افزایش 3 درصدی بهای نفت در بحبوحه تحولات منطقه و جهان

تجاوز عربستان سعودی به یمن بر روند تأثیرات افزوده و اگرچه یمن به عنوان یکی از تولیدکنندگان غیر عضو مطرح است، مجاورت این کشور با خطوط حمل و نقل دریایی، پیامدهای منفی خود را بر امنیت بازار خواهد گذاشت.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، در شرایطی که با کاهش ارزش دلار در معاملات تجاری و همچنین پیش بینی افزایش تقاضای نفت از سوی سازمان اپک روبرو هستیم، بهای این کالای حیاتی روز سه شنبه با افزایش 3 درصدی مواجه شد.

شرایط بحرانی یمن نیز، ضمن افزایش تهدید ذخایر زیرزمینی منطقه، بر رشد بهای نفت خام افزوده است. همچنین با پایین آمدن ارزش دلار در گردش های مالی اوراق قرضه، یورو و سایر ارزهای متداول توانسته اند جایگاه بسیار بهتری را در بازار پر تلاطم نفت از آن خود کنند.

با این شرایط، پیش بینی افزایش تقاضای جهانی نفت از سوی اعضای اپک از 1.17 میلیون بشکه در روز به 1.18 میلیون ارتقا یافت. تجاوز عربستان سعودی به یمن بر روند تأثیرات افزوده و اگرچه یمن به عنوان یکی از تولیدکنندگان غیر عضو مطرح است، مجاورت این کشور با خطوط حمل و نقل دریایی، پیامدهای منفی خود را بر امنیت بازار خواهد گذاشت.

بهای نفت برنت دریای شمال هم، به ازای هر بشکه 60 دلار و 75 سنت، حدود 2.5 درصد بیشتر شد. در مجموع، بهای نفت در ماه آوریل (فروردین)، همزمان با کمرنگ شدن اشباع بازار جهانی، 25 درصد افزایش پیدا کرد که در 6 سال اخیر بی سابقه بوده است. تمایل تولیدکنندگان به عرضه بیشتر با قیمت بالاتر، موجب شده تا بازار نفت همچنان در این نوسان باقی بماند.

به گفته "اندرو لیپو"، رییس شرکت مشاورۀ "لیپو اویل اُسوشیِت" واقع در هیوستون تگزاس، امروز بازار نفت در شرایطی قرار دارد که از یک طرف با افزایش قیمت سهام و از طرف دیگر با تضعیف دلار و وخامت اوضاع ژئوپلتیک مواجه شده است. در همین حال، موجودی انبوه انبار نفت خام غرب آفریقا نیز همچنان بدون مشتری مانده و بیش از پیش باعث سردرگمی بازار شده است.

به گزارش مؤسسه صنعتی "امریکن پترولیوم انستیتو"، فهرست موجودی انبار حاکی از رقمی بالغ بر 481.9 میلیون بشکه را تا هفتۀ منتهی به 8 مِه (18 اردیبهشت) نشان می دهد که تنها 2 میلیون بشکه آن به فروش رفته است. در مقابل، طبق نظرسنجی رویترز از میان تحلیلگران این حوزه، 400 هزار بشکه نیز به زودی به فهرست انبار اضافه خواهد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) قرار است امروز اطلاعات رسمی موجودی انبار هفته گذشته را منتشر کند. این نهاد، دیروز نیز، پیش بینی خود از افزایش نفت خام تولیدی سال 2015 را از 550 هزار بشکه در روز به 530 هزار بشکه تقلیل داد.

عربستان سعودی هم تولید 10.29 میلیون بشکه ای خود در ماه مارس (اسفند) را به 10.31 میلیون بشکه در روز افزایش داد. عراق نیز قصد دارد حجم صادرات خود از مناطق نفت خیز جنوبی را در ماه ژوئن (خرداد) به میزان بی سابقه ای بالا ببرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، بها ، اپک ، نوسان ، افزایش ، تحولات ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار