جمشیدی در همایش مذاکرات هسته‌ای لوزان:

مبنای مذاکرات براساس NPT باشد

عضو هئیت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران گفت: شیوه متزلزل کاهش تحریم‌ها عملا منجر می‌شود سرمایه‌گذاری بلند مدت در ایران شکل نگیرد.

مبنای مذاکرات براساس NPT باشدبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "محمد جمشیدی" با حضور در همایش مذاکرات هسته‌ای که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد به عنوان منتقد بیانیه سوئیس اظهار داشت: آمریکا به لحاظ راهبردی به دنبال منزوی کردن و مهار ایران در منطقه‌ای است که در وضعیت انتقال قرار گرفته تا کشورمان نتواند در دسترسی به نظم جدید منطقه‌ای نقش فعالی داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات اساسی این است که ما به جای اینکه NPT‌ را مبنای مذاکرات قرار دهیم  منطق برک‌آوت را پذیرفته‌ایم این به خوبی مشاهده می‌شود.


وی ادامه داد: برک‌آوت به معنای گریز هسته‌ای یک عبارت فرضی است وقتی قبول می‌کنیم که در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای بر این اساس صحبت کنیم نهایتا متمایل به انحراف هسته‌ای را نشان می‌دهند یعنی شما به دنبال این هستید که فرار کنید و ما می‌خواهیم شما را مهار کنیم. 


جمشیدی تصریح کرد:‌این یک منطق غیرحقوقی است و منطق عدم اشاعه چیزی به نام برک‌آوت وجود ندارد و این ضد استراتژیک است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی که برک آوت مبنا قرار داده شده به این علت است که به یک بمب اتم برسیم و این باعث بازدارندگی نمی‌شود.

براین اساس ما باید حداقل برک‌آوت را براساس یک زراد خانه کوچک هسته‌ای شکل دهیم که ظرفیت ذخایری را حفظ و حداقل شش برابر کند.


وی افزود: توافقی که موجب افزایش حملات تهدید نظامی شود خوب نیست این مورد باید مورد توجه قرار گیرد.

جمشیدی تأکید کرد: تمرکز غنی‌سازی ما در فوردو به لحاظ راهبردی موثرتر است تا اینکه در نطنز تمرکز کنیم و همه هستی‌مان را در نطنز جمع کنیم در این صورت امکان ضربه زدن افزایش پیدا می‌کند.

این عضو دانشگاه تهران ادامه داد: ما نتوانسته‌ایم یک مفهوم راهبردی و ایرانی ارائه دهیم.

جمشیدی تصریح کرد: در بیانیه مشترک آمده است سطح ظرفیت و غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران محدود می‌شود.

وی ادامه داد: در توافق ژنو یک دوره زمانی بود اما در بیانیه مشترک این طور نیست.

این عضو دانشگا ه تهران اظهار داشت: مراکز غنی‌سازی ایران محدود شده است اگر 1+5 در مورد موادی که ما تولید می‌کنیم نگرانی دارد بگویید که ما می‌ خواهیم به گروه NST عرضه کننده هسته‌ای بپیوندیم مواد را تولید و به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم این منطقی است که برای ما درآمد خواهد داشت و هم تولید مواد را حفظ می‌کنیم.

جمشیدی ادامه داد: براساس بیانیه لوزان ما پذیرفته‌ایم که دامنه و جدول زمانی تحقیق و توسعه‌مان محدود شود این خلاف توافق ژنو است.
این عضو دانشگاه تهران گفت: توافق ژنو مسئله تحقیق و توسعه در گام نهایی توافق نبود محدودیت‌های ما در حوزه‌های دیگری بود ما RND نداشتیم و اینجا محدود شده‌اند.

وی ادامه داد: طبق مواضعی که مقامات ایران مطرح کردند ما اجازه فعالیت RND را به 4 مدل سانتریفیوژ داده‌ایم نکته این است که ما براساس توافق ژنو که قبلا داشتیم و گزارشی که آژانس اتمی ایران داد ما سه مدل RND داشتیم این‌ها نیست خوب است که آورده شود ما هرچه دامنه را گسترش دهیم اشکال ندارد.

جمشیدی تصریح کرد: آیا می‌ توانیم روی همه مدل‌ها RNDرا به صورت کامل انجام دهیم .

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: مونیز در بیانیه گفت که آبشار کامل نخواهد بود به این معنی که غنی‌سازی ما بعد از ده سال تحقیق و توسعه‌اش تکمیل نیست و تازه باید شروع کنیم.

وی بیان داشت: به نظر من این یکی از اشکالات اساسی است اما محدود کردن آن محود کردن حقوق خودمان است.  آنها محدودیت RNDرا تحمیل می‌کنند و بعد از آن هم شرایط عادی نمی‌شود.

جشمیدی با اشاره به لغو تحریم‌ها گفت: از نظر من استراتژی آمریکا پس از 35 سال در قبال ایران تغییر کرده‌اند تحریم‌ها با عنوان ابزار راهبردی مطرح می‌شوند و اگر بتوانیم مسئله تحریم آمریکا را بشکنیم استراتژی آمریکا را شکسته‌ایم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در رابطه با لغو تحریم‌ها سه عبارت مختلف وجود دارد برای EU (اتحادیه اروپا) اجرای آن را خاتمه می‌دهند برای آمریکا تعلیق برای شورای امنیت لغو.

وی تأکید کرد: طبق بیانیه لوزان و توافق ژنو هدف چیست ابتدای بیانیه هدف ما این است که لغو کلیه تحریم‌های ایران به صورت جامع باشد ولی در هنگام عملی کردن می‌گوید آمریکا تحریم‌های هسته‌ای، اقتصادی و ثانویه را برمی‌دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: طبق توافق ژنو باید همه تحریم‌های ملی برداشته شود الان اتحادیه اروپا برمی‌دارد و ممکن است فرانسه تحریم شخصی بگذارد از نظر من این شیوه به معنی لغو تحریم به صورت یکجا نخواهد بود. 


در پایان خاطر نشان کرد: شیوه متزلزل کاهش تحریم‌ها عملا منجر می‌شود سرمایه‌گذاری بلند مدت در ایران شکل نگیرد به همین دلیل منفعت اقتصادی کشور تهدید می‌شود که باید توجه اساسی شود. 


انتهای پیام/ 

برچسب ها: منطق ، مشکلات ، مشاهده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار