اصفهان؛

دیپلماسی فرهنگی، راهبردی مناسب برای توسعه گردشگری کشور

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت :دیپلماسی فرهنگی، راهبردی مناسب برای توسعه گردشگری ایران است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، کنفرانس بین المللی و سالانه فرهنگ اسلامی و مشارکت آن در بازار گردشگری آسیا در تاریخ 16 و 17 نوآمبر سال 2015 میلادی در کشور برونئی برگزار شد .

در کنفرانس امسال که با شرکت مدیران و صاحبنظران فرهنگی و گردشگری کشورهای جنوب شرق آسیا و با مشارکت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) همراه بود، فریدون اله یاری به عنوان نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این نشست بین المللی شرکت کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در کنفرانس عنوان کرد: ایران و به ویژه اصفهان دارای ظرفیتهای عظیمی در راستای توسعه گردشگری اسلامی هستند.

وی تاکید کرد : اگر به بیش از یک میلیون اثر و جاذبه فرهنگی به ویژه آثار معماری ایران که بخش قابل توجهی از آن ، دستاوردهای فرهنگی و تمدنی این ملت بزرگ در طول 1400 سال حیات فرهنگ و تمدن اسلامی است بنگریم درمی یابیم که ایران از توان فراوانی برای توسعه تعاملات فرهنگی و گردشگری میان کشورهای جهان بویژه کشورهای اسلامی برخوردار است.

اله یاری به سیاستهای جدید دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه گردشگری اشاره کرده و افزود : امروز دولت و ملت ایران تمایل وافری به توسعه گردشگری به ویژه میان کشورهای مسلمان با بیش از یک میلیارد جمعیت دارند.

اله یاری به آثار تاریخی ایران در دوران اسلامی اشاره کرد و افزود : در تمامی شهرهای ایران به ویژه اصفهان آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس فاخری از دوران تمدن اسلامی وجود دارد که امروزه مد نظر گردشگران فراوانی است که ایران و اصفهان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند و این در حالی است که اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده است با نام "مسجد جامع عتیق" با قدمتی بیش از 1250 سال در کشور ایران و در شهر اصفهان واقع شده است.

اله یاری در بخش دیگری از سخنانش به نقش ایران در توسعه فرهنگ و تمدن جهانی به ویژه در دوره باستان و اسلامی اشاره کرد و افزود : عبور جاده ابریشم از قلب ایران نمایانگر نقش بی بدیل این سرزمین در توسعه ارتباطات فرهنگی میان شرق و غرب جهان در بیش از 4000 سال است.

وی همچنین به توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی توسط ایرانیان اشاره کرده و خاطرنشان کرد، بی شک جهان اسلام، مرهون تلاشهای ایرانیان مسلمان در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی به ویژه در سده های پنجم و ششم هجری قمری در دوران سلاجقه و همچنین در سده های دهم و یازدهم هجری قمری در دوران صفوی است. به ویژه اینکه در سده یازدهم هجری قمری ایرانیان با ایجاد مکتب علمی و فرهنگی اصفهان، به محوریت شهر تاریخی اصفهان، بزرگترین مکتب علمی و فرهنگی جهان شرق را پیش از سده هجدهم میلادی و بروز انقلاب صنعتی در جهان غرب پدید آوردند.

اله یاری تاکید کرد : بی شک تلاش داریم تا جایگاه والای ایران در تاریخ بشریت را به همگان ارائه کنیم ، لذا معتقدیم در دنیای امروز و به ویژه در دهه دوم از سده بیست و یکم میلادی می توانیم پیام فرهنگی این ملت بزرگ و خدا جو را که ناشی از تمایل آنها به صلح طلبی، همزیستی مسالمت آمیز و برقراری تعامل فرهنگی با جهان است را از طریق دیپلماسی فرهنگی به بهترین وجه از طریق صنعت گردشگری به همگان ابلاغ کنیم.

اله یاری ابراز امیدواری کرد تا اجلاس فرهنگی کشورهای مسلمان، در غرب آسیا و به ویژه در ایران، در آینده نزدیک برگزار شود.  

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.