کشورها و مقامات مختلف اعدام خلبان اردنی از سوی داعش را محکوم کردند

در پی اعدام وحشیانه خلبان اردنی توسط گروه تروریستی داعش، مقامات و کشور‌های مختلف این اقدام داعش را به شدت محکوم کردند. مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان کشته شدن خلبان اردنی را تسلیت گفت.

کشورهای مختلف اعدام خلبان اردنی از سوی داعش را محکوم کردند
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاری فرانسه، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد سه شنبه شب «اقدام هولناک» داعش در اعدام خلبان اردنی را محکوم کرد. 

سازمان ملل متحد روز سه شنبه قتل یک خلبان اردنی را که داعش او را زنده در آتش سوزاند محکوم و بر تقویت تلاش‌ها در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری تاکید کرد. 

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد قتل این خلبان اردنی را «اقدام هولناک» توصیف کرد. 

۱۵در همین حال عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای با اتفاق آرا «این اقدام شرورانه و بزدلانه را که بار دیگر بی‌رحمی دولت اسلامی را ثابت کرد» محکوم کردند. 

اعضای شورای امنیت اعلام کردند «چنین اقدامات وحشیانه‌ای که دولت اسلامی مرتکب می‌شود این کشورهای را مرعوب نمی‌کند بلکه عزم آن‌ها را در مبارزه علیه این گروه تکفیری و دیگر جنبش‌های افراطی تقویت خواهد کرد.»

این کشور‌ها از «تلاش‌های دولت اردن برای مقابله با تهدید تروریسم حمایت و از جامعه بین المللی خواستند با مقامات اردنی همکاری کند.» 
 
از سوی دیگر «شینزو آبه »نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه گفت از قتل وحشتناک خلبان بسیار خشمگین شد. 

آبه در سخنانی در پارلمان ژاپن افزود: «من وقتی شنیدم معاذ الکساسبه به طرز وحشتناکی زنده سوزانده شده است یک احساس شدید خشم و نفرت پیدا کردم.» 

وی تصریح کرد: «این یک اقدام وحشیانه است و من آن را به شدت محکوم می‌کنم.» 

شینزو آبه همچنین با دولت و مردم اردن ابراز همدردی و همبستگی کرد و گفت ژاپن تلاش خود را برای حمایت از بشریت در منطقه افزایش خواهد داد. 

وی گفت: «ژاپن تسلیم تروریسم نخواهد شد و من مصمم هستم از طریق همکاری با جامعه بین المللی به تعهدات خود درخصوص مقابله با تروریسم عمل کنم.» 

در همین حال صد‌ها نفر از شهروندان و مقامات فلسطینی در کرانه باختری سه شنبه شب جنایت داعش را در کشتن«معاذ الکساسبه »خلبان اردنی محکوم کردند. 

فلسطینیان با تجمع مقابل خانه «خالد الشوابکه» سفیر اردن در رام الله در کرانه باختری، همبستگی خود را با دولت و ملت اردن اعلام کردند. 

فلسطینیان حاضر در مقابل خانه الشوابکه اعلام کردند جنایت داعش در حق الکساسبه بسیار شرم آور است و هیچ ارتباطی با دین حنیف اسلام ندارد. 

«عباس زکی» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، سرلشگر« ماجد فرج» رییس دستگاه اطلاعات عمومی فلسطین و شماری زیادی از خبرنگاران و نمایندگان دستگاه‌های امنیتی و رهبران گروه‌های عضو سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز در این تجمع حضور داشتند. 

الشوابکه به خبرنگاران گفت: «جنایت ترور الکساسبه رهبران و مقامات اردنی را از ادامه مبارزه با تروریسم باز نخواهد داشت.» 
وی از کادر رهبری فلسطین و شهروندان فلسطینی به خاطر همبستگی با دولت و مردم اردن قدردانی کرد. 

«عباس زکی» (عضو کمیته مرکزی جنبش فتح) نیز تسلیت و همبستگی دولت و ملت فلسطین را به الشوابکه و دولت و ملت اردن ابلاغ کرد. 

زکی گفت: «ما از برداران خود در اردن در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کنیم. این جنایت داعشی‌ها بسیار ننگ آور و تاسف بار و اعدان الکساسبه لکه ننگی بر پیشانی حامیان تروریست‌ها است.» 

« محمود عباس » رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز پیش‌تر روز سه شنبه این جنایت هولناک را محکوم کرد. 

« رامی حمدالله» نخست وزیر دولت وفاق ملی فلسطین نیز سه شنبه شب در گفتگوی تلفنی با عبدالله النسور همتای اردنی خود قتل الکساسبه را به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت و با آنان ابراز همدردی کرد.


وزارت خارجه و مهاجران لبنان نیز سه شنبه شب جنایت داعش را در اعدام  خلبان اردنی به شدت محکوم کرد. 

وزارت امور خارجه لبنان در بیانیه‌ای همبستگی خود را با دولت و ملت اردن اعلام کرد. 

در این بیانیه نیز بر اهمیت مستند کردن و ثبت همه جنایات هولناکی که گروه‌های ضد تروریستی مرتکب می‌شوند و در ردیف جنایات ضد بشریت قرار دارد تاکید کرد. 

 «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان نیز با «ناصر جوده» همتای اردنی خود تلفنی گفت و حمایت کشورش از امان را در جنگ با تروریسم اعلام کرد. 

 «دیوید کامرون»نخست وزیر انگلیس و «دیدیه ریندرز» وزیر امور خارجه بلژیک نیز قتل معاذ الکساسبه را جنایتی «هولناک و بزدلانه» توصیف کردند. 

کامرون اقدام داعش را به سوزاندن زنده خلبان اردنی «جنایتی تنفر آمیز» توصیف کرد و شجاعت وی را در دفاع از وطنش ستود. 

وی گفت: «جنایات تروریست‌ها عزم و اراده ما را قوی‌تر می‌کند.» 

نخست وزیر انگلیس بر حمایت کشورش از دولت و ملت اردن و ادامه همکاری با این کشور تا شکست تروریست‌ها تاکید کرد. 

دیدیه ریندرز نیز در بیانیه‌ای قتل الکساسبه را به دولت، ملت و خانواده وی تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد قاتلان این خلبان اردنی محاکمه و مجازات شوند. 

ریندرز گفت: «بلژیک به همکاری با جامعه بین المللی برای مبارزه با پدیده وحشی تروریسم ادامه می‌دهد.» 

«سلیم الجبوری» رییس پارلمان عراق در تماس تلفنی با «عاطف الطراونه» همتای اردنی خود جنایت هولناک داعش را در حق الکساسبه تقبیح کرد. 

پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد الجبوری در این گفتگوی تلفنی همبستگی کامل کشورش با دولت و ملت اردن در جنگ با تروریسم اعلام و تاکید کرد امان و بغداد در یک سنگر مبارزه با تروریسم قرار دارند. 

الجبوری این مصیبت را به دولت و مردم اردن تسلیت گفت و با آن‌ها ابراز همدردی کرد. 

وی گفت: «این جنایت داعش و جنایاتی را که پیش‌تر مرتکب شده است هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که دور از اخلاق و آموزه‌های اسلامی است. همه باید برای نابودی و ریشه کنی تروریسم متحد و هماهنگ باشند.» 

 «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه سه شنبه شب «قتل وحشیانه» خلبان اردنی گروگان داعش را محکوم کرد. 

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد «رئیس جمهور قتل وحشیانه معاذ الکساسبه افسر ارتش اردن را که گروگان داعش در سوریه بود به شدت محکوم و با خانواده او و مردم اردن ابراز هم دردی کرد.» 
اولاند همچنین «بر حمایت» فرانسه از اردن تاکید کرد. 

در این بیانیه آمده است: «فرانسه و اردن در کنار هم علیه تروریسم و برقراری صلح در خاورمیانه اقدام خواهند کرد.»


"بدر عبدالعاطی" سخنگوی وزارت امور خارجه مصر اقدام عناصر تروریستی داعش اردنی با شدیدترین لحن محکوم کرد و « جنایتی هولناک ،اقدامی وحشیانه و  بزدلانه » توصیف کرد.

وی افزود اعدام فجیع خلبان اردنی ناقض همه ارزش ها و اصول دین حنیف اسلام و  مغایر با اصول همه ادیان آسمانی دیگر است.»

وی اظهار داشت دو کشور مصر و اردن سرنوشت و هدف مشترکی دارند و نابودی گروه های تروریستی تبهکار را خواستارند.

"عبدالباری عطوان" نویسنده سرشناس عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی در این روزنامه ضمن تشریح اهداف گروه تروریستی داعش از اعدام «معاذ الکساسبه» خلبان اردنی، گفت: آمریکا از این اعدام به عنوان بهانه‌ای برای دخالت زمینی علیه داعش استفاده می‌کند
.
عبد الباری عطوان افزود : اگر نوار ویدئویی سوزانده شدن معاذ الکساسبه خلبان اردنی که روز سه‌شنبه توسط پایگاه‌های اینترنتی وابسته به گروه‌های تندرو منتشر شد صحیح باشد، باید گفت که این اقدام، اقدامی بی‌سابقه است که به شدت محکوم است، زیرا با ارزش‌های رحمت و عدالتی که دین اسلام را از سایر ادیان متمایز می‌کند در تضاد است.

«جان کربی»سخنگوی وزارت دفاع آمریکا( پنتاگون ) گفت:چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا مراتب تسلیت خود را به خانواده خلبان اردنی که گروه داعش وی به روشی بیرحمانه به قتل رساند ،اعلام می کند.

وی افزود:  قتل بیرحمانه وی وحشیگری داعش را نشان می دهد و سبب تقویت ائتلاف می شود.

 «یحیی موسی» یکی از سران حماس نیز گفت: کسانی که الکساسبه را برای جنگ با داعش فرستاده بودند مسئول کشته شدن او هستند. 

موسی در صفحه شخصی خود در پایگاه‌های اجتماعی نوشت: اقدام داعش در زنده سوزاندن الکساسبه وحشی‌گری، قساوت و واپسگرایی است، اما من مقامات سیاسی را که معاذ الکساسبه را اعزام کردند مسئول قتل او می‌دانم. دولت باراک اوباما و رژیم‌های فاسد کشورهای عربی هم مسئول هستند.

داعش سه شنبه شب ویدئوی را درباره زنده سوزاندن خلبان اردنی منتشر کرد.

«حیدر العبادی» در بیانیه‌ای کوتاه گفت: ما این اقدام جنایتکارانه را محکوم می‌کنیم و از ائتلاف ضد داعش می‌خواهیم ضربات سنگینی را به این گروه تروریستی وارد کند.


«احمد الطيب»شيخ الازهر در بيانيه اي کشتن انسان بي گناه را در اسلام حرام دانست و اقدام تروريست هاي داعش در اعدام فجيعخلبان اردني را اقدامي "پست " خواند که همه اديان از آن بيزاري مي جويند.

وي بانيان اين اقدام را مصداق بغي و محارب با خدا و رسول خدا دانست و با استناد به آيه شريفه قرآن، چگونگي مجازات آنان را بر اساس  نص قرآن يادآور شد.

وی  از جامعه بين الملل خواست برای ريشه کن کردن اين گروه تروريستی که جنايات وحشيانه‌ای مرتکب مي شود اقدام کنند.

وی در ادامه به پادشاه ، دولت و خانواده اين خلبان در اردن تسليت گفت.

 وزارت خارجه سوريه نیز با محکوم کردن قتل خلبان اردنی از دولت اردن خواست برای مقابله با گروههاي تروريستی با دولت سوريه همکاری کند.

«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای خطاب به ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، با تسلیت به مناسبت کشته شدن خلبان اردنی "معاذ کساسبه"، تأکید کرد که خون او هدر نخواهد رفت.

 وی در بیانیه خود گفت: با ‌‌نهایت تأسف خبر شهادت خلبان اردنی، معاذ کساسبه را که به دست تروریست‌های داعش با ‌‌نهایت وحشیگری، کشته شد، دریافت کردیم. 

درحالی که ما به شدت این جنایت شنیع تروریست‌ها را محکوم می‌کنیم، از سوی خود و مردم کردستان از صمیم قلب به جناب شما و ملت اردن و خانواده این شهید تسلیت عرض کرده و از خداوند می‌خواهیم تا به شما صبر عطا فرماید. 

وی در ادامه گفت: معاذ کساسبه قهرمانانه شهید شد و خون وی و تمامی شهداء قهرمان که زندگی خود را فدای ارزش‌های شرفتمندانه و همزیستی و امنیت شهروندان و مبارزه با دشمنان بشریت نمودند، به هدر نخواهد رفت و تروریست‌ها هزینه جنایت‌های سنگینشان را خواهند داد و سرنوشت آن‌ها نابودی خواهد بود.


این خبر در حال به روز رسانی است......
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار