سینما در هفته ای که گذشت؛

تغییر مجری یرنامه هفت، اعلام نامزدهای اسکار و بازتاب «محمد رسول الله»

سرانجام تکلیف اجرای برنامه «هفت» مشخص شد و بهروز افخمی بر صندلی این برنامه تکیه زد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سینما در روزهای پایانی تابستان با اتفاقات مختلفی همراه بود که در این گزارش به آن می پردازیم.
 
بهروز افخمی روی صندلی هفت می نشیند
محمود گبرلو پس از چهار سال اجرا از سال 91، جای خود را به بهروز افخمی کارگردان سینما داد. سرانجام پس از چند ماه که از شایعه تعویض مجری برنامه هفت می گذشت و تعدادی از مجریان سیما برای جانشینی گبرلو گمانه زنی شدند در نهایت صندلی هفت که از جیرانی به گبرلو رسیده بود نصیب یک کارگردان شد.  

رقابت 6 فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار
سرانجام فیلم هایی که قرار است برای راه یابی به اسکار با هم رقابت کنند معرفی شدند.
 
این 6 فیلم به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
«در دنیای تو ساعت چند است؟» ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داودی،«شیار 143» ساخته نرگس آبیار، «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد، «ماهی و گربه» ساخته شهرام مکری، «محمد رسول الله (ص)» ساخته مجید مجیدی.

از میان این 6 فیلم ، یک اثر شانس حضور در مراسم اسکار را خواهد داشت.
 
 
گزارش یک نشریه انگلیسی از فروش فیلم «محمد رسول الله»

نشریه «ورایتی» در گزارشی به فروش بسیار خوب فیلم «محمد رسول‌الله» در ایران اشاره کرده است و گفته است این در حالی است که همچنان برخی گروه‌های کشورهای اسلامی به این فیلم واکنش نشان داده‌اند.

در ابتدای این گزارش به قلم «نیک ویوارلی» آمده است: فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی سینماگر ایرانی که با فیلمبرداری «ویتوریو استرارو» برنده چندین جایزه اسکار به داستان تولد و ظهور اسلام می‌پردازد، اخیرا با فتوایی از سوی یک گروه تندرو در هند مواجه شده است اما این فیلم در اکران گسترده‌اش در نیمی از سینماهای ایران فروش بسیار خوبی دارد.

این فیلم 40 میلیون دلاری که بخشی از بودجه آن توسط دولت فراهم شده و پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است، پس از نمایش در افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال، در بیش از 140 سینما از مجموع 320 سینمای ایران و بسیاری دیگر از مراکز فرهنگی در مناطق دور افتاده کشور در حال اکران است.

چندی پیش یک گروه اسلامی مذهبی تندرو در هند فتوایی علیه مجید مجیدی و «ای.آر رحمان» آهنگساز برنده اسکار هندی این فیلم صادر کرد و از دولت هند نیز درخواست کرده مانع اکران این فیلم شود.

ورایتی به نقل از تهران تایمز می‌نویسد: سفارت ایران در هند با صدور بیانیه‌ای هرگونه مخالفت با فیلم را پیش از تماشای آن اشتباه‌، غیرمنطقی و ناصحیح خوانده است.
 
فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی

* «با خدا می رقصم» در راه  صربستان
فیلم «با خدا می‌رقصم» ساخته‌ی هوشنگ میرزایی پس از موفقیت در جشنواره‌ی بوسنی، به بخش مسابقه‌ی سیزدهمین جشنواره‌ی بین المللی فیلم کوتاه و مستند صربستان نیز راه پیدا کرد.
 
این جشنواره با تمرکز بر فیلم‌هایی با موضوع افراد معلول برگزار می‌شود و هدف آن تغییر نگرش جامعه در مورد معلولان است. اطلاع رسانی در مورد زندگی افراد معلول ، فعالیت‌های اجتماعی، حقوق و دستاوردهای آنان از جمله موضوعات این جشنواره است.

«با خدا می‌رقصم» در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی حضور داشته است و ماه گذشته نیز جایزه‌ی بهترین فیلم مستند نهمین جشنواره بین المللی «یاهورینا»ی بوسنی و هرزگوین را به خود اختصاص داد و در جشنواره‌ی فیلم‌های مستند «آرکی پل» اندونزی نیز نامزد دریافت جایزه بود.

*دو جایزه برای شیار 143
جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن جشنواره «شرق و غرب» روسیه به «شیار 143» تعلق گرفت.

فیلم سینمائی «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار که در جشنواره فیلم «شرق و غرب»، «ارونبرگ» روسیه حضور داشت، موفق شد، جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن را برای بازی مریلا زارعی کسب کند.
 
*«کودکان ابری» به جشنواره فیلم رومانی راه یافت

فیلم کوتاه «کودکان ابری» ساخته رضا فهیمی به بخش مسابقه‌ی نهمین جشنواره‌ی فیلم «کینو فست» رومانی راه یافت.

«کودکان ابری» که از تولیدات انجمن سینمای جوانان رفسنجان است، در سومین حضور بین‌المللی خود به‌عنوان تنها نماینده‌ی ایران در بخش مسابقه‌ی نهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم «کینوفست» حضور خواهد داشت و با فیلم‌هایی از فرانسه، روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، بلژیک، و چین به رقابت خواهد پرداخت.

جشنواره‌ی «کینو فست» نخستین و مهم‌ترین جشنواره‌ی فیلم‌های دیجیتال در رومانی و اروپای شرقی است و هدف آن ارتقای فیلم‌سازی جوانان و هنرهای بصری و نیز ترویج هنر و رسانه در میان عامه مردم از طریق فیلم‌های مستقل است.
 
نیکی کریمی؛ بازیگر «ربوده شده»

نیکی کریمی به عنوان بازیگر نقش اول زن به جمع عوامل فیلم سینمایی «ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری پیوست.
به گفته جواد نوروز بیگی تهیه کننده این فیلم، برای ایفای نقش اصلی در این پروژه ابتدا با نیکی کریمی مذاکره شد و به دلیل سفر این کارگردان به کشور گرجستان مذاکره نیمه کاره می ماند. عوامل فیلم این بار مهناز افشار را انتخاب می کنند و با وی به توافق نهایی نمی رسند و دوباره به سراغ نیکی کریمی می روند و این بار توافق انجام می شود.
 
انیمیشنی ها از ایوبی چه می خواهند؟

رییس سازمان سینمایی  روز دوشنبه با اعضای هیات مدیره انجمن فیلم سازان انیمیشن ایران (آسیفا) دیدار و گفت وگو کرد.

آنها تقاضایشان را اینگونه به رییس سازمان سینمایی اعلام کردند که: توانایی‌های انیمیشن در ایران فراهم است و از شما درخواست داریم انیمیشن به عنوان یک هنر مستقل شناخته شود و در این عرصه تولید انبوه برای صادرات داشته باشیم. باید کارهای هنری در زمینه انیمیشن داشته باشیم و هنر انیمیشن را جدی و جدا از سینما ببینیم و پیشینه این هنر به 4200 سال پیش به شهر بابل می‌رسد.

ایوبی نیز با ایجاد دلگرمی در اعضای انجمن انیمیشن سازان، بحث انیمشین در سینما را یرای سازمان سینمایی جدی اعلام کرد.

رییس سازمان سینمایی همچنین اعلام آمادگی کرد که اساتید مورد نظر انجمن در بخش انیمیشن زیر چتر مدرسه سینما در ایران حضور یابند.همچنین صدور پروانه ساخت فیلم های انیمیشن نیز با نقطه نظر اعضای انجمن سینمای انیمیشن صادر شود.

اکبر عالمی، احمد عربانی، اسماعیل شرعی، علی نوری اسکویی، روانبخش صادقی و ابوالفضل رازانی از جمله حاضران در این مراسم بودند.
محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز رییس سازمان سینمایی را در این دیدار همراهی می‌کرد.
 
جدیدترین قراردادهای سینمایی
سخنگوی شورای صنفی نمایش از ثبت قرارداد اکران دو فیلم در جلسه این هفته  شورا خبر داد.

فیلم «دو دوست» به کارگردانی محمد بانکی با بازی سحر قریشی و الهام حمیدی از روز چهارشنبه اول مهرماه در گروه سینمایی «کوروش» اکران عمومی خود را آغاز می‌کند.

همچنین قرارداد اکران فیلم «جامه‌دران» در پردیس سینمایی «زندگی» ثبت شد و این فیلم بعد از اتمام نمایش «360 درجه» در این گروه اکران خواهد شد . فیلم «360 درجه» سام قریبیان از 8 مهرماه در گروه سینمایی «زندگی» به نمایش عمومی درمی‌آید
 
اکران 6 فیلم کوتاه با موضوع دفاع مقدس
همزمان با هفته دفاع مقدس، اکران ۶ فیلم کوتاه با موضوع دفاع مقدس در گروه هنر و تجربه آغاز می‌شود.

فیلم‌های «ساعت ۶» ساخته رقیه توکلی، «حنانه» ساخته داریوش غذبانی، «تمام زمستان‌هایی که ندیده‌ام» ساخته امید خوش‌نظر، «رنگان ۹۹» ساخته تی‌یام یابنده، «من آبادان رفتم جنگ» ساخته کریم لک‌زاده و «شال» ساخته امین شروانی فیلم‌هایی هستند که قرار است در این گروه به نمایش در بیایند.
 
خاطره بازی معتمد آریا و حسین سلیمانی در اکران خصوصی 360درجه
اکران خصوصی فیلم سینمایی «360 درجه» به کارگردانی «سام قریبیان» بهانه‌ای شد که فاطمه معتمدآریا، کیک تولد حسین سلیمانی بازیگر فیلم «مهر مادری» را ببرد.

پردیس سینمایی «ملت» شب دوشنبه میزبان هنرمندانی چون عبدالله اسکندری ، مسعود جعفری جوزانی، حسین پاکدل، حسین فرحبخش، عاطفه رضوی ،بیژن امکانیان، امیر آقایی، رضا یزدانی، حسین یاری، مسعود فروتن،میلاد کی‌مرام، آزاده صمدی و.... بود که به تماشای اولین تجربه‌ی کارگردانی سام قریبیان پسر فرامرز قریبیان آمده بودند.

در این مراسم که هم زمان با تولد «حسین سلیمانی» (بازیگر که در زمان مهر مادری در نقش کودک بازی کرد) بود و معتمد آریا به یاد فیلم « مهر مادری» با حضور روی سن تولد سلیمانی را تبریک گفت و در ادامه کیک تولد سلیمانی را برید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار