کمالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

اتمام موفقیت‌آمیز طرح هیدرات‌های گازی در دریای عمان/ پیشرفت 80 درصدی طرح جامع مروارید خلیج‌فارس

رييس پرديس‌ بالادستی از اتمام موفقیت‌آمیز طرح هیدارات‌های گازی در دریای عمان خبر داد و گفت: هدف از اين طرح بررسی و شناسايی پتانسيل‌های موجود هيدرات‌های گازی در دريای عمان و نيز برآورد كمی ذخاير بوده و قرار است فاز دوم اين طرح نيز به پژوهشگاه واگذار شود.

اتمام موفقیت‌آمیز طرح هیدرات‌های گازی در دریای عمان/ پیشرفت 80 درصدی طرح جامع مروارید خلیج‌فارسمحمدرضا كمالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص طرح‌های بزرگ ملی که در پردیس‌ بالادستی انجام شده اظهار داشت: در سال گذشته فعالیت‌های پردیس‌ بالادستی به صورت پروژه‌های بزرگ، کاربردی و صنعتی انجام شد که برخی از این پروژه‌ها از جمله طرح جامع مروارید خلیج‌فارس که بزرگترین طرح پژوهشی کشور محسوب می‌شود، به انتهای خود رسیده است.

رييس پرديس‌ بالادستی تاکید کرد: نظير طرح مرواريد در خاورميانه وجود ندارد و در جهان نيز نظير اين طرح تنها يك بار در آلاسكا انجام شد؛ ما اين طرح را به نزديك 80 درصد پيشرفت فيزيكي رسانديم و تا اين مرحله هم نتايج به دست آمده با تلاش كارفرما (شركت نفت فلات قاره)، بسياري از مشكلات پروژه‌هاي جاري را برطرف كرده است و تا پايان سال 94 ادامه خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: موفقيت بزرگ ديگر پرديس بالادستي، اتمام موفقيت آميز طرح هيدرات‌هاي گازي در درياي عمان است كه در نوع خود بي‌نظير و منحصر به فرد است، در اين طرح براي اولين بار در خصوص ذخاير غيرمتعارف كه هيدرات‌هاي گازي يك نمونه از آنها محسوب مي‌شوند فعاليت‌هايي در خور توجه انجام شد.

کمالی خاطرنشان کرد: هدف از اين طرح بررسي و شناسايي پتانسيل‌هاي موجود هيدرات‌هاي گازي در درياي عمان و نيز برآورد كمي ذخاير است، كه اين كار با موفقيت انجام شد و رضايت صددرصدي كارفرما را در پي داشت و قرار است فاز دوم اين طرح نيز به پژوهشگاه واگذار شود.

وی در خصوص رفع تحریم‌ها در سال گذشته گفت:دسته‌اي ديگر از پروژه‌هاي بالادستي، پروژه‌هايي‌اند كه در خدمت علاج مشكلات صنعت نفت قرار دارند، مشكلاتي كه يك علاج آني و سريع را مي‌طلبند، پرديس بالادستي در 3 نمونه اين پروژه‌ها بسيار موفق عمل كرده است.يكي از اين موارد در مخزن سراجه است كه براي ذخيره‌سازي گاز كانديد شده بود، به اين ترتيب كه براي ذخيره‌ سازي گاز، در ايامي كه پيك مصرف است مانند زمستان، مي‌توان از گاز ذخيره شده در اين مخزن بهره گرفت.

کمالی افزود: مشکلی که در اين مخزن وجود داشت؛ بدين ترتيب كه در حين توليد، همراه با گاز، كف و تركيبات واكسي نيز توليد مي‌شد كه بهره‌برداري را دچار مشكل مي‌كرد، و از ما به صورت اورژانسي از ما درخواست كردند كه مشكل را حل كنيم. خوشبختانه تيم مجرب و متخصص ما به صورت اضطراري وارد شدند و مطالعات آزمايشگاهي و تحقيقاتي مرتبط را سريع انجام دادند، به گونه‌اي كه اين تلاش‌ها به ثمر نشست و مديرعامل شركت نفت مركزي اخيرا با ارسال نامه‌اي از نقش آفريني پژوهشگاه در حل اين مشكل تقدير كرد.

رييس پرديس‌بالادستي گفت: مشكل ديگر در يكي از ميادين پازنان است كه از سوي مديريت اكتشاف به پژوهشگاه ارجاع شده است، در يكي از چاه‌هاي اين ميدان هرزروي گل حفاري را داشتيم كه اين مشكل بسيار آسيب‌رسان بوده و مي‌تواند حتي منجر به از دست دادن چاه شود. متخصص پرديس بالادستي پس از تقاضاي اورژانسي كارفرما بلافاصله بر سر چاه حاضر شده و اين مشكل هم برطرف شد، بدين ترتيب پرديس بالادستي در رفع مشكلات صنعت هم حضوري فعال داشته و تلاش‌هايش با موفقيت همراه بوده است.

وی به برنامه‌های راهبردی در سال 94 اشاره کرد و افزود: سال 94 يك سال چالشي براي پرديس بالادستي خواهد بود، به دليل اينكه ما در پروژه‌هاي خيلي بزرگ وارد مي‌شويم، بنابراين وقت و انرژي بسياري نياز خواهد داشت، ‌از اين رو چالش‌ها و فعاليت‌هاي اساسي پيش رو در زمينه توسعه ميادين با هدف توليد صيانتي و ازدياد برداشت خواهد بود.

کمالی درباره رويكرد و جهت گيري كلي پژوهشگاه صنعت نفت اظهار داشت: پژوهشگاه در اين موقعيت رويكرد مناسبي را اتخاذ كرده است، يكي از بارزترين موفقيت‌هاي پژوهشگاه، واگذاري 5 مخزن بزرگ است، اين موفقيت بزرگ استراتژي ما را مشخص مي‌كند، ما از دير باز آرزو داشتيم، يك روزي ميادين بزرگ كشور به ما واگذار شود و ما صاحب استراتژي و برنامه دراز مدت شويم.

رييس پرديس‌ بالادستی خاطرنشان کرد: اين آرزو اكنون محقق شده است،‌ ما تا 10 سال برنامه استراتژيك خواهيم داشت،‌ بنابراين مي توان گفت جهت‌گيري پژوهشگاه كاملا منطقي، اصولي و با نگاه اقتصادي است. به اين ترتيب كه ثمراتي و ارزش افزوده‌اي كه اين مطالعات و جهت‌گيري‌ها خواهد داشت قطعا در تصميم‌گيري‌هاي كلان صنعت نفت موثر خواهند بود،‌ و سود و ارزش ايجاد شده به صورت كلان خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار