فوربز: عامل اصلی کنترل بهای نفت چیست؟

حجم ذخایر نفت «کوشینگ اکلاهما» تاثیری مستقیم بر بهای جهانی نفت دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان مجله آمریکایی «فوربز» در گزارشی نوشت: بهای جهانی نفت با مقدار نفت خام ذخیره شده در «کوشینگ اکلاهما» کنترل می شود. کوشینگ نقطه اصلی برای قیمت گذاری نفت معیار وست تگزاس اینترمیدیت (نفت پایه آمریکا) است. نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت همبستگی متضاد با حجم نفت ذخیره شده در کوشینگ دارند. حجم نفت ذخیره شده در کوشینگ در مقایسه با میانگین 5 سال پیش همواره در نوسان بوده است و این روند به بی ثباتی بهای طلای سیاه و در نهایت کاهش بهای آن منجر شده است.

از ابتدای سال 2014 تا پایان ماه ژوئیه، موجودی نفت کوشینگ به شدت کاهش یافت و این روند موجب شد متوسط بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی تا 100 دلار افزایش یابد. این در حالی بود که پس از نشست اوپک در 28 اوت مبنی بر افزایش حجم تولید، موجودی نفت کوشینگ افزایش یافت و از آن زمان روند نزولی بهای نفت با رسیدن به 70 دلار آغاز شد. تصمیم اوپک برای کاهش حجم تولید در پایان ژانویه 2015 جز افزایش نوسانات بهای نفت نتیجه دیگری نداشت و در نهایت بهای هر بشکه نفت اوپک را به 46 دلار رساند. حتی کاهش دکل های نفتی آمریکا لطمه ای به ذخایر کوشینگ وارد نکرد.

ذخایر نفت کوشینگ تا اواسط سال 2015 بار دیگر کاهش و بهای هر بشکه نفت تا 60 دلار افزایش یافت. ولی روند موقت کاهش ذخایر کوشینگ با لغو تحریمهای ایران، نگرانی ها درباره رشد اقتصادی چین و قوت گرفتن نفت شیل آمریکا متوقف شد و از اواخر سال 2015 با جاری شدن سیل نفت اوپک و روسیه در جهان، بار دیگر حجم ذخایر کوشینگ افزایش یافت.

کوشینگ اکلاهما بزرگترین مزرعه ذخیره نفتی جهان است. حجم ذخایر کوشینگ به 73 میلیون بشکه می رسد که 13 درصد از مجموع ذخایر نفتی آمریکا را تشکیل می دهد. این منطقه وظیفه اصلی انتقال نفت به مناطق ساحلی آمریکا را بر عهده دارد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار