آیا کودک من اختلال در گفتار دارد؟

یک متخصص گفتار درمانی گفت:‌از 9ماهگی نوزاد اولین کلمه معنادار باید گفته شود و تا 3تا 4سالگی تلفظ صحیح همه اصوات بیان شود.

طلیعه ظریفیان متخصص  گفتار درمانی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به این که والدین مشاهده گرهای بسیار دقیقی هستند، گفت: نخستین برقراری ارتباط کودک و درخواست نیازها از یک ماهگی به وسیله گریه‌های معنادار شروع می‌شود.

وی افزود:‌از حدود 5ماهگی و تا قبل از 11 ماهگی نوزاد شروع تولید اصوات آهنگین می‌کند و در صورتی که نوزاد این اصوات تولید نکند ممکن است دارای اختلال شنوایی، گفتاری و یا مغزی باشد در این صورت باید نزد پزشک متخصص این اختلال بررسی شود.

وی با اشاره به این که به بیان نخستین کلمه معنادار و ساخت جمله توسط کودک گفت: 9تا 12 ماهگی نخستین کلمه معنادار توسط کودک گفته می‌شود و تا 24 ماهگی این روند ادامه می‌یابد وبعد از این این دوران تا سن 4 سالگی والدین باید شاهد فوران واژگانی باشند که توانایی تلفظ صحیح بعد  اصوات حاصل شده است.

این کارشناس در رابطه با چگونگی تحصیل کودکان دارای اختلال گفتاری  گفت:‌حتما باید مربی در جریان قرار گیرد که آیا سیستم پذیرایی کودک هست یا خیر؟ زیرا در صورت برخورد نامناسب ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر کودک داشته باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تا حدامکان تلاش ما بر این است که کودک از اختلال خود آگاه نشود اما در صورتی که بر هر دلیلی متوجه این مسئله شد والدین به هیچ وجه نباید آن را انکار کنند بلکه باید کودک را مطمئن کنند که تمام تلاش شان را برای درمان  او انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار