. البته چه‌بهتر که در هر طبقه فقط یک واحد باشد؛ یا حداقل هر واحد در هر طبقه، راهرویی مخصوص به خود داشته باشد. 
 
همچنین در همین مرحله است که باید به نمای ساختمان و قشنگی آن توجه داشت. از مالک و یا در خصوص خانه‌های نوساز از انبوه‌ساز بخواهید از جنس مصالح و مقاومت ساختمان برایتان توضیحاتی بدهد. 
 
به مقاوم بودن ساختمان در برابر زلزله توجه کنید. به‌طورکلی، اسکلت بتنی بیشتر از اسکلت آهنی در برابر زلزله مقاوم است. در سازه‌های فولادی، نوع اتصالات و نیز مهاربندی خیلی اهمیت دارد؛ اما در سازه‌های بتنی، چیزی که مهم است، نوع بتن مصرفی و تعداد و قطر میل‌گردهای استفاده‌شده در آن است. 
 
اگر بتوانید طی زمان ساخته‌شدن ساختمان از یک کارشناس قابل‌اعتماد مشورت بگیرید و این اطلاعات را به دست آورید، راحت‌تر می‌توانید ساختمانی مقاوم انتخاب کنید؛ اما اگر نتوانستید از چنین مشاوری بهره بگیرید، باید همین سؤالات را از مالک ساختمان بپرسید و پاسخ‌های او را با یک کارشناس خبره در میان بگذارید. 
  
نکته‌ای که خودمان هم می‌توانیم از لحاظ پایداری ساختمان در برابر زلزله کنترل کنیم، ابعاد ستون‌ها در طبقات مختلف و پارکینگ است که آیا اصلاً با توجه به تعداد طبقات و بار واردشده از طرف آن‌ها، این ستون‌ها جوابگو هستند یا خیر؟ 
 
اما مهم‌ترین معیار دیگری که در هنگام خرید مسکن نباید از یاد برد مساحت یا به عبارتی "متراژ " است که معمولاً با توجه به تعداد اعضای خانواده در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود. 
 
اگرچه تعداد اتاق‌های خواب، بزرگی یا کوچکی این اتاق‌ها نسبت به پذیرایی و یا بالعکس، سلیقه‌ای است و هیچ‌گاه نمی‌توان الگوی مشخصی برای آن تعریف کرد اما مه‌ترین نکته‌ای که همواره از سوی به‌اصطلاح واردها در امر خرید خانه توصیه می‌شود جادار بودن آشپزخانه نسبت به سایر فضاهای خانه است. 
 
آشپزخانه باید امکان پذیرش و نصب لوازم موردنیاز خانواده از قبیل اجاق خوراک‌پزی، سینک ظرف‌شوئی، هود، فر، یخچال، ماشین لباس‌شوئی، ماشین ظرف‌شوئی و … را داشته باشد. 

اگر در دو طرف آشپزخانه کابینت وجود دارد فاصله بین دو کابینت باید حداقل ۱۲۰ سانتی‌متر باشد و ضمناً گنجایش لوازم مصرفی و روزمره منزل را نیز داشته باشد وجود یک انباری مواد مصرفی و میز آشپزخانه امتیاز بزرگی به شمار می‌آید. 

در نظر بگیرید که ممکن است فضای خانه‌ای از لحاظ متراژ کوچک باشد ولی در نگاه یک فرد غریبه بسیار بزرگ به نظر برسد و یا بالعکس. 
 
پس نباید از نقش مهم چیدمان غافل ماند. از طرف دیگر اگر فضای خانه با توجه به روحیات ساکنانش چیده نشده باشد، از نظر روانشناسی استرس‌های کوچک و نامحسوسی در انسان به وجود می‌آورد و به‌مرور خسته‌کننده به نظر می‌آید. 
 
توصیه اکیدی برای سنجش شاخص‌های سلامت خانه موردنظر از سوی کارشناسان شده است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین معیارهای سلامت که در یک‌کلام در نورگیری مناسب و عبور و خروج هوا خلاصه می‌شود، اشاره شده است. 
 
سیستم تهویه خانه جواب می‌دهد؟ 

در ورود و خروج هوا به داخل ساختمان 3 روش وجود دارد: 
 
نفوذ هوا: هوا از طریق شیار پنجره‌ها و درزهای در و دیوار جریان می‌یابد. 
 
جریان طبیعی هوا: با باز کردن درها و پنجره‌ها می‌توان ورود هوای تازه را به داخل ساختمان‌ها امکان‌پذیر کرد. 
 
گردش مکانیکی هوا: با استفاده از فن می‌توان گردش اجباری هوا را ایجاد کرد. سیستم‌های تهویه مطبوع، گردش هوا را در داخل ساختمان‌ها میسر می‌کنند و هوای تازه را به داخل ساختمان می‌مکند و هوای آلوده داخل ساختمان‌ها را به بیرون منتقل می‌کنند. 
 
این سیستم‌ها درعین‌حال می‌توانند درجه هوای درون منزل را تعدیل کنند و با فیلترهایی که دارند، آلاینده‌های هوا را جذب کنند. وسایل سرمایشی و گرمایشی قدیمی مثل شوفاژ و کولر فقط هوای منزل را از نظر درجه حرارت تنظیم می‌کنند و نقش مؤثری در تبادل هوا و حتی پاک کردن آن از آلاینده‌ها ندارند. 
 
پنجره‌های خانه سالم است؟ 
 
پنجره خوب، پنجره‌ای است که حداقل این 4 خصوصیت را داشته باشد: 
 
عایق حرارتی باشد و از اتلاف گرما جلوگیری کند. 
 
عایق صوتی باشد و از ورود صداهای مزاحم به داخل ساختمان جلوگیری کند. 
 
با درزبندی مناسب از ورود گردوخاک به داخل ساختمان جلوگیری کند. 
 
به‌راحتی قابل شستشو و تمیز کردن باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار