اصفهان؛

نخستین جشنواره بومی و محلی گل و گلاب گبرآباد به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بومی و محلی گل و گلاب در کاروانسرای تاریخی گبرآباد در کاشان برگزارشد.

مسوول برگزاری نخستین جشنواره بومی و محلی گل و گلاب کاروانسرای گبرآباد در حاشیه این آیین در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: این جشنواره در قالب جُنگ شادانه همزمان با فصل گل چینی و آئین گلابگیری طی 20 شب در شبهای پنج‌شنبه و جمعه با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی در قالب مراسم آئینی اقوام محلی شهرهای مختلف کشور، آشنایی با صنایع دستی و غذاهای بومی اقوام، شناسایی کاروانسرای تاریخی گبرآباد، ایجاد روحیه شادابی و نشاط در شهروندان و گردشگران برگزار شد.
مهدی مزرعتی افزود: مراسم آئینی و سنتی چوب‌بازی بجنورد و تربت‌جام، رقص آفر از سبزوار، موسیقی همنوایی از بوشهر، موسیقی عاشیق از تبریز، ذکر خنجراز ترکمن گنبدکاووس، عروسی سنتی از کهکیلویه و بویراحمد، رقص آیینی، موسیقی تبریزی و نمایش آیینی اقوام محلی از شهرستان‌ها و استان‌های خراسان شمالی، تبریز، مازندران، بوشهرو شیراز در این جشنواره اجرا شد.
وی، برپایی نمایشگاه اقوام و نمایش آئینی از کرمانشاه در سیاه‌چادر و ترکمن در آلاچیق، عرضه صنایع دستی و غذاهای بومی اقوام، اجرای مراسم آئینی و شادانه را از دیگر برنامه های این جشنواره برشمرد و افزود: دبیر اجرایی نخستین جشنواره بومی و محلی گل و گلاب کاروانسرای گبرآباد، اجرای گروه تواشیح بین المللی نورالزهراء(س)، ورزش باستانی، نمایش سایه‌ها، خواننده، برگزاری مسابقه و سرگرمی، نورافشانی، موسیقی سنتی و پاپ و اجرای نمایش طنز امیر حسین حداد و رضا کریمی هنرمندان تئاتر کاشان از جمله برنامه‌های این جُنگ شادانه بود.
مزرعتی، ضبط و پخش جشنواره از شبکه‌های سه، مستند و اصفهان را یادآور شد و گفت: این برنامه ساعت 20 روز دهم خرداد درراستای معرفی آیین‌ها و آداب و رسوم اقوام و قبایل ایرانی در سطح ملی از شبکه مستند پخش می‌شود.
وی به‌عنوان بهره‌بردار«کاروانسرای گبرآباد» در ادامه با اشاره به اعلام پذیرایی – رفاهی این کاروانسرا در مزایده درخواست وتغییر کاربری به اقامتی – پذیرایی ازصندوق احیای بافت‌های تاریخی را خاطرنشان کرد و گفت: موقعیت ویژه جغرافیایی کاروانسرا در مجاورت شهر قمصربا جاذبه فصل گلچینی و آیین گلابگیری و کاشان با خانه‌های تاریخی و باغ فین موجب تدبیراندیشی برگزاری جشنواره و جنگ شادانه در فصل پرجاذبه وگردشگر گلابگیری شد.
به‌گفته‌وی،«کاروانسرای گبرآباد» با مساحتی بالغ بر3هزار و 350 متر بنایی از دوره صفویه در روستای گبرآباد است که مرمت آن علاوه براحیای  بافت‌های تاریخی در این منطقه روستایی پیامدهای مثبتی چون ایجاد شغل‌های پایدار و مشاغل کوچک ایجاد کرده است.
مزرعتی اظهارداشت: انتقال خط تلفن به روستای گبرآباد که تا سال گذشته تلفن نداشت  یکی از پیامدهای مثبت واگذاری این بنا به کارآفرین و سرمایه‌گذاربخش خصوصی است.
وی در پایان زنده شدن صنعت سفالگری و را‌‌ه‌اندازی چند کارگاه کوچک سفال از رهگذر خانه تکانی «گبرآباد» را یکی دیگر از نتایج زودبازده احیای این بافت تاریخی دانست و گفت: شعربافی و زیلوبافی هم در حال زنده شدن است وایجاد اشتغالزایی کوچک و محدود برای روستا از جمله دایرشدن حدود هفت کارگاهی که اصلاً وجود نداشت از دیگر مزایای احیای«کاروانسرای گبرآباد»است.
شایان ذکر است: کاروانسرای تاریخی گبرآباد واقع در پنج کیلومتری شهر قمصر کاشان پایتخت گل و گلاب ایران برگزارمی‌شود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.