بان کی مون:

با وجود جنایاتی مانند نسل کشی رواندا، آشتی میان مردم امکان پذیر است

دبيركل سازمان ملل، سالروز نسل کشی سال 1994 در كشور رواندا را روز تجديد مودت در جهت استقرار عدالت در جهان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بان كی مون روزجمعه در پيامی بمناسبت سالروز نسل کشی در كشور رواندا در سال 1994 با يادآوری اين كه در اين سال 800 هزار نفر از مردم اين كشور كه اكثر آن ها توتسی ها بودند، جان خود را از دست دادند، سالگرد اين واقعه را روز بياد آوردن سرنوشت همه قربانيان اين جنايت و روز تجديد عهد برای جلوگيری از تكرار چنين وقايعی ذكر كرد.

وی خوی آشتی پذيری در بازماندگان اين جنايات را نيز گواهی از اين حقيقت دانست كه حتی پس از چنين جنايات دردناكی آشتي و مسالمت در ميان مردم جهان امكان پذير است.

بان كي مون دستيابي به عدالت و پاسخگويي را از جمله درس هايي توصيف كرد كه بايد از ياد آوري سرنوشت دردناك قربانيان اين نسل زدايي آموخت و از كشورهايي كه همچنان به تلاش خود براي اجراي عدالت در مورد عاملين اين جنايت مشغولند قدرداني و ستايش كرد.

دبير كل سازمان ملل بهترين راه اطمينان از عدم تكرار نسل زدايي ها و ساير اشكال نقض حقوق بشر را احترام به مسئوليت مشترك همه انسان ها و مشاركت و همياري در اقدامات لازم براي حفاظت از جان انسان هاي در خطر دانست و افزود: نسل كشي يك واقعه يكباره و واحد نيست بلكه روندي است كه بدنبال زمينه سازي هاي طولاني شكل مي گيرد.

وي افزود: تاريخ نسل كشي ها بطور مكرر نشان داده است كه هيچ نقطه اي از جهان در مصونيت نيست و مهمترين نشانه هشدار دهنده در اين خصوص شيوع و افزايش سخنان نفرت پراكنانه در گفتارهاي عمومي و رسانه هايي است كه اقشار خاصي را هدف قرار مي دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار