گزارش اکونومیست:

تروریست و بحران مهاجرت در کمین پیمان شنگن

نشریه اکونومیست در گزارشی دو مسئله را به عنوان موانع اجرای پیمان سفر بدون روادید «شنگن» در اروپا معرفی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان اکونومیست در گزارشی به عوامل تهدیدکننده پیمان مشهور شنگن پرداخته است. طبق این گزارش: دو مسئله تروریسم و بحران مهاجرت، با ایجاد تفرقه در میان کشورهای اروپایی ممکن است مانع از ادامه اجرای پیمان شنگن شود.

 مقامات اروپایی معتقدند این پیمان که امکان مسافرت بدون روادید را میان 26 کشور عضو فراهم می‌کند، خطراتی را برای این کشورها ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، بحران مهاجرت به کشورهای اروپایی به خصوص آلمان و سوئد، فشار بر این کشورها را افزایش داده است. انتظار می‌رود آلمان در سال جاری میلادی بیش از 800 هزار درخواست پناهندگی دریافت کند که این رقم چهار برابر سال 2014 است. وزیر کشور آلمان بیستم اوت (29 مرداد) به کشورهای دیگر اروپایی هشدار داد در صورتی که این کشورها برای حل بحران مهاجرت و پذیرش پناهندگان همکاری نکنند، این کشور عضویت خود را در پیمان شنگن به حالت تعلیق در می‌آورد.

بنابر تحلیل این نشریه، امکان مسافرت آزاد میان کشورهای اروپایی، احتمال حملات تروریستی را افزایش داده است. این نشریه با اشاره به حمله اخیر به قطار پاریس نوشت نخست وزیر بلژیک خواستار بازبینی قوانین شنگن شد. او همچنین از مقامات اروپایی خواست تدابیر امنیتی را در مسافرت میان کشورهای اروپایی افزایش دهند.

این اولین بار نیست که مقامات اروپایی درباره ادامه اجرای پیمان شنگن مردد هستند. در سال 2011 نیز با افزایش مهاجران آفریقای شمالی، کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه خواستار تجدیدنظر در این پیمان شدند. البته این پیمان تبصره‌هایی نیز دارد و به کشورهایی که امنیت ملی آن‌ها در خطر است اجازه می‌دهد در مقاطعی، تدابیر امنیتی را در مرزهای خود افزایش دهند.

در پایان این گزارش آمده لغو پیمان شنگن به دلیل فواید بسیاری مانند افزایش روابط تجاری، گسترش صنعت توریسم و افزایش واردات و صادرات میان کشورهای عضو به نفع هیچ یک از این کشورها نیست و بهتر است آن‌ها برای حل این مسائل با هم توافق کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار