تأثیر مخرب کاهش بهای نفت بر بازارهای سهام خلیج فارس

روند سقوط بهای نفت، ارزش بسیاری از بورس‌های کشورهای عرب خلیج فارس را کاهش داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: گرچه به نظر می‌رسد کاهش بهای نفت هنوز تأثیر چندانی بر اقتصاد کشورهای نفت‌خیز عضو شورای همکاری خلیج فارس نگذاشته است تا آن‌ها را به فکر کاهش تولید بیاندازد، بورس‌ها این کشورها به سرعت و شدت در حال آسیب دیدن از این مسئله هستند.

از میانه ماه ژوئن 2014 (اواخر خرداد 93) که بهای نفت در سراشیبی سقوط افتاد، ارزش بورس اوراق بهادار عربستان سعودی (تداول) 39 درصد، شاخص عمومی بازار مالی دوبی 34 درصد و ارزش بازار سهام کویت 28.7 درصد کاهش یافت.

گرچه حجم معاملات بازارهای عربستان از بسیاری کشورهای دیگر مانند روسیه، مکزیک و آفریقای جنوبی بیشتر است، ارتباط مستقیمی میان نفت و ارزش بازارهای این کشور وجود دارد.

بهای نفت از زمان آغاز سقوط، با کاهشی 78 درصدی مواجه شده است. شاخص تداول نیز در مقایسه با زمان اوج، حدود 71 درصد کاهش داشته است.

در پایان این مطلب آمده است: بر خلاف تصور عمومی در ارتباط با وابستگی کل کشورهای منطقه خلیج فارس به درآمدهای نفتی، تعدادی از آن‌ها که به سوی اقتصاد متنوع روی آورده‌اند، از سقوط بهای نفت کمتر آسیب دیده‌اند. در صورت افزایش بهای نفت، بازارهای کل کشورهای حوزه خلیج فارس جان تازه‌ای خواهند گرفت؛ اما میزان این افزایش باید چشمگیر باشد تا بتواند تغییری در بازارهای عربستان ایجاد کند. این در حالی است که بازارهای قطر و ابوظبی حتی اگر بهای نفت تا میزان بشکه‌ای 45 تا 60 دلار افزایش یابد، تغییرات مثبتی را شاهد خواهند بود؛ زیرا بخش‌های غیرنفتی آن‌ها جور این حوزه مهم را خواهند کشید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار