مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرد:

قیمت نفت در آینده نزدیک افزایش نمی‌یابد

تولید نفت ایران در هر روز بین پانصد تا ششصد هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند و به همین علت قیمت نفت در آینده نزدیک بالا نخواهد رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه الشرق الاوسط در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم هبه القدسی از واشینگتن نوشت: "مسعود احمد،" مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول در گفت و گوی اختصاصی با این روزنامه در پاسخ به این پرسش که «پس از لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، مقامات این کشور اعلام کردند قصد دارند تولید نفت را به پانصد هزار بشکه در روز افزایش دهند. این افزایش تولید با توجه به ادامه کاهش بهای نفت چه تاثیری بر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد داشت؟» گفت: به اعتقاد ما ایران در سال نخست قادر خواهد بود بین پانصد تا ششصد هزار بشکه به تولید خود اضافه کند. تولید نفت ایران هم اکنون یک میلیون بشکه است. این افزایش تولید تاثیر مثبت بر اقتصاد ایران خواهد داشت زیرا برای ایران ارز و نیز توانایی دسترسی به دارایی های بلوکه شده در خارج را فراهم می کند. پرسشی که هم اکنون مطرح می شود، این است که این رویداد چه معنایی برای دیگر کشورهای جهان خواهد داشت؟ زیرا تزریق یک میلیون بشکه بیشتر به بازار نفت فشارها را بر بهای کاهش یافته نفت به علت افزایش عرضه دوچندان خواهد کرد.

همچنین پیش بینی ما مبنی بر افزایش تولید پانصد تا ششصد هزار بشکه نفت در هر روز یکی از علت های  بالا نرفتن بهای نفت در آینده نزدیک است.»

احمد در ادامه این مصاحبه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «آیا منظور شما از آینده نزدیک، کوتاه مدت است یا بلند مدت و صندوق بین المللی پول چه زمانی را برای افزایش بهای نفت پیش بینی می کند؟» گفت پرسش سختی را مطرح کردید. هیچ کس نمی تواند بگوید در سال آینده دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد اما با توجه به بازار می توانیم بگوییم تا پنج سال آینده بهای نفت به تدریج افزایش خواهد یافت و تا اوایل سال دو هزار و بیست بین پنجاه تا شصت دلار در هر بشکه در نوسان خواهد بود. ممکن است در یک دوره به علت عوامل کوتاه مدت بهای نفت به سرعت افزایش یا کاهش یابد اما به نظر من بهترین ابزار برای برنامه ریزی این است که افزایش قیمت ها را بالاتر از میزان فعلی در نظر بگیریم. در پنج سال آینده بهای نفت به تدریج افزایش خواهد یافت اما به میزان صد دلار در هر بشکه باز نخواهد گشت.  محاسبات قبلی ما این بود که احتمالا سقف بهای نفت به هفتاد دلار در هر بشکه می رسد اما به شصت دلار رسید. همچنین به این نتیجه رسیدیم که ممکن است تولید نفت به مرز پنجاه دلار برسد. براین اساس، به نظر من کشورهای تولید کننده نفت منطقه ظرف چند سال آینده باید با این واقعیت تعامل کنند و به جای این که امیدوار باشند بهای نفت افزایش می یابد، با بهای کاهش یافته نفت خود را وفق دهند.

مدیر بخش خاورمیانه صندوق بین المللی پول در ادامه این مصاحبه درباره تاثیر کاهش بهای نفت از یک سو و تاثیر درگیریهای ژئوپلتیک منطقه و تداوم بحران های سوریه، عراق، یمن و لیبی بر میانگین رشد، تجارت و انتقال های مالی گفت: به عنوان نمونه رشد اقتصادی سوریه در مقایسه با سال دو هزار و ده به کمتر از نصف کاهش می یابد. رشد اقتصادی یمن نسبت به دو سال گذشته یک سوم کاهش خواهد داشت. رکود اقتصادی لیبی نیز ادامه خواهد یافت. براین اساس معقتدیم حل درگیری‌های منطقه نه تنها برای بازگرداندن صلح بلکه برای توسعه اقتصادی بسیار اهمیت دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار