جایگاه بیمه شدگان تامین اجتماعی در مسکن اجتماعی

مسکن اجتماعی طرحی برای افرادی که امکان پرداخت کامل اجاره خانه خود را ندارند و یا اگر به آن ها وام تعلق گیرد، امکان بازپرداخت کامل اقساط را دارا نیستند.

جایگاه بیمه شدگان تامین اجتماعی در مسکن اجتماعی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسکن اجتماعی، طرحی که چندی پیش از سوی برخی دستگاه های اجرایی به منظور رفاه حال نیازمندان و البته بازنشستگان کشوری مطرح شد. طرحی که خود مسئولان معتقدند ضعف های طرح مسکن مهر را ندارد و با اندیشه برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های اول و دوم جامعه تهیه و تدوین و به مرحله اجرا رسیده است.

طرح تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد علاوه بر اینکه افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی هستند را شامل می شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز در برمی گیرد.

این طور که به نظر می رسد و بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه گویا قرار نیست دیگر اشتباهات موجود در مسکن مهر مجدداً  تکرار شود و راه رفته دوباره طی شود. بر همین اساس در طرح مربوطه ابتدا اقشار مشمول شناسایی می‌شوند، سپس متناسب با استخراج اطلاعات برای ثبت‌نام آنها اقدام خواهد شد. 

**منابع دولتی برای طرح مسکن اجتماعی

از آمار به دست آمده اینطور که به نظر می رسد دولت برای مسکن اجتماعی بالغ بر  18 هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته است و در نظر دارد در قالب این طرح ۷۰ هزار واحد مسکونی را خودش بسازد و ۸۰ هزار واحد دیگر را مراکز خیریه بسازند، یعنی در مجموع سالانه  150 هزار مسکن اجتماعی ساخته شود.

در مسکن حمایتی قرار است سالانه ۲۵۰ هزار واحد مسکن ساخته شود که در آن ۳۵ درصد اقساط وام خرید توسط دولت اختصاص داده می شود.

خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در قالب مسکن حمایتی ۲۵۰ هزار واحد ساخته می‌شود، تصریح کرد: در طرح ساماندهی سکونتگاهی غیررسمی نیز ۱۴۰ هزار واحد ساخته خواهد شد و در مجموع وزرات راه برای ساخت ۵۴۰ هزار واحد مسکن هدف‌گذاری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دیدگاه مجلس ساخت حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی باتوجه به نیاز کشور است، گفت: دولت در نظر دارد در مسکن اجتماعی ۶۰ درصد اجاره‌بها را به صورت یارانه (بن اجاره) پرداخت کند.

 این پرداخت از طریق سپرده‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان در بانکها با نرخ ۲۳ درصدی است تا به این ترتیب سالانه ۳۴۰ میلیارد تومان سود عاید دولت می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ساخت ۷۰ هزار واحد مسکونی در سال ماهانه ۶۵۰ هزار تومان به هر واحد تعلق می‌گیرد، اما اینکه این میزان پول با چه روشی پرداخت می‌شود ابهام دارد.

خسروی با بیان اینکه مبلغ سپرده‌گذاری متقاضی برای مسکن حمایتی ۵۰ میلیون تومان اعلام شده است، گفت: دولت پیش‌بینی کرده در طول چهار سال از محل وجوه اداره شده (بودجه عمومی) ۱۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به مسکن حمایتی اختصاص دهد.

**مسکن اجتماعی جایگزین مسکن مهر

اجرایی شدن طرح مسکن اجتماعی در ابتدا به منظور جایگزین شدن آن به جای مسکن مهر بر سر زبان ها افتاد و به عنوان طرحی به منظور حمایت از نیازمندان مطرح شد و مقرر شد سال ٩٤ به ‌عنوان نخستین ‌سال اجرای این طرح با ساخت ٢٠‌هزار واحد مسکونی آغاز شود. 

بر اساس طرح مسکن اجتماعی هر ساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی درشهرها ساخته می‌شود که این روند تا 6 سال ادامه دارد.
  
طراحی، ساخت و اجرای طرح مسکن اجتماعی با سه ضلع وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مسکن مراحل اجرا و نظارت شروع به کار کرده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات برنامه دولت برای اجرای مسکن اجتماعی، گفت: این مسکن برای گروهی است که در مسکن مهر هم نمی‌توانستند آورده لازم را بیاورند. اصولی که برای این طرح در نظرگرفته شده است، این است که دو دهک پایین جامعه مسکن مناسب داشته باشند.

**جایگاه مسکن اجتماعی در برنامه ششم توسعه

گزینه عملیاتی و جایگزینی برای طرح "مسکن مهر" طرح "مسکن اجتماعی" اعلام شد. حالا بعد از گذشت چند سال از این دست به دست شدن طرح  بین وزارتخانه‌های مختلف اکنون صحبت هایی مبنی بر جای دادن آن در برنامه ششم توسعه به میان آمده است.

اما این طرح همچنان روی کاغذ است و به مرحله اجرایی شدن نرسیده است به همین دلیل دولتمردان برای جلوگیری از حواشی در این خصوص در صدد برآمدند تا با گنجاندن این طرح در برنامه ششم توسعه تا حدودی حرف و حدیث های به وجود آمده را کاهش دهند.
امیداریم وزیر راه و شهرسازی با اندیشه ای صحیح در راستای عملیاتی شدن این طرح قدم بردارد و این طرح در پایان همچون مسکن مهر بدون سرانجام نماند.

 **شناسایی مشمولان بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

در طرح مذکور ابتدا اقشار مشمول شناسایی می‌شوند، سپس متناسب با استخراج اطلاعات برای ثبت‌نام آن‌ها اقدام می شود. ناگفته نماند که بر‌اساس تفاهم‌نامه بین وزرا، گروه‌های مخاطب از سوی وزارت کار تعیین می شوند.

این طرح در چند بخش دنبال می‌شود که یکی از آن‌ها مسکن کارگری و دیگری مسکن معلولان است.

علی ربیعی وزیر تعاون کار و رقاه اجتماعی در این خصوص می گوید: براساس صحبت ها  و تصمیمات اخذ شده قرار است افرادی که تحت بیمه تامین اجتماعی هستند از این طرح استفاده و صاحب خانه شوند.
 
در پایان می توان عنوان کرد ما همچنان منتظر هستیم تا ببینیم این وعده جدید دولتمردان برای به ثمر نشستن طرح مسکن اجتماعی با گنجاندن آن در برنامه ششم توسعه کشور به جایی خواهد رسید یا خیر؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار