همدان؛

با تناقض در زبان و با چشم های بسته این مسابقه را محکوم کردند

محمودنظری، هنرمند همدانی که به تازگی در بخش کارتون جشنواره دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست از میان 864 اثر از سراسر دنیا بعد از هنرمندانی از فرانسه و اندونزی رتبه سوم را کسب کرده است از حساسیت هایی که نسبت برگزاری دو دوره ی این مسابقه وجود داشته است می گوید.

با تناقض در زبان و با چشم های بسته این مسابقه را محکوم کردند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ وی در گفتگو با خبرنگار ما ابتدا در خصوص کارهایی که در این مسابقه ارائه داده است گفت: من با 3 اثر در این جشنواره شرکت کردم که با یکی از کارهایم در خصوص یکی از محورهای جشنواره با مضمون «اگر غرب برای آزادی بیان حد و مرزی قایل نیست چرا اجازه نمی­‌دهند محققان و تاریخ نویسان راجع به هولوکاست تحقیق کنند» توانستم رتبه سوم را کسب کنم.

دبیر افتخاری خانه کاریکاتور حوزه هنری استان همدان افزود: یکی دیگر از کارهایم در خصوص کشتار یهودی ها و این که چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بپردازند بود و کار دیگرم هم درباره رانده شدن به بهانه هولوکاست بود که وقتی فرزند خانواده ای در خصوص این قضیه سوال می کند والدینش او را وادار به سکوت می کنند و می گویند که دراین باره نباید صحبت کرد.

نظری دیدگاه خود در خصوص اظهارنظر مدیرکل یونسکو درباره اینکه این نمایشگاه را مسخره کردن یک واقعه مهم تاریخی عنوان کرده بود را اینطور بیان کرد: این خانم بدون اینکه هیچکدام از آثار این نمایشگاه را ببنید چنین اظهار نظری کرده بود که بعد از این موضع گیری، دبیر مسابقه CDکارها را برایشان فرستاد، به هر حال قدرت و نفوذ کاریکاتور در به چالش کشیدن این موضوع آنها را به واکنش وادارکرده است.

وی با اشاره به تناقض گویی همیشگی غربی ها در خصوص آزادی بیان و حقوق بشر گفت: در میان 150 اثر این نمایشگاه حتی یک کار درباره تمسخر یا رد هولوکاست دیده نمی شود و این محکویت ها با چشم های بسته و تحت تاثیر تحریک های اسرائیل بوده است.

این هنرمند که در دوره اول این مسابقه موفق به کسب جایزه ویژه مسابقه شده است در خصوص اینکه آیا در آن دوره هم نسبت به برگزاری این مسابقه همین قدر حساسیت وجود داشته یا نه گفت: دوره قبلی این مسابقه هم که 10 سال پیش برگزار شد، کاندولیزارایس، وزیرامورخارجه وقت آمریکا از کاریکاتوریست ها خواسته بود که در این مسابقه شرکت نداشته باشند.

محمود نظری در پایان گفت: اولین دور این مسابقه به دلیل توهین روزنامه دانمارکی به پیامبر اسلام و دور دوم آن هم در مقابل انتشار کاریکاتور توهین آمیز مجله فرانسوی شارلی ابدو برگزار شد.

محمودنظری، فارغ التحصیل گرافیک بوده و حدود 15 سال است که در رشته کاریکاتور در استان فعال است. وی ضمن همکاری با نشریات سراسری با شرکت در جشنواره های مختلف 100 جایزه ملی و بین المللی دریافت کرده است.
گفتنی است دومین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور هولوکاست در دو بخش کارتون و کاریکاتور که در آن چهره نتانیاهو و هیتلر موضوع کارها بود در 3 محور «اگر غرب برای آزادی بیان حد و مرزی قایل نیست چرا اجازه نمی‌‌دهند محققان و تاریخ نویسان راجع به هولوکاست تحقیق کنند»، «چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بپردازند. مردمی که در جنگ جهانی دوم نقشی نداشتند» و «ما نگران هولوکاست­‌های دیگر هم هستیم. مثل هولوکاست­‌های معاصر در عراق، غزه، فلسطین، افغانستان، سوریه و ...» برگزار شد و مراسم اختتامیه آن 10 خرداد بود.

از نکات قابل توجه این مسابقه حضور آثاری از فرانسه و کشورهای غربی دیگر بود و این در حالیست که برگزاری این مسابقه واکنش تندی از بنیامین نتانیاهو را به دنبال داشته است، بان کی مون خواستار تحریم هنرمندان این مسابقه شد و در کنار این ها مدیر کل یونسکو نیز واکنش تندی نشان داده بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.