اویل پرایس: افزایش آهسته و پیوسته سهم ایران از بازار جهانی نفت

به باور کارشناسان، ایران با برخی محاسبات سعی دارد علاوه بر افزایش سهمش از بازار نفت، از کاهش بهای نفت خود نیز ممانعت کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: مقامات ایران چندی پیش اعلام کردند از ماه آوریل (فروردین) تخفیف کمتری برای نفت رسمی خود قائل می‌شوند. به همین دلیل انتظار می‌رود نفت سبک ایران در ماه آوریل 25 سنت گران‌تر از نفت سبک عربستان فروخته شود. این رقم بالاترین نرخ افزایش نفت سبک ایران از سال 2011 است. نفت سبک ایران ماه گذشته میلادی نیز 30 سنت افزایش داشت. برخی عوامل داخلی همچون کاهش واردات بنزین علت اصلی افزایش بهای نفت سبک ایران است. با این حال نفت سبک ایران همچنان 50 سنت ارزانتر از نفت سبک عمان و دبی معامله می‌شود.

نفت سنگین ایران نیز 2 دلار و 60 سنت ارزانتر از نفت سنگین عمان و دبی دادوستد می‌شود. نفت سنگین ایران مهم‌ترین کلاس نفت صادراتی این کشور محسوب می‌شود که با نفت سنگین آمریکای لاتین، عراق و عربستان سعودی رقابت می‌کند.

پیش از این بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی بر این باور بودند که با لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، این کشور برای جبران کمبود بودجه خود به اعمال تخفیف‌های ویژه برای نفت خود روی می‌آورد تا به این وسیله بار دیگر سهم بازار نفت را به دست آورد. ولی تهران با برخی محاسبات سعی دارد علاوه بر افزایش سهمش در بازار چین، هند و کره جنوبی، از کاهش بهای نفت رسمی خود نیز ممانعت کند. به عقیده کارشناسان، سیاست ایران در موضع صادرات نفت آهسته و پیوسته است.

«رکن‌الدین جوادی»-- مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز گذشته از افزایش حجم صادرات نفت خام ایران تا سقف یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز خبر داد. بخش عمده صادرات ایران به هند و کره جنوبی خواهد بود.

با این حال بسیاری از تولیدکنندگان نفت اوپک و غیر اوپک چشم به نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت در اواسط ماه مارس دوخته‌اند تا ایران را با توافقنامه 16 فوریه مسکو - ریاض جهت کاهش تولید نفت همراه کنند. وزرای کشورهای عربستان و روسیه به‌منظور مقابله با سیر نزولی بهای نفت در 16 فوریه (27 بهمن) توافق کردند که میزان تولید نفت در سطح ماه ژانویه 2016 باقی بماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار