آلترنت: قدرت عربستان رو به افول است

به نوشته آلترنت، نفوذ امپراتوری طلای سیاه در خاورمیانه با روند نزولی بهای نفت کاهش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه تحلیلی «آلترنت» در مطلبی نوشت: عربستان همانند اژدهایی عصبانی پول و تسلیحات خود را برای گسترش هرج‌ومرج در منطقه هدر می‌دهد. نزدیک به یک سال است که عربستان در باتلاق یمن دست‌وپا می‌زند و مداخله غیرمستقیم این کشور در سوریه جز هزینه‌های سرسام‌آور پیامدی برای آن نداشته است.

پنج سال پیش در حالی که جنبش بیداری اسلامی به نقطه امیدوار کننده‌ای رسیده بود، عربستان با شرکت در اجلاس سازمان ملل، کشورهایی که سعی داشتند دولت معمر قذافی را برچینند، همراهی کرد. رسانه‌های عربستان و در صدر آنها شبکه العربیه، دولت را به دخالت در امور داخلی لیبی تشویق می‌کردند. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دولت اول اوباما نیز به شدت تحت فشارهای عربستان برای پایان دادن به جنبش بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی بود.

در اجلاس سال 2009 اتحادیه عرب، معمر قذافی عربستان را به حمایت از انگلیس و آمریکا علیه کشورهای عربی متهم کرد. این انتقاد آشکار قذافی باعث شد عربستان با بهره‌مندی از شعله‌ور شدن بیداری اسلامی در لیبی، سرنگونی حکومت قذافی را در سر بپروراند.

قذافی برای پادشاهی عربستان مایه ننگ بود. چرا که مخالفت این کشور با رژیم صهیونیستی و غرب به مذاق عربستان خوش نمیامد و کاملاً با سیاست‌های این کشور عربی مخالف بود. از سوی دیگر عربستان دولت قذافی را عامل نفوذ عقیدتی ایران در کشورهایی همچون بحرین، یمن و لبنان می‌دانست. بیداری اسلامی فرصتی برای عربستان بود تا با دخالت در امور لیبی به ساختار بنیادین این کشور آفریقایی ضربه نهایی خود را وارد کند.

در ادامه این گزارش آمده است: رویای عربستان برای لیبی با تشویق‌های آمریکا به حقیقت پیوست؛ ولی کنترل سایر مناطق همچون سوریه و یمن از دست عربستان خارج شد. جمهوری اسلامی ایران با شعار برادری ملل، یمن و سوریه را در برابر عربستان و غرب حمایت کرد و این کشورها تا به امروز به لطف حمایت ایران همچنان پابرجا باقی مانده‌اند.

به عقیده نویسنده، این یک کلیشه سیاسی است که به زودی دامن‌گیر عربستان خواهد شد؛ سرنوشتی شبیه به لیبی که عربستان را مانند دیگر کشورهای عربی درگیر خواهد کرد تا جوامع با انعطاف بیشتری بازسازی شوند.

تداوم این روند به اقتصاد عربستان صدمات جبران ناپذیری وارد کرده است و احتمال وقوع سرنوشتی همچون لیبی برای عربستان دور از ذهن نیست. پس از مرگ پادشاه عربستان و تغییرات در ساختار خانواده سلطنتی، اختلافات میان شاهزادگان سعودی تا حدودی شدت گرفت. این شرایط با بحران کاهش 70 درصدی بهای نفت و بالا رفتن هزینه‌های جنگ عربستان در یمن همراه شد و ستون‌های پادشاهی اعراب را متزلزل کرد. نفت حدود 90 درصد از درآمد ملی عربستان را تشکیل می‌دهد ولی سقوط بهای نفت به کمتر از 30 دلار در هر بشکه منجر شد عربستان برای تثبیت موقعیت اقتصادی خود به کنار زدن رقبای نفتی و توافق برای کنترل حجم تولید روی آورد. با این حال بسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که با جاری شدن سیل طلای سیاه در جهان، بازگشت بهای نفت به رقم سابق کمی دور از ذهن است. این شرایط می‌تواند در نهایت به افول قدرت عربستان منجر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
متاسفانه این قدرت ماست که روبه افوله
آخرین اخبار