سنندج؛

کشف یک گورسنگی سه ‌هزار ساله در شهرستان سروآباد

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كردستان از کشف اثر سه هزار ساله در شهرستان سروآباد در استان کردستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج؛ محسن علوی گفت: در نتایج بررسی‌های اولیه انسان‌شناسی که بر روی مجموعه‌ای از اسکلت‌های انسان صورت گرفت، در کاوش‌های اخیر یک گورسنگی سه ‌هزار ساله در شهرستان سروآباد کشف‌ شد و اطلاعات جدیدی از وضعیت سلامت و تغذیه ساکنان این منطقه به دست آمد .

وی افزود: گور کاوش شده در نزدیکی روستای «روآر» قرار دارد و اخیراً هم زیر نظر «طاهر قسیمی» از باستان شناسان استان کاوش و مستندسازی شده است.

مديركل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشكری كردستان بیان کرد: گور کاوش شده حاوی بقایای مهمی از عصر آهن است که در یک دوره زمانی، به‌ طور مکرر برای تدفین مورد استفاده ساکنان منطقه قرار گرفته است.

علوی گفت: در کاوش گور سنگی، بقایای پراکنده حدود هشت اسکلت انسان یافت شده که بر اساس مطالعات انجام‌شده اغلب مربوط به افراد بزرگسال است.

مجتبی قاسمیان، انسان‌شناس جسمانی تیم باستان‌شناسی روآر نيز در اين باره گفت: شمار زیادی دندان انسان در این کاوش‌ها به‌دست‌آمده که در بررسی آن‌ها اطلاعاتی درباره سلامت جسمی و وضعیت تغذیه مردمان عصر آهن منطقه اورامان به دست داده است.

گفتنی است؛ برنامه‌های حفاظتی برای گورسنگی «روآر» در نظر گرفته است که مطالعات و طراحی آن توسط تیم کاوشگر به پایان رسیده و به‌زودی مرحله عملی آن آغاز می‌شود .

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.