"اکبر عالمی "(جامعه شناس):

شهرداری برای ويترين شهری از سینماگران کمک بگیرد

آثار سینمایی در خارج از مرزها می تواند ویترینی برای فرهنگ ما باشد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر؛ اکبر عالمی تحلیل گر و کارشناس سینما و تلویزیون گفت: بايد به جوانان فیلمساز بگوييم که شما ميتوانيد آثاري بسازيد که تأثير آن ممکن است تا سالها حتی از ذهن يک معلم سينما هم حذف نشود. 

وی با اشاره به عمق تاثیرگذاری محصولات تصویری بویژه سینما افزود: آثار سينمايي به خوبي ميتوانند در بيرون از مرزها ويتريني براي معرفي فرهنگ ما باشد. به رغم اين واقعيت در سينماي ايران تاکنون از اين منظر به توليدات توجه نشده است و متوجه نيستيم که فارغ از داستان و ديالوگ شخصيتها، يک فيلم به صورت ناخودآگاه تصويري از بستري فرهنگي شکل گيري قصه را هم نشان ميدهد. 

"عالمی" با بیان اینکه نبايد به صورت بخشنامه به فيلمسازاني که آثارشان به کشورهاي ديگر هم ميرود چيزي را ابلاغ کنيم، گفت: کافيست نظر خود در اين زمينه را بهعنوان يک آرزو و يا يک اطلاعيه به اطلاع خانه سينما برسانيم تا خودشان به صورتي صنفي در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهند تا به توليدات سينماي ايران به صورت تک بعدي نگاه نشود و به ابعاد ديگري فرهنگي و اجتماعي آن هم توجه داشته باشيم 
این جامعه شناس با بیان اینکه در خصوص فرهنگ شهرنشيني براي شهروندان و شکل دهی ويترين سليقه مردم در شهرها سهم شهرداري از همه پررنگتر است، گفت: ديگر بايد اين تصور کهنه را دور بريزيم که شهرداري تنها موظف است به تميزي شهر بيانديشد يا براي ساخت و ساز خانهها مجوز صادر کند.امروز با قاطعیت می توان گفت شهرداري ميتواند فرهنگساز باشد. 

"عالمی" در ادامه خاطرنشان کرد: در شهرهاي آلمان، شهرداري وقتي ميخواهد عوارض بگيرد، اگر خانه يا مغازهاي درجهاي از زيبايي را داشته باشد به همان ميزان براي صاحب مغازه معافيت در نظر گرفته ميشود. يا در شهر فلورانس و يا ونيز اگر خانهاي از 700 سال پيش به کسي به ارث رسيده باشد آن فرد اجازه ندارد با چهره بيروني خانه هر آنگونه که دوست داشت رفتار کند. اگر چه ارث و ملک شخصي است اما نبايد قيافه و شکل کلي شهر آسيب ببيند. 

وی با بیان اینکه برخي اقدامات شهرداري تهران واقعاً انسان را شاد ميکند، گفت: فعاليت خانه هنرمندان که هر روز و هر هفته اتفاقي فرهنگي در آن رقم ميخورد يکي از اقدامات بسیار خوب شهرداری است.  ناگفته نماند که طي 20 تا 30 سال گذشته تاسیس مراکز فرهنگي بسياري مانند فرهنگسرای ارسباران، بهمن و ... توسط شهرداري تهران رقم خورده است.

 "عالمی"  با بیان اینکه شهرداري باید هنرمندان را به ميدان دعوت کند، افزود: باید توجه داشت که هنرمند خود به خود به برخي ميدانها حتي اگر رقابت هم باشد ورود نميکند و باید بايد دعوت شود. البته اگر جمعيت زيادي در هر حوزه و موضوعي زير يک سقف جمع شوند به نتيجهاي هم نخواهند رسيد. 

وی ادامه داد:بايد گام به گام در اين زمينه پيش رفت و روي نام و کارنامه هنرمندان تجزبه و تحليل وجود داشته باشد و برمبناي آن دعوت به همکاري شود. توجه داشته باشيد که يک تصوير به اندازه بيش از ده هزار کلمه ميتوان سخن بگويد.

"عالمی" به جشنواره بین المللی فیلم شهر پیشنهاد داد:  بايد بعد از برگزاري جلسات هم فکري با حضور حداکثر 10 کارشناس حوزه رفتارشناسي در يکي از ادارات شهرداري رفتارهاي هنجار و ناهنجار شهروندان را فهرست کنيم و این فهرست را در اختیار هنرمندان و سينماگران قرار دهیم و بسيار دوستانه از فيلمسازان بخواهيم به اين موارد توجه داشته باشند و به صورت غيرمستقيم به اين مفاهيم بپردازند. 
وی یاداور شد:  15 سال پيش بستن کمربند ايمني حتي براي راننده هم  راحت نبود واقعاً اگر کسي ميخواست کمربند ايمني ببندد خجالت می کشید آن سالها مدام از خودم ميپرسيدم آيا ميشود روزي به اين نقطه برسيم که کمربند ايمني فقط يک بخش تزئيني در ماشينمان نباشد؟ 

امروز ميتوانم بگويم تقريباً 95 درصد و شايد هم بيشتر رانندگان بستن کمربند ايمني را رعايت ميکنند و اين رفتار تبديل به بخشي از فرهنگ رانندگي ما شده است. بدین شکل يک رفتار تبديل به يک فرهنگ جمعي شود و در بسیاری از عرصه های فرهنگ شهری می توان از سینما و تبلیغ برای نهادینه شدن بهره گرفت.

شایان ذکر است، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 3 تا 12 خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار