موگرینی

توافق هسته ای به صلح و امنیت منطقه و جهان کمک می کند

خانم موگرینی میگوید توافق هسته ای ایران به امنیت و جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و صلح در منطقه و جهان کمک می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان تلویزیون دولتی انگلیس در گفتگو با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پرسید: آیا توافق امروز به تقویت صلح جهانی کمک کرده است؟ و اهمیت این توافق هسته ای را چطور ارزیابی می کند؟

فدریکا موگرینی پاسخ داد: بله حتما اینطور است به امنیت، جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و صلح در منطقه و جهان کمک می کند. همه ما می دانیم که چقدر این منطقه به صلح و امنیت نیاز دارد. همچنین از این جهت مهم است که راه را برای نوع دیگری از رابطه بین ایران و جامعه جهانی باز می کند و نشان می دهد که دیپلماسی و گفتگو می تواند نتایج مثبتی داشته باشد، مخصوصا در زمانی که به نظر می رسد مناقشه ها فقط به جنگ و درگیری ختم می شوند. به نظر من اینکه کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل بتوانند چنین توافقی را به ثمر برسانند، نشانه امیدبخشی است، چون این روزها همچنین چیزی کمتر دیده می شود. می دانم این برای مردم ایران هم خیلی مهم است و برای ایران هم توافق تاریخی محسوب می شود.

وی در خصوص ترتیب و مراحل مختلف اجرای توافق با شروع تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت؟ اظهار داشت: از چند روز دیگر شروع می شود. من آنقدر گفتم مذاکرات تا چند روز دیگر تمدید می شود که فکر کنم دیگر نباید از این عبارت استفاده کنم! ولی به هر حال ارائه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تا چند روز دیگر انجام می شود. بعد مرحله اجرا شروع می شود، همزمان با اقدامات ایران درباره برنامه هسته ای اش، تعلیق یا برداشته شدن تحریم ها هم آغاز می شود، این در ماه های آینده اتفاق می افتد. همانطور که در بیانیه مشترک با آقای ظریف گفتم مرحله اول، تایید شورای امنیت سازمان ملل ظرف چند روز آینده است و بعد یعنی دوشنبه آینده همه وزیران خارجه بیست و هشت کشور عضو اتحادیه اروپا در نشستی شرکت می کنند. من تصمیم گرفتم موضوع ایران را در برنامه این نشست بگذارم تا بتوانیم فوری درباره گام های بعدی که باید برای اجرای توافق نامه برداریم گفتگو کنیم. هم در مورد برداشته شدن تحریم ها و هم درباره ایجاد فرصت های سیاسی برای رابطه با ایران.

مجری بی بی سی در ادامه پرسید: در مورد تحریم ها، میلیون ها ایرانی می خواهند بدانند که تحریم های به ویژه بانکی و نفتی چه زمانی برداشته خواهند شد؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : این بستگی به این دارد که اجرای توافق چطور پیش برود. خیلی روشن است در هر توافقی، دو طرف تعهداتی دارند و این تعهدات همزمان باید انجام شود.

وی در توضیح اوضاع در پشت درهای بسته اتاق های مذاکرات گفت: بعضی وقتها سخت و پرتنش بود ولی همیشه بر اساس احترام متقابل، فکر می کنم این چند هفته کار و تلاش شبانه روزی که نماینده های این شش کشور به همراه نماینده های ایران روی ریزترین نکات فنی کردند آنها را تبدیل به کارشناسان هسته ای کرده، می دانم در ایران هم خیلی از مردم به مسائل فنی این بحث تسلط دارند اگرچه کارشناس هسته ای نیستند! فکر می کنم احترام متقابل باعث شد که ما بتوانیم به راحتی کار را پیش ببریم. می دانید ما فرهنگ های متفاوتی داریم، تاریخ متفاوتی داریم، شاید فرهنگ ایتالیایی چندان از فرهنگ ایرانی دور نباشد ولی خب روسیه چین و آمریکا هم بودند و سه کشور اروپایی و من بعنوان نماینده کل اتحادیه اروپا، خود این مذاکرات تمرین خوبی بود برای ما که از هم یاد بگیریم و بفهمیم چطور می شود کار را پیش برد. فکر می کنم این مبنای خوبی هم خواهد بود برای اجرای توافق چون ثابت شدن اینکه این توافق، تاریخی است و مثبت و برد برد به نحوه اجرای آن بستگی دارد اینکه ما چطور در اجرای توافق به هم کمک کنیم، این بخش کار، چالش بزرگی است بویژه برای افکار عمومی در برخی کشورها ولی ما باید همکاری را ادامه بدهیم. پشت پرده را پرسیدید می دانم شما خبرنگاران چندین هفته بیرون این هتل بودید، خود شما هم همینطور و می دانم کار شما شده بود خواندن نشانه ها و تفسیر صحنه ها، بگذارید بگویم برخورد ما همیشه خیلی محترمانه بوده بر اساس احترام و همکاری متقابل و همینطور اعتماد، ما همدیگر را می فهمیدیم و به هم احترام می گذاشتیم.

از موگرینی پرسیده شد: گزارش هایی بود که شما و آقای ظریف در اتاق مذاکره سر هم فریاد زدید، شما تهدید کردید که جلسه را ترک می کنید آقای ظریف گفت، هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید! ماجرا چه بود؟

فدریکا موگرینی پاسخ داد: این یکی از چیزهایی بود که به بیرون درز کرد، نمی دانم توسط چه کسی. ما در شب و روزهایی که این مذاکرات در پیش بود لحظات پرتنش زیادی داشتیم این تنها لحظه ای نبود که ما سر هم داد می زدیم من به همه هم گفتم این اصلا عجیب نیست که در طول مذاکرات پیچیده و سختی مثل این، یک ایرانی و یک ایتالیایی سر هم داد بزنند و صدای شان را بالا ببرند. این به این معنی نیست که بین ما درگیری وجود داشته کاملا برعکس، ما به صورت بسیار سازنده صحبت می کردیم باید اینجا بگویم که تیم ایرانی بسیار متعهد و سخت کوش بوده شب و روز کار می کردند آنها خیلی مثبت رفتار می کردند ولی در عین حال بر سر مواضع شان هم سرسختی می کردند یعنی نماینده های همه کشورها این کار را می کردند ولی طرف ایرانی این تعهد و شجاعت را داشتند که این مسئولیت سخت و دشوار را به دوش بکشند ما به همه آنها احترام می گذاریم و به آنها تبریک می گوییم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار