ساری،

نوروز گردی در سه روستای گلوگاه

سفر به سه روستای شهرستان گلوگاه فرصتی مناسبی است تا با تاریخ ،فرهنگ ،سنت بومیان منطقه و غذاهای محلی آشنا شوید و نوروز را با آرامش بهاری دراین مناطق سپری کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،

روستای مهدیرجه

از مناظردیدنی این روستا می‌توان به جنگل زیبا، رودخانه، پارک جنگلی خربزه چشمه با امکانات استخر شنا وامکانات اقامتی در دل جنگل مهدیرجه وچشم اندازهای زیبا و امکان گلایدر سواری اشاره کرد.

همچنین از این روستا می‌توانید به تماشای مناظرزیبای جزیره میانکاله ودریای خزر، خلیج گرگان وشهرستان بهشهر بپردازید که از لحاظ منظره بسیارزیباست.

این روستا از طبیعت ومناظر بسیار زیبایی برخورداراست.از تاریخ دقیق استقرار اطلاعی در دست نیست ولی حدوداً 250 سال در این منطقه سکونت دارند.

روستای مهدیرجه از توابع شهرستان گلوگاه است. مهدیرجه در 10کیلومتری شرقی شهرستان بهشهر و 18کیلومتری غربی شهرستان گلوگاه واقع شده است.

روستای آغوز دره

وجه تسمیه این روستا از آنجا سرچشمه می گیرد که بدلیل وجود درختان گردو یا آغوز فراوان و بزرگ در حاشیه دره ای که مشرف بر روستاست این محل را آغوز دره نام نهادند شغل اصلی مردم آغوز دره دامداری و کشاورزی و تا حدودی باغداری و قالی بافی است . آغوز دره از امکانات مناسبی برخوردار است امکاناتی همچون آب ، برق ، مدرسه نوساز 6 کلاسه ، خانه بهداشت ، مرکز مخابرات و جاده آسفالته . آغوز دره دارای یک مکان تفریحی و تاریخی زیبا بنام شمشیر بر می باشد که بسیار جذاب و شگفت انگیز است.

آغوز دره در 50 کیلومتری شهرستان گلوگاه قرار دارد . آغوز دره از شمال به جنگل های زیبای انزان شهرستان بندر گز از سمت جنوب به رودخانه نکارود و روستای اندرات و ازسمت شرق به روستای چین پاچ و از سمت غرب به روستای وزوار محدود است.

روستای نیالا

روستای زیبای نیالا اولین روستا در مسیر جاده هزارجریب شهرستان بهشهر از سمت شهرستان گلوگاه است.دهی است از بخش یانه سر شهرستان بهشهر در 24هزارگزی جنوب شرقی بهشهر کنار رودخانه نکا، در منطقه کوهستانی معتدل هوای مرطوبی واقع است و 420 تن سکنه دارد.

گورستان نیالا مربوط به دوره ۱۰ و ۱۱ هجری قمری است و در شهرستان گلوگاه، بخش مرکزی، دهستان توسکا چشمه، روستای نیالا واقع شده و این اثر ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب روستا از چشمه و رودخانه نکا، محصولش برنج و غلات و لبنیات و ارزن و شغل مردمش زراعت و مختصر گله داری و کرباس بافی است .

انتهای پیام/


برچسب ها: ساری ، نوروز ، روستا ، گلوگاه ، بهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.