مقام آمریکایی: آژانس باید گزارش‌هایی دقیق درباره عمل کردن ایران به تعهداتش ارائه دهد

نماینده آمریکا در شورای حکام درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "هنری آنشر،" نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی و تأکید کرد بسیار مهم است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان گزارشهایی قوی و دقیق در خصوص عمل کردن ایران به تعهداتش ارائه دهد. 

وبسایت نمایندگی های آمریکا در سازمان های بین المللی وین متن سخنرانی آنشر را به شرح زیر منتشر کرد:

گزارش بیست و شش فوریه درباره اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام ) از طرف ایران، اولین گزارش به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل از روز اجرای برجام محسوب می شود. این گزارش،  یک گام دیگر رو به جلو از زمان این نقطه عطف تاریخی در آن روز است؛ زمانی که بررسی ما درباره این آیتم، وضع جدیدی پیدا کرد و  نشان می دهد ما در یک مسیر جدید به سوی حصول اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران قرار داریم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر،  نقش مهم راستی آزمایی تداوم اجرای همه اقدامات هسته ای از طرف ایران را بر اساس برجام  به عهده دارد. ادامه راستی آزمایی و نظارت آژانس بر این تعهدات برای تضمین این مطلب که برنامه هسته ای ایران منحصرا صلح آمیز است و اینطور باقی خواهد ماند، ضروری است. اجرای کامل برجام به جامعه بین المللی اطمینان می دهد  مسیرهای بالقوه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای به شکلی غیر قابل تغییر بسته شده است.

برجام،  مفصل و جامع است. به منظور ایجاد و حفظ اعتماد  جامعه بین المللی، ایران  باید کاملا تمام اقدامات خواسته شده را رعایت کند. ما با نگرانی جدی،  به افزایش موقت آب سنگین در ایران  بیش از محدودیت توافق شده این ذخایر توجه داریم و  از اقدامات سریعی که برای اصلاح این  تناقض با تعهدات ایران انجام شود استقبال می کنیم.

شرکت کنندگان برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی  مسئولیت ویژه  نظارت بر تعهدات هسته ای بر اساس برجام را به دبیرخانه آژانس سپرده اند. به همین سبب، بسیار مهم است که مدیر کل همچنان گزارشهایی  قوی و دقیق در خصوص عمل کردن ایران به تعهداتش ارائه دهد. ارائه اطلاعات به اندازه کافی و جامع در گزارش ها، مانع از بروز سوء تفاهم ها، بین شورای حکام  و دبیرخانه و همچنین بین خود شرکت کنندگان در برجام می شود و بنیان راستی آزمایی که برجام بر آن استوار است تقویت می شود. ما از تأکید مدیرکل در اظهارات  مقدماتی  وی تشکر می کنیم که  گزارشهای آینده، همچنان شامل سطحی از جزئیات لازم برای شرکت کنندگان برجام و هیئت مدیره برای ارزیابی کامل و دقیق عمل کردن ایران به تعهداتش خواهد بود.

 مهم است که توجه داشته باشید آژانس بین المللی انرژی اتمی، اختیارات کامل خود را برای بررسی هر گونه نگرانی جدید که ممکن است در ایران از جمله هر گونه نگرانی جدید در مورد فعالیت های مربوط به ساخت سلاح  بوجود بیاید حفظ می کند. بهبود اقدامات شفاف سازی و راستی آزمایی که در برجام مطرح شده،  مکمل برجام  است ولی جایگزین اختیارات فعلی آژانس بر اساس موافقتنامه جامع پادمان های ایران و پروتکل الحاقی نیست. آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند و  باید هر گونه نگرانی معتبر جدیدی را  درباره فعالیت های هسته ای اعلام نشده یا ممنوعه پیگیری کند.

آمریکا  همچنان با تمام کشورهای عضو همکاری می کند تا اطمینان حاصل شود که آژانس منابع لازم را برای انجام دادن مسئولیت های مهم خود در ایران در طول مدت اجرای برجام در اختیار دارد. ما از قول های متعدد حمایت مالی و از تلاش های آژانس درباره  نظارت بر برجام حمایت می کنیم و همچنان منتظر حمایت گسترده و مستمر کشورهای عضو در این تعهد بلند مدت هستیم. 

مسئولیت های جدید در ایران باید همچنان به شیوه ای پایدار و بدون ایجاد اختلال در دیگر کارهای ضروری آژانس در سطح جهان در خصوص پادمانها، امنیت، ایمنی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ادامه یابد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار