در یادداشتی در نيويورک تايمز؛

جک لو: رد توافق هسته‌ای در کنگره، آمریکا را در مقابل جهان قرار می‌دهد

وزیرخزانه‌داری آمریکا اعلام کرد رد توافق هسته‌ای در کنگره به انزوای این کشور خاتمه می‌یابد و آمریکا را در مقابل کل جهان قرار خواهد داد.

جک لو: رد توافق هسته‌ای در کنگره، آمریکا را در مقابل جهان قرار می‌دهد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر خزانه داری آمریکا در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: توافق هسته ای ایران یک راه حل بلند مدت برای یکی از مهمترین تهدیدهای عصر حاضر ارائه می کند. 
جک لو مدعی شد: "بدون این توافق ایران، مهمترین کشور حامی تروریسم در جهان کمتر از 90 روز تا دستیابی به مواد شکاف پذیر کافی برای ساخت یک بمب فاصله خواهد داشت. "

این توافق به شدت از تهدید برنامه هسته ای ایران می کاهد، زمان فرار هسته ای این کشور را چهار برابر می کند، با ایجاد دسترسی بی سابقه امکان اطلاع یافتن از هرگونه تخطی از جانب ایران را فراهم می کند و اهرم قدرتی در اختیار ما قرار می دهد تا این کشور را به تعهداتش پایبند نگاه داریم. 

آنهایی که از کنگره می خواهند این توافق را تصویب نکند، معتقدند آمریکا می توانست به توافق بهتری دست یابد و هنوز هم می تواند و اگر ما به طور یک جانبه تحریم های کنونی را تشدید کنیم ایران مجبور خواهد شد تمام برنامه هسته ای خود را برچیند یا ماهیت حکومت خود را در کل تغییر دهد؛ اما این فرض یک توهم خطرناک است.

درست است که آمریکا نفوذ اقتصادی زیادی در بین کشورهای جهان دارد، اما فقط این نفوذ نبود که کشورهای اروپایی و آسیایی را متقاعد کرد به نظام تحریم ها بپیوندند.

جک لو در ادامه مدعی شد: آنها (جهانیان) به آمریکاییان پیوستند زیرا متقاعد شده بودند برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات جهان محسوب می شود و از آن مهمتر این که ما مسیری مشخص برای حل دیپلماتیک این مسئله پیشنهاد کرده بودیم. 

اکنون از دید جهانیان، توافق هسته‌ای، که شورای امنیت سازمان ملل و بیش از 90 کشور دیگر جهان آن را تایید کرده اند، با مهار برنامه هسته ای ایران برای بلند مدت و تضمین این که این فعالیت ها کاملا صلح آمیز هستند، جنبه تهدید آمیز بودن آن را از بین برده است.

اکنون اگر کنگره این توافق را رد کند، عواملی که در ایجاد اجماع بین المللی نقش مهمی داشتند، دیگر وجود ندارند. 

حقیقت این است که جامعه بین المللی پس از دو سال آزمودن ایران در مذاکرات، دیگر به این مسئله اعتقادی ندارد که با تشدید تحریم ها می توان ایران را متقاعد کرد برنامه هسته ای خود را متوقف یا روابطش را با نیروهای نیابتی مسلح در منطقه قطع کند. 

جک لو در ادامه تاکید کرده است که اگر کنگره این توافق را به تصویب نرساند، کشورهای جهان آمریکا را به خاطر کناره گیری از راه حلی که می تواند به بزرگترین تهدید امنیتی جهان خاتمه دهد، سرزنش خواهند کرد و احتمالا به تعامل با ایران ادامه خواهند داد. در نتیجه تصمیم کنگره برای رد یک جانبه توافق به جای آنکه به تشدید تحریم های ایران منجر شود، به انزوای یک دهه ای این کشور خاتمه و آمریکا را در مقابل کل جهان قرار خواهد داد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار