داعش زادگاه قذافی را تصرف کرد

منابع لیبیایی از تصرف شهر سرت این کشور توسط تروریست های وابسته به داعش خبر داده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، طرفداران گروه تروریستی داعش در کشور لیبی موفق شده اند شهر سرت زادگاه معمر قذافی را به تصرف خود در آوردند.

در حالی که لیبی از زمان سقوط معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور تا کنون روی آرامش به خود ندیده است، فعالیت گروه های وفادار به داعش موجب تشدید بحران در این کشور شده است. هم اکنون گروه های متعددی بر مناطق مختلف این کشور سیطره داشته و عملا شهرها از تسلط طرابلس پایتخت این کشور خارج شده اند.

به گزارش الجزیره، خودروهای طرفداران داعش در شهر سرت در حال جولان دادن هستند. در هفته های اخیر، عناصر وابسته به داعش به شدت در این منطقه از لیبی فعال بوده اند. وضع امنیتی در سرت بسیار وخیم گزارش شده است. همین مسئله سبب شده است مقامات کنگره ملی لیبی در طرابلس جلسه فوق العاده تشکیل بدهند. این مقامات اذعان کرده اند شهر سرت در حال حاضر در کنترل عناصری است که دولت لیبی را به رسمیت نمی شناسد و باید هویت واقعی آنها و خاستگاه آنها و وضع نهادهای دولتی در سرت مشخص شود.

ابوبکر البغدادی خلیفه خود خوانده تروریست های داعش پیشتر برای لیبی و برخی مناطق دیگر همچون الجزایر، عربستان، افغانستان و یمن والی تعیین کرده است. بنا بر تقسیم بندی های داعش، لیبی به سه ولایت شرقی، غربی و جنوبی تقسیم می گردد. گروه های تروریستی فعال در لیبی با قدرت گیری داعش در سوریه و عراق نسبت به البغدادی اعلام وفاداری نمودند.

حمله احتمالی ایتالیا به لیبی!

قدرت گرفتن عناصر وابسته به داعش در امتداد سواحل دریای مدیترانه در لیبی، سبب نگرانی شماری از کشورهای اروپایی شده است. این کشورها نگران آن هستند که گروه مذکور از لیبی برای حملات علیه کشورهای اروپایی استفاده کند.

پائولو جنتیلونی وزیر امورخارجه ایتالیا اعلام کرده است که کشورش آماده ایفای نقش در لیبی است و رم حاضر نیست اجازه بدهد خطر جدی تروریستها در فاصله نه چندان زیاد از ایتالیا وجود داشته باشد.
وزیر خارجه گفت: «ایتالیا آماده است که برای مبارزه با «تروریسم» به رهبری سازمان ملل متحد، در لیبی مداخله نظامی کند».این در حالی است که مردم لیبی در شهرهای مختلف خواستار تعیین سرلشکر خلیفه حنفر به فرماندهی کل نیروهای این کشور برای مقابله با گروه‌های تندرو  شدند.

به رغم شرایط نامناسب امنیتی اما شهرهای بنغازی و تبرق، البضاء و مناطقی دیگر روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده‌ای به حمایت از ژنرال حنفر بوده است.

جنتیلونی افزود: «اوضاع لیبی که ۲۰۰ مایل دریایی با سواحل ما فاصله دارد، تهدیدی برای صلح در ایتالیا محسوب می‌شود. اخبار نگران کننده‌ای در خصوص حضور داعش در سرت رسیده است. بنابراین اگر میانجیگری سازمان ملل به نتیجه نرسد باید کار بیشتری انجام شود و ما در چارچوب سازمان ملل متحد آماده مبارزه و جنگ با داعش هستیم».

کار‌شناسان معتقدند که ایتالیا تلاش دارد که با اعمال فشار به جامعه بین المللی، گام‌های مهمتری بر داشته شود تا سازمان ملل را متقاعد به صدور مجوز و قطعنامه‌ای برای اعزام نیرو به لیبی کند.

رنتزی نخست وزیر ایتالیا روز پنجشنبه در اجلاس کشورهای عضو اتحایه اروپا گفته بود، این تنها اوکراین نیست که صلح اروپا را تهدید می‌کند بلکه اوضاع اضطراری در لیبی نیز وجود دارد و اگر مداخله نکنیم این منطقه تبدیل به انبار باروت خواهد شد.

تلاش برای مداخله نظامی در لیبی در حالی از سوی ایتالیا پیگیری می شود که این کشور در کنار سایر متحدین اروپایی اش نسبت به قدرت گیری تروریست های داعش در عراق و سوریه نه تنها واکنش نشان نداده بلکه زمینه مساعدی را برای اعزام شماری از شهروندان غربی برای پیوستن به داعش جهت سرنگونی نظام بشار اسد فراهم نمودند.

گفتنی است کشور لیبی دهه ها تحت استعمار ایتالیایی ها قرار داشته و همچون سایر ملت های آفریقا در اواسط قرن بیستم از این کشور مستقل گردید.

برچسب ها: داعش ، زادگاه ، قذافی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار