شیراز؛

کشت چغندرقند پاییزه برای نخستین بار در استان فارس

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس کشت چغندرقند پاییزه برای نخستین بار در این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بر اساس سیاست های الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی، استان فارس متعهد به کشت 400 هکتار کشت پاییزه چغندر قند در مناطق میان بند و گرمسیری است که تا کنون 250 هکتار از زمینهای کشاورزی در شهرستان قیر و کارزین به این مهم اختصاص یافته است که پیش بینی می شود تا پایان فصل کاشت 400 هکتار چغندر قند پاییزه در استان فارس کشت شود.

قاسمی افزود: کشت های پاییزه با توجه به محدودیت منابع آبی نقش موثری در کاهش مصرف آب کشاورزی دارند و با هماهنگی انجام شده شرایط خرید محصولات کشت شده از جمله چغندر قند پاییزه توسط وزارت جهاد کشاورزی تمهیدات لازم اتخاذ شده است.

وی خاطر نشان کرد: شکر به عنوان یکی از منابع تأمین انرژي در سبد کالاهاي اساسی کشور جاي دارد.  مطالعات نشان می دهد که مصرف مستقیم و غیرمستقیم شکر، حدود 8 درصد نیاز به انرژي جمعیت ایران را تأمین می کند. 

طی دهه هاي  گذشته، افزایش جمعیت از یک سو و افزایش سرانه مصرف شکر( کیلوگرم شکر مصرف شده به ازاي هر نفر در یک سال) موجب شده است تا میزان مصرف سالیانه شکر در کشور از حدود 570 هزار تُن در دهه چهل به حدود 62/2 میلیون تُن در ابتداي دهه نود افزایش یابد. 

قاسمی با بیان این که چغندرقند در جهان به دو صورت بهاره و یا پاییزه کشت می شود گفت: در ایران، با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف، کشت چغندرقند بهاره معمولاً از اوایل اسفند شروع و تا پایان اردیبهشت ادامه می یابد و زمان برداشت چغندرقند بهاره اواخر شهریور تا پایان آذر است، در حالی که کاشت چغندرقند پاییزه در پاییز اواخر شهریور تا اوایل آذر و برداشت آن در بهار انجام می شود. 


انتهای پیام/ی
برچسب ها: کشت ، چغندرقند ، پاییزه ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.