معین‌ آبادی در گفتگو با باشگله خبرنگاران مطرح کرد

واکاوی دلایل اختلافات داعش و النصره

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تفاوت در نگرش اسلامی وعدم وجود هدف مشترک دلایل اصلی اختلافات در گروه های تروریستی است.

معین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص ریشه‌یابی دلایل اختلافات موجود گفت: اتفاقی که در حال حاضر شاهد رخ دادن آن هستیم، درگیری میان گروه‌های میانه‌رو مخالف اسد یا جبهة النصره با نیروهای داعش و طالبان است.

وی ادامه داد: در وضعیت موجود با توجه به پیام ایمن الظواهری متوجه می شویم وی براساس باور خود حکم جهاد علیه ایران می‌دهد و در خواست وحدت علیه ایران را دارد.

معین‌آبادی افزود: وجود گروه‌های متعدد نشان دهنده این موضوع است که ما در درون این گروه‌های افراطی و تکفیری شاهد یک هدف واحد تحت عنوان ایجاد اسلام یا به عبارت بهتر ایجاد حکومت اسلامی نیستیم که این موضوع در درجه اول حائز اهمیت بوده ولی اگر بخواهیم دلایل بیشتری را مد نظر قرار دهیم.

وی تصریح کرد: می‌توانیم در درجه دوم به این موضوع اشاره کنیم که هر کدام از این گروه‌ها خود را حقیقت مطلق می دانند،‌ یعنی هر کدام قرائت خود را منحصر بفرد و بعبارتی مقتدر ، کارآمد و مشروع می داند. به همین دلیل است که هیچکدام حاضر به پذیرش دیگر گروه‌ها نسیت.

این کارشناس سیاست خارجی پیرامون عدم کنار هم بودن این گروه‌ها اظهار داشت: طبیعتا در خصوص حاکمیت آینده یا به طور بهتر اداره مناطقی که در دست دارند این گروه ها دچار اختلاف خواهند بود پس بعبارتی این گروه ها هم در درون خودشان و هم با دولت مستقر سوریه دارای درگیری هستند.

معین آبادی اضافه کرد: در همین راستا دیگر ما شاهد وحدت بین این گروه‌ها نخواهیم بود، یعنی با توجه به قرائت‌های مختلفی که دارند عدم تساهل میان آنها منافع منتعارضی که با هم دارند و همچنین دیدگاه ها و آینده‌ای که برای خود متصور می‌شوند امکان کنار هم بودن این گروه‌ها در آینده اتفاقی بعید است.

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کردک ما شاهد این درگیری ها در گذشته نیز بوده‌ایم. معمولا بین کشورهایی که دولت آنها دارای مخالفان مسلح است کمتر ائتلافی صورت می گیرد یعنی هر کدام اختصاصی یا بعبارتی هر گروه بطور فردی با دولت وارد درگیری می‌شود. از طرفی گروه داعش فراگیرتر از النصره است ، بطوریکه گروه تروریستی داعش اهداف خود را در شام و عراق و حتی وسیع‌تر از آن متمرکز کرده است اما جبهة النصره تنها در سوریه اقدامات تروریستی خود را انجام می دهد.

لازم به ذکر است گروه های داعش و جبهه النصره که دشمن اصلی سوریه در منطقه هستند چندیست دچار اختلاف شده اند و در برخی اوقات این دو گروه نسبت به یکدیگر اعلام جنگ رسمی کرده اند. 


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش ، النصره ، القاعده ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار