دغدغه‌ها و حال و روز سینمای ایران از زبان 13 سینماگر

در روز ملی سینمای ایران پای صحبت‌های تنی چند از سینماگران کشورمان نشستیم که هریک از اصلی‌ترین خواسته‌ها، دغدغه‌ها و معضلات سینمای ایران سخن گفتند.

دغدغه‌ها و حال و روز سینمای ایران از زبان 13 سینماگرحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «روز ملی سینما» روزی برای همه سینمادوستان است. برای کسانی که حرفه‌شان سینمایی است و برای مخاطبانی که به جهت دورماندن از مشغله‌ها و دغدغه‌های روزمره برای ساعتی پا به سالن‌های سینما می‌گذارند و لحظاتی حضوری نه منفعلانه که فعال در تماشا و تحلیل فیلم سینمایی دارند. اما این روز شاید برای حرفه‌ای‌های عرصه سینما روزی باشد که بتوانند آن را بهانه‌ای کنند برای بهتر و بیشتر شنیده‌شدن حرف هایشان. به همین بهانه با تنی چند از دست‌اندرکاران سینمایی کشورمان به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید: 

با روال موجود، سینمای ما به جایی نخواهد رسید

علی نصیریان، بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون در خصوص روز ملی سینما گفت: من فکر می‌کنم با این روالی که شاهد آن هستیم، سینما به جایی نخواهد رسید. یعنی باید یک نگاه فرهنگی، هنری و اقتصادی تازه‌ای به سینما وارد شود و آن را به عنوان یک صنعت – هنر مهم و جدی در نظر بگیرند.

وی افزود: متأسفانه هنوز فقط در بخش‌هایی از سینما که فیلم‌ها جنبه‌های مذهبی دارند تا حدودی سرمایه‌گذاری بیشتری برای آن‌ها در نظر می‌گیرند و فیلمسازان برای ساخت این گونه فیلم‌ها قدرت مانور بیشتری دارند.

وی ادامه داد: به طور کلی سینمای ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی وضعیت خوبی ندارد، یعنی هر دو بخش در حال بلاتکلیفی به سر می‌برند، نه بخش خصوصی به طور کامل به بخش دولتی واگذار می‌شود و نه بخش دولتی نگاه کاملاً جدی به سینما دارد و در آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

نصیریان بیان کرد: با همه تفاسیر و با توجه به امکانات و نیروهای انسانی هنرمند و بالقوه در سینمای ایران می‌توانیم بهترین اتفاقات را برای سینما رقم بزنیم اما متأسفانه از نیروی انسانی بالقوه و فراوان ما به خوبی بهره‌برداری نشده و آن‌ها بلاتکلیف مانده‌اند.

این بازیگر عنوان کرد: ما بیش از این‌ها می‌توانیم در سینما اوج بگیریم اما متأسفانه شرایط، سیاستگذاری، سرمایه‌گذاری و نگاه به سینما به نحوی نیست که باید باشد و خروجی سینمای ما با وجود نیروهای مستعد و فراوان در زمینه‌های کارگردانی، بازیگری، تصویربرداری و... مطلوب نیست.


امیدوارم سینما از عقب‌رفتگی خارج می‌شود

همایون ارشادی بازیگر سینما هم در خصوص روز ملی سینما و مهمترین حرفی که در این روز می‌توان بیان کرد، گفت: امید به آینده و بهتر شدن سینمای ایران که مدتی است رکود و عقب‌رفتگی در آن به چشم می‌خورد، بهترین و مهمترین حرفی است که می‌توان در این روز زد، امیدوارم با توجه به وضعیت جدید اقتصادی که پیش آمده و برداشته شدن تحریم‌ها سینمای خوبی را در سال آینده به واسطه آن شاهد باشیم.

وی افزود: اصناف مختلفی در سینما وجود دارد و همه ما تحت هر عنوانی بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، تصویربردار و ... باید به نحوی در جهت اعتلای سینما کمک کنیم و از طرفی هنرمندان واقعی را با حضور در مراسم‌‌ها و مکان‌های مختلف به مردم بشناسانیم تا از این طریق دست در دست هم با کمک مردم افق‌های روشنی را پیش رو ببینیم.

ارشادی عنوان کرد: هر چیزی و هر صنفی تحت هر عنوانی یک روزی را در طول سال به خود اختصاص داده یعنی در تقویم روز مادر، پدر، کارگر و ... را می‌بینیم. چرا نباید روز ملی سینما داشته باشیم؟! پس نامگذاری روزی به نام روز ملی سینما اتفاق بزرگ و مبارکی است. باید بین اهالی سینما تفاهم ایجاد شود

تأمین امنیت در سینما مهم‌ترین اصل است

علیرضا داودنژاد، کارگردان سینما در خصوص روز ملی سینما گفت: مهم‌ترین آرزو و صحبت ما در چنین روزی، تأمین امنیت برای بازار سینما و تولید کالاهای فرهنگی با محوریت تولید داخلی است.

وی افزود: وظیفه ما نسبت به حفظ روز ملی سینما این است که همه ما دور هم جمع شویم، حرف بزنیم و ابعاد مختلف سینما را مورد شناسایی قرار دهیم، هر کدام از ما بعد از شناختن وظیفه خود در قبال پیشرفت و اهداف سینما دست به دست هم دهیم تا این که اتفاق خوبی رخ دهد.

وی ادامه داد: بالاخره اگر مملکتی سینمای قوی و پررونق نداشته باشد، در آن شاهد رسانه‌های فراگیر و اثرگذار نخواهیم بود، پس مملکتی که این مقوله را نداشته باشد، نمی‌تواند مستقل از دیگر کشورها برای خود مملکت باشد.


با کنار گذاشتن اختلافات در سینما دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر می‌شود

عبدالله اسکندری گریمور سینما در خصوص روز ملی سینما گفت: مهمترین صحبت من در روز ملی سینما این است که آرزو می‌کنم بین بچه‌ها و اهالی سینما تفاهم به وجود آید و زندگی سینما خود را بی‌ریاتر کنند، باید این اختلافات را کنار گذاشت تا دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر شوند.

وی افزود: وظیفه ما نسبت به حفظ و نگهداری روز ملی سینما این است که چون روز سینماگران است، باید خودشان به عنوان متولی فکری به حال بهتر شدن حال و هوای سینما کنند و انعکاسش را با تمام توان به بیرون انتقال دهند تا دیگران متوجه این روز شوند.

اسکندری عنوان کرد: بالاخره هر حرفه‌ای یک روزی برای خودش دارد. سینما نیز به عنوان یک صنعت بسیار مهم و ارزشمند چنین روزی را برای خودش انتخاب کرد و به طور قطع نیاز بود تا این اتفاق رخ دهد.


در سینما جنگ قدرت است

کیومرث پوراحمد کارگردان سینما در خصوص روز ملی سینما گفت: یک روز در دوره شمقدری روز ملی سینما همه به بهشت زهرا و سر مزار زنده‌یاد سیف‌الله داد رفتیم که خیلی جالب و در عین حال غم‌انگیز بود اما الان این مراسم در یک جای خوب و باشکوهی برگزار می‌شود. این خاطره را مطرح کردم که به مسئولان بگویم، بگذارید فیلم‌سازان و سینماگران کار خودشان را انجام دهند. مگر جشن گرفتن چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ این حداقل و حداکثر کاری است که آن‌ها انجام می‌دهند.

وی افزود: ما در سینما یک داریم و آن هم وزارت ارشاد است و باید توجه داشت وزیری رای اعتماد از مجلس گرفته ، باید به وزیر اعتماد کرد و اجاره فعالیت به او داد. دلیلی ندارد که همه مبصر سینما شوند و در هر زمینه سینمایی دخالت کرده و تصمیمات شخصی خود را اعمال کنند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه فیلم «رستاخیز» که احمدرضا درویش با سرداران سینمایی ایران یعنی دیگر عوامل سازنده آن طی گذشت 10 سال جان کندند، انرژی و وقت و سرمایه‌ گذاشتند و فیلم را ساختند اما فقط برای یک روز اکران شد چون همه مبصر هستند، ما غیر از وزیر ارشاد مبصر نمی‌خواهیم او هم به حد خودش و به تنهایی پوست از سر ما می‌کند.

وی در خصوص وظایف سینماگران در مورد حفظ روز ملی سنیما عنوان کرد: ما وظیفه خاصی نداریم، چون بچه‌های سینما در حال انجام دادن وظایف خود هستند و به خوبی و با مهارت انجام وظیفه می‌کنند،‌ پس دوباره تکرار می‌کنم بگذارید آن‌ها کار خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: برخی سینماگران بودجه‌های عظیمی دارند در صورتی که وزارت ارشاد یک دهم آن بودجه‌ها را ندارد. نمی‌دانم چرا دائم جلوی وزارت ارشاد به عنوان اعتراض می‌ایستند؟! چرا یک بار جلوی حوزه هنری و دیگر ارگان‌ها صف نمی‌کشند؟ آیا آن‌ها هیچ خطایی نمی‌کنند؟! 

آن‌ها برای اشاعه اسلام بهترین کارها را انجام می‌دهند؟! فقط وزارت ارشاد است که بدترین را انجام می‌دهد و بس، بعد ما باور کنیم آن‌هایی که هستند این افراد را تحریک می‌کنند؟!

پوراحمد بیان کرد: در سینما جنگ قدرت است و مهم نیست در این میان آدم‌هایی مانند درویش و خود سینما ویران و نابود شوند.


روز سینما متعلق به هویت ملی ماست 

علی دهکردی بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون در خصوص روز ملی سینما گفت: مهمترین چیزی که در روز ملی سینما می‌توان گفت تبریک به سینماگران و هموطنان ماست. البته روز سینما فقط متعلق به سینماگران نیست بلکه به هویت ملی ما، هر کسی که سینما می‌رود و فیلم می‌بینید و نسبت به فرهنگ و هنر و سینمای معاصر ما احساس دلبستگی دارد ربط پیدا خواهد کرد.

وی افزود: وظیفه سینماگران و مدیران فرهنگی کشور و مردم ماست که به شکل یکپارچه یک هویت مشخص از سینما را نشان دهند و به نظر من باید قبل از هر چیز سیاستگذاری‌های مناسبی برای اعتلای ملی اتفاق بیفتد و بودجه قابل توجهی را برای آن در نظر گرفت.

وی ادامه داد: نگاه ویژه به سینما برای اعتلای فرهنگی کشور ما یک امر اجتناب‌ناپذیر است و باید در دستور کار سیاستگذاران و برنامه‌ریزان اقتصادی قرار بگیرد که این امر باعث می‌شود سینماگران در جهت فعالیت‌های خود مشتاق‌تر و راغب‌تر شوند و از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها تاحدودی فارغ شوند و واقعا به جان کلام سینما و آن جوهره واقعی‌اش نزدیک شویم.

حفظ آرامش در سینما مهمترین اصل است

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم در خصوص روز ملی سینما و مهمترین صحبتی که می‌توان در این روز بیان کرد، گفت: امیدوارم سال پیش روی سینمای ایران سالی خوب و پربرکت باشد و خوشحالم که در فضای روز ملی سینما گروه گروه و دسته دسته مردم با خانواده‌های خود برای دیدن فیلم محمدرسول‌الله می‌روند.

وی افزود: سینماگران برای حفظ روز ملی سینما به وظایف خود عمل می‌کنند و در کل حفظ آرامش در کار کردن، تولید کارهای خوب درخشان و در خور شعور مخاطب مهمترین کاری است که آن‌ها در جهت جذب تماشاگران و رونق بیش از پیش سینما می‌توانند انجام دهند.


روز ملی سینما فرخنده و مهم است

احمدرضا درویش کارگردان سینما در خصوص روز ملی سینما گفت: در هر صورت به نظر می‌رسد این روز روز فرخنده‌ و مهمی است چون سینما مهم است و اگر جشن‌ها، خانه سینما و ... وجود دارد به خاطر حضور سینما است و جامعه دارای سینما قطعا زنده و پویا و رو به رشد خواهد بود.

وی افزود: وظیفه ما در قبال حفظ روز ملی سینما مسئولیت‌شناسی است، یعنی اینکه اهالی سینما بدانند چه میراث گران‌سنگ و گران قدری از فرهنگ،‌ آیین هنر و اندیشه تاریخی گذشتگان به آن‌ها به ارث رسیده است.


باید از طریق سینما حقیقت را به مردم گفت

عبدالحسین برزیده کارگردان سینما در خصوص روز ملی سینما و مهمترین حرفی که در این روز می‌توان بیان کرد، گفت: اول اینکه به همه تبریک می‌گویم چون این روز روز بزرگی است. از این جهت که سینما و فیلمسازی یک پدیده فوق‌العاده است. شاید سینما فقط تلقی فیلمی است که از پرده سینما پخش می‌شود اما به نظرم اطلاق گسترده‌تری می‌شود به سینما داشت.

وی افزود: در پزشکی، شیمی،‌ فیزیک و حتی دیگر رشته‌ها می‌توان حضور سینما را دید و بسیاری از اختراعات به نوعی مدیون سینماست، هنر سینما به طور مشخص بحث جداگانه‌ای است که آن هم یک جایگاه تاثیرگذار در طول تاریخ به وجود آمدنش دارد و از طرفی در مسائل سیاسی و اخلاقی و اجتماعی نیز تاثیرگذار بوده است.

برزیده عنوان کرد: اولین وظیفه ما برای حفظ روز ملی سینما امانتداری است، یعنی اینکه اگر سینما یک وسیله‌ای است برای حقایقی که لازم به گفته شدن است، پس سینما باید این امانتداری را داشته باشد.

وی افزود: سینما در کل جهان برای همه انسان‌ها حرف دارد. بنابراین برای گفتن حرف‌ها باید دقت کرد و در واقع دقیق، ظریف، سالم، درست و حقیقت را گفت. متاسفانه برخی مواقع بعضی افراد در سینما نیز مانند دیگر هنرها به خاطر صنعتی بودن به دنبال معاش و اقتصاد هستند و گاهی از مسیر خود دور می‌شود.

این کارگردان اظهار داشت: وقتی سینما را به عنوان پدیده‌ای تاثیرگذار و ویژه در کل جهان می‌بینیم، پس طبیعی است روز خاصی را برای آن در نظر بگیریم که خوشبختانه ما این روز را در سینما داریم و به آن افتخار می‌کنیم.

آرزوی‌های خوب خاطره اسدی برای سینما

گلاره عباسی، بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص روز ملی سینما گفت: دعا می‌کنم که شاهد رشد روزافزون سینما و جهانی شدن آن باشیم و این سینما بیشتر دیده شود و به نیروی جوان ما بیشتر اعتماد شود، امیدوارم فیلمسازان جوان و با استعدادی که برای ساخت فیلم‌های خود به دنبال سرمایه می‌گردند، بستری برایشان فراهم شود تا بتوانند هنرمندی و خلاقیت خود را به عرصه ظهور گذاشته و خود را در سینما مطرح و اثبات کنند.

وی ادامه داد: آرزو می‌کنم امکاناتی فراهم شود تا نیروی باتجربه ما بتوانند تجربه‌های خود را به جوان‌ها انتقال داده و برای پیشرفت سینمای ما امکانات، آرامش و انگیزه کافی به وجود آید.

وی افزود: به عنوان یک بازیگر جوان می‌گویم که در سینما چیزهای عمیق‌تر و لایه‌های زیرین کشف نشده بیشتری وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی و درمان شوند.

عباسی اظهار داشت: امیدوارم همیشه شاهد یک سینمای سلامت،  با حال و خوب باشیم که پر بار و با طراوت به کار خود ادامه دهد.


سینما در کشور ایران از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است

شهاب رضویان، تهیه‌کننده و کارگردان سینما در خصوص روز ملی سینما گفت: مهم‌ترین حرف در خصوص روز ملی سینما این است که آن قدر جایگاه سینما در کشور ما مهم و ویژه است که یک روز را به عنوان روز ملی برای آن انتخاب کرده‌اند، یعنی سینما دیگر یک امر تفننی نیست؛ یک چیزی است فی ما بین صنعت و هنر و این نکته مهمی قلمداد می‌شود.

وی افزود: وظیفه ما برای حفظ چنین روزی این است که باید فیلم خوب ساخته شود تا تماشاگر رغبت دیدن آنرا داشته باشد و در این راستا مدیران سینما، سینماگران را تحت فشار قرار ندهند.

وی در خصوص علت نامگذاری روز ملی سینما بیان کرد: فکر می‌کنم مصادف بود با ورود تجهیزات دوربین فیلمبرداری توسط مظفرالدین‌شاه از اروپا به ایران و اولین فیلم‌های ایرانی در چنین روزهایی فیلمبرداری شد.

چشم‌های ایران در تسخیر هالیوود نیست

حبیب ایل‌بیگی معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در خصوص روز ملی سینما و مهمترین سخنی که می‌توان در این روز بیان کرد، گفت: فکر می‌کنم داشتن صنعت سینما در کشورمان و این‌که ما فیلمسازان خوبی داریم که می‌توانند در عرصه‌های مختلف معرف درستی از فرهنگ و هنر کشورمان باشند، مهمترین چیزی است که ما در روز سینما می‌توانیم راجع به آن حرف بزنیم. خوشبختانه ما سینمای  زنده و بالنده‌ای داریم که هر روز در آن پدیده‌های جدید را شاهد هستیم.

وی افزود: درسینمای ایران آثار قابل دفاعی ساخته شود و مهمتر از همه این‌ها شاید ما تنها کشوری باشیم ک تنها و تنها در سینما‌هایمان به شکل گسترده فیلم‌های تولیدات هنرمندان خود را به نمایش می‌گذاریم و سینماها در تسخیر سینمای هالیودد نیست.

وی ادامه داد: درسینمای ما فیلمسازانی با پتانسیل بالا و خوب وجود دارد و تولیدات ما نیز رو به افزایش است اما مهمترین مشکل کمبود مکان عرضه ینعی سالن‌های مرغوب سینما است و باید با یک اقدام ملی و همه جانبه تهران و به خصوص شهرهای دیگر کشورمان را صاحب سینما کنیم تا مردم بتوانند از این مقوله لذت ببرند.

 
بالاتر از یک نگاه ابزاری باید به سینما نگاه کرد

علی فرخنده کیش مدیر عامل انجمن سینما جوان درباره روز ملی سینما گفت: مهمترین حرفی که در روز ملی سینما می‌توان گفت این است که سینما باید در اختیار جامعه باشند و چیزی فراتر از یک ابزار باید به آن نگاه کرد، شاید محل سینماها آن چیزی که در گذشته نه چندان دور داشتیم، بهترین مأمن و مسکن برای جمع شدن خانواده و درکنار هم بودن و لذت بردن از لحظات است.

وی افزود : سینما با نگاهی که مدیوم رسانه‌ای دارد می‌تواند تبلیغات مناسبی در زمینه مختلف را انجام دهد و در اختیار مردم قرار دهد.

وی در خصوص وظیفه سینماگران برای حفظ روز ملی سینما اظهار داشت: چنین روزی طبیعتا متصل به چنین سینمایی است یعنی اگر ما بتوانیم وسعت و وزن سینمای خود را حفظ کنیم و به آن قوت بخشیم، طبیعتا این روز به عنوان روز ملی حفظ می‌‌شود، نه تنها فقط برای سینماگران بلکه جمیع انسان‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند. این روز، روز صنفی نیست و اگر این جا بیفتد فکر می‌کنم برای همیشه ماندگار خواهد شد.



گزارش از: اشکان منصوری


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
با تبریک به همه ی سینماگران به بهانه ی روز سینما امیدوارم دست اندرکاران فکری به حال فارغ التحصیلان حوزه سینما اعم از کارگردان و بازیگر
و فیلمبردار و تدوین گر و ... بکنند اینان وقت گذاشته اند مطالعه کرده اند
وارد دانشکده سینما تئاتر شده اند و در بخش های مختلف تخصص پیدا کرده اند
و حالا یا خانه نشین شده اند و یا بر خلاف میلشان به شغل های دیگر رو
آورده اند این افراد که غالبا هم جوان و دارای انرژی هستند سرمایه های
فرهنگی این کشورند و از همه مهمتر عاشق کار فیلمسازی و سینما
هستند و خدا می داند چه ایده های زیبایی دارند که تاریخ سینمای ما
به خود ندیده است که می تواند حتی در سطح بین المللی
هنر سینما را ارتقا دهد. متاسفم که هیچ بهایی به آنها داده نمی شود.
بزرگان سینما که معمولا هم سالهای طولانی است خود را تکرار می کنند
جا را برای این گروه با انرژی باز کنند.
مسئو لان اجرایی مثل وزیر ارشاد و ... هم زمینه این کار را فراهم نمایند
مطمئن باشید در این دنیای تصویری امروز که یک فریم مثل قاب آیلان توانست دنیا را تکان دهد ضرر نخواهید کرد. نیروی جوان سینما گر امروز کشور که فعلا منفعلانه روزگار می گذرانند نیازمند حمایت هستند و شناخته شده های سینما هم نگران افت جایگاه خود نباشند چرا که با ورود
افراد جدید و تنوع سلیقه ها ایشان را نیز پربارتر از اینکه هستند خواهد کرد به این وسیله ایشان نیز از تکرار خود و دور باطل رها خواهند شد.
مایه تاسف است که سازمان سینمایی و ارشاد و معاونت سینمایی و ...

حتی آمار فارغ التحصیلان سینمارا نمی دانند. پس چه لزومی دارد دانشجو
بگیرید و بعد ولش کنید و این همه هزینه رو دست این ملت بگذارید حالا
خسارت روحی و روانی این موضوع بماند. در حالی که در دنیای امروز و برای کشور ما سینما و حوزه فرهنگ می تواند سکوی پرش برای زندگی
بهتر و توسعه انسانی جامعه باشد و.... به امید روزهای خوب برای فرهنگ مان.
آخرین اخبار