کاهش وزن پوشش‌های کنترل حرارتی فضاپیما‌ها به کمک فناوری نانو

محققان کشور به کمک فناوری نانو موفق به طراحی پوشش‌هایی برای سامانه‌های فضایی شدند که موجب برقراری تعادل گرمایی در کل سیستم می‌شود.

کمال قانی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر واحد شاهین شهر در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اهمیت تولید پوشش‌هایی که نقش محافظ حرارت را در بدنه هواپیما دارند، گفت: برای برخورداری از عملکرد بهینه تجهیزات داخلی هواپیما یکی از موانع اختلاف دمای بدنه است که می‌تواند خسارات زیادی را به بار آورد. عموما سطح هواپیما‌ها و ماهواره‌ها با پوشش‌های کنترل حرارتی پوشانده می‌شوند. 

وی ادامه داد: ما سعی کردیم که این پوشش‌ها را با بهترین کیفیت تولید کنیم برای این منظور از رنگدانهٔ نانو متخلخل مغناطیسی از جنس اکسید آهن سنتز شده را مورد بررسی قرار دادیم. برای دریافت نتیجهٔ بهتر استفاده از پوشش‌های متشکل از رنگدانه‌های سیاه معدنی و یا کربن سیاه بسیار متداول است اما رنگدانه‌های نانو متخلخل مغناطیسی سنتز شده راندمان بهتری از خود نشان دادند.
 
قانی مزایای دیگر این روش را برشمرد: استفاده از فناوری نانو موجب کاهش وزن رنگدانه و در ‌‌نهایت کاهش وزن کل سیستم می‌شود که این امر اهمیت فراوانی در تولید سامانه‌های فضایی دارد. از طرفی عملکرد این پوشش در آزمون‌های سایش، چسبندگی و خمش قابل قبول بوده است. از نتایج این طرح می‌توان در کلکتورهای خورشیدی و منابع تولید انرژی استفاده کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار