سهم ۶۰ درصدی تولید تجهیزات پزشکی در افق ۱۴۰۴

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: تا پایان افق ۱۴۰۴ سهم تولید تجهیزات پزشکی در بازار داخلی به حداقل ۶۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر رسول دیناروند با اشاره به حجم تولید و واردات تجهیزات پزشکی در کشور اظهار داشت: مبادلات بازار تجهیزات پزشکی ایران حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که یک سوم از این عدد تولید داخل و دو سوم آن به صورت وارداتی است.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت بر افزایش سهم تولید داخل به حداقل ۶۰ درصد تولید بازار داخلی تا پایان افق ۱۴۰۴ است، عنوان کرد: بر اثر اقدامات انجام شده شاهد کاهش چشمگیر قیمت تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و نیز کاهش هزینه های ارزی بوده ایم، به گونه ای که در سال  ۹۳ نسبت به سال  ۹۲ عددی برابر با ۱۰ درصد صرفه جویی ارزی در حوزه واردات صورت گرفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین قیمت تجهیزات پزشکی برای مصرف کننده نیز در بیمارستان های دولتی تا ۲۵ درصد در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ کاهش یافته است. این در حالی است که برخی از لوازم پزشکی تا ۷۰ درصد نیز کاهش قیمت داشته است.

دیناروند با بیان اینکه تعداد ۴۰۰ شرکت در حوزه تولید و یک هزار و ۵۰۰ شرکت در حوزه واردات تجهیزات پزشکی در کشور فعال است، خاطرنشان کرد: ارزبری حوزه تجهیزات پزشکی عددی برابر با ۷۵۰ میلیون دلار بوده که دو سوم آن برای تجهیزات مصرفی و یک سوم آن نیز برای تجهیزات سرمایه ای است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه قیمت گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در مقایسه با کشورهای منطقه و نیز بازار مصرفی دنیا کاهش قیمت ها صورت گرفته است. همینطور از طریق رقابت بین تامین کنندگان نیز کاهش قیمت های تجهیزات پزشکی دنبال می شود.

وی در پایان گفت: با ارائه فراخوان در یک رقابت همگانی رتبه بندی تجهیزات پزشکی متفاوت انجام  و با اجبار قیمت ها را برای تامین کنندگان این حوزه کاهش می دهیم.

منبع : مهر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار