سنندج؛

کوه ابیدر یکی از جاذبه های گردشگری استان کردستان

کوه "آبیدر" یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج بوده که با چشمه‌های زیرزمینی فراوان و چشم‌انداز بسیار زیبایی که دارد به یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سنندج، این کوه  به عنوان یکی از تفرجگاه‌های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می‌رود، برخی از مکان‌های گردشگری مشهور آن عبارتند از کاني شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضرزنده (خیرزنه)، تاقهدار، امیریه، هفت آسياب، بان شلانه، كچك(سنگ) قرآن، كاني كچك و قله آبيدر كه پناهگاهي براي كوهنوردان در آنجا ساخته شده است.
آب چشمه‌های کوه آبیدر سنندج که پارک جنگلی نیز در دل آن خودنمایی می‌کند، هنوز سرچشمه قنات عمارت‌های تاریخی خسروآباد، آصف، وکیل، و تعدادی از بناهای تاریخی دیگر است. کوه و پارک جنگلی آبیدر همه ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر و گردشگر از داخل و خارج استان است. 
 
پارک جنگلی آبیدر که در دامنه این کوه احداث شده  یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سنندج به حساب می‌آید که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشد و مکان‌هایی برای مسافران در نظر گرفته‌اند، علاوه بر این امکانات سینمای صحرایی و روباز این مجموعه که بزرگترین سینما صحرایی جهان به شمار می‌رود هم از دیگر امکانات این مجموعه است به همراه رستوران‌ها و کافی شاپ‌های متنوع که در قسمت‌های مختلف این پارک تعبیه شده‌اند.
 
آنچه مورد محبوبیت این کوه شده، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهمتر، وجود چشمه‌های زیرزمینی فراوان آن است. در واقع واژه آبیدر(آببهدر) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش می‌شود، نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تغییر کاربری اراضی پایین دست جهت تبدیل به باغات و خارج كردن عرصه از حالت مرتعی، یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی آبیدر محسوب می‌شود.
قادری گفت:همچنین در اثر بارندگی فرسایش خاک به وجود آمده و رسوبات به پایین دست سرازیر می‌شود و طبیعت آبیدر از لحاظ سیمای بصری دستخوش تغییر قرار گرفته است.
 
مجسمه‌هایی که در قسمت‌های مختلف این پارک تعبیه شده‌اند از زیبایي‌های خاص این مجموعه توریستی است.
 
نقش برجسته میدان مادر در پارك جنگلی آبیدر، با الهام از نقوش مكشوفه از زیویه اجرا شده است.
 
 در كاوش‌های سال 1376 در قلعه باستانی زیویه قطعاتی از عاج به دست آمد كه روی آن صحنه‌هایی از شكار و نقوش اساطیری به طرز بسیار ماهرانه در ابعاد 8×3 سانتی‌متر به صورت برجسته و بسیار ریز، نقش شده بود، این آثار احتمالاً به 2700 سال پیش تعلق دارد. کوه و پارک جنگلی آبیدر همه ساله پذیرای تعداد زیادی مسافر و گردشگر از داخل و خارج استان می باشد.
 
انتهای پیام/ب

برچسب ها: ابیدر ، گردشگری ، غرب ، پارک ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.