سینما در هفته‌ای که گذشت؛

سینمای ایران و جهان در سوگ کارگردان مشهور ایرانی

شامگاه چهاردهم تیر خبردرگذشت عباس کیارستمی، سینماگران ایرانی و خارجی را در بهت و اندوه فرو برد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سینما در این هفته در سوگ سه هنرمند نشست که درگذشت عباس کیارستمی برجسته‌تر شد.

*درگذشت خالق «خانه دوست کجاست؟»
 عباس کیارستمی کارگردان شهیر سینما که آثار او شهرت بین المللی دارد شامگاه دوشنبه 14تیر دور از وطن در خانه‌اش درگذشت.

وی از اسفند سال 94 تا بهار سال جدید به دلیل بیماری گوارشی سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفت و در روزهای ابتدایی تابستان به قصد ادامه درمان در کشور پاریس، ایران را ترک کرد. اما کمتر از یک هفته بعد در منزل شخص خود به دلیل لخته شدن خون و در نتیجه سکته مغزی درگذشت. 

پس از تایید خبر درگذشت وی، ساعت 22 شامگاه چهارشنبه (۱۵ تیرماه) یک گردهمایی با حضور اکثریت سینماگران برای ادای احترام به عباس کیارستمی در موزه‌ی سینما برگزار شد.

 هنرمندانی همچون اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، مازیار میری، فرشته طائرپور، داریوش فرهنگ، مهتاب کرامتی، بابک حمیدیان، فاطمه معتمدآریا، علیرضا شجاع‌نوری، حمید فرخ‌نژاد، محمد بزرگ‌نیا، محمد اطبایی، لوریس چکناواریان، ابوالحسن داوودی، همایون اسعدیان، مهرانه مهین‌ترابی، حبیب رضایی، یدالله صمدی، مینا ساداتی، ابراهیم مختاری، امیر اثباتی، امیرحسین ثقفی، بیژن امکانیان، امیرحسین علم‌الهدی، آتیلا پسیانی، بیتا فرحی، رضا ناجی، خسرو سینایی، سیروس ابراهیم‌زاده، محمدرضا هنرمند، غلامرضا آزادی، پولاد کیمیایی، بیژن میرباقری، تورج اصلانی، آتوسا قلم‌فرسایی، محمدعلی نجفی، محمدعلی سجادی، پریسا بخت‌آور، جعفر صانعی مقدم و مصطفی احمدی  و مدیرانی چون مدیرانی همچون محمد حیدری، مدیر موزه سینما و دبیر جشنواره‌ی فجر و سید صادق موسوی در این برنامه حضور داشتند. هنرمندان حاضر در این برنامه در یک دفترچه‌ی یادبود جملاتی را به یاد عباس کیارستمی نوشتند و قرار است این دفترچه در موزه‌ی سینما نگهداری شود.

پس از این مراسم، 2 گردهمایی دیگر نیز برای این کارگردان برجسته برگزار شد.

درپی درگذشت عباس کیارستمی، انجمن‌ها و اصناف سینما و مدیران فرهنگی و سینمایی پیام تسلیت منتشر کردند. 

پیکر کیارستمی روز یکشنبه ساعت 8:30 از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشییع و طبق وصیت نامه وی، در لواسان به خاک سپرده خواهد شد.  
 
*بهمن زرین پور درگذشت

به فاصله سه روز از درگذشت کیارستمی، بهمن زرین پور بازیگر سینما و تلویزیون نیز به دلیل مشکلات ریوی درگذشت. پیکر آن مرحوم روز جمعه در بهشت سکینه شهر کرج تشییع و دفن شد.
 
بهمن زرین‌پور بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما متولد ۱۳۲۰ کرمانشاه، فعالیت سینمایی را با بازی و دستیاری کارگردان فیلم «ستارخان» به کارگردانی علی حاتمی آغاز کرد. وی همسر مینا جعفرزاده بازیگر سینما و تلویزیون بود.

در فاصله‌ای کوتاه پس از انتشار خبر درگذشت زرین‌پور، درکمال تاسف هنرمند دیگری نیز از دنیا رفت. ملیحه نیکجومند چند روز پیش بر اثر سُر خوردن در منزل خود زمین خورد و از ناحیه لگن، سر، صورت و فک دچار آسیب جدی و شدید و خونریزی شده بود .  
 
نیکجومند به علت خونریزی مغزی در بخش I.C.U بیمارستان خاتم الانبیاء تهران بستری شد و حافظه خود را نیز از دست داده بود، متاسفانه عصر پنجشنبه دار فانی را وداع گفت . 

ملیحه نیکجومند زاده ۱۳۱۲ در اصفهان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و مادر سوگند رحمانی بازیگر سینما است. وی از اواسط دهه ۳۰ فعالیت هنری خود را با نام هنری شیده آغاز کرد و در کارنامه خود سابقه همکاری با کارگردانانی همچون یدالله صمدی، علی ژکان، داریوش فرهنگ، جمال شورجه، سیروس الوند، اسماعیل خلج، بیژن بیرنگ، محمدرضا هنرمند و همچنین بازی در آثاری بیاد ماندنی مجموعه های تلویزیونی همچون «سایه همسایه»، «سربداران»، «بوعلی سینا»، «آشپزباشی» و فیلم های سینمایی «طلسم»، «مردی که زیاد می‌دانست» و ... را دارد.
 
*«فروشنده» اصغر فرهادی بهترین فیلم جشنواره مونیخ شد
فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم جشنواره مونیخ را دریافت کرد.

شامگاه شنبه 12 تیر ماه جوایز جشنواره فیلم مونیخ به برگزیدگان اهدا شد و هفتمین فیلم اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم  این جشنواره را در بخش بین الملل از آن خود کرد. 

 هیات داوران در بیانیه خود درباره اهدای این جایزه به فیلم «فروشنده» نوشته‌اند: ما انتخاب کردیم این جایزه را به فیلمی بدهیم که در عین معاصر بودن نگاهی جهانی و از همه مهم‌تر به سوی آینده دارد. داستانی که بسیار هیجان‌انگیز و پر از شگفتی است. فیلمی درباره آنچه هستیم یا می‌توانستیم به عنوان انسان باشیم. 

 جشنواره فیلم مونیخ از ۲۳ ژوئن تا ۲ جولای در شهر مونیخ آلمان برگزار شد.
 
*ثبت قرارداد «لانتوری»/ اکران فیلم‌های خارجی با مجوز نمایش
به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، قرارداد سه فیلم «سایه‌های موازی» در گروه زندگی پس از فیلم «امکان مینا»، قرارداد فیلم «خشکسالی و دروغ» در گروه زندگی پس از فیلم «سایه‌های موازی» به ثبت رسیده است. همچنین قرارداد فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان پس از دریافت مجوز نمایش، در گروه آفریقا  ثبت شد.  

فرجی در ادامه عنوان کرد: فیلم‌های خارجی نیز با پروانه نمایش و حواله شورای صنفی نمایش می‌توانند اکران شوند.  

 
*تبریک مدیرعامل بنیاد فارابی به کارگردان و عوامل فیلم «دختر»
در پی موفقیت فیلم «دختر» در جشنواره بين المللى فیلم مسکو، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی پیام تبریکی را منتشر کرد.

در بخشی از این متن آمده است: فیلم «دختر» با تکیه بر توانایی کارگردان و عوامل حرفه‌ای این پروژه، برگ افتخارآميز ديگرى را در كارنامه سینمای این مرز و بوم رقم زده است. فیلم «دختر» که از جمله فیلم‌های مورد حمایت این بنیاد در سال گذشته است، به شایستگی می‌کوشد مبانی سبک زندگی ایرانی – اسلامی، از جمله: تحکیم خانواده، تفاهم بین نسل‌ها، ایجاد دیالوگ مبتنی بر تعقل و استدلال، واقع نمایی مسایل روز اجتماعی، طرح دغدغه‌های جوانان با پرهیز از سیاه نمایی را مورد توجه قرار دهد.  
 
 
*استقبال از «لانتوری» در جشنواره کارلووی واری
سه نمایش از چهار نمایش فیلم سینمایی «لانتوری» از ایران، در جشنواره کارلووی واری با استقبال مخاطبان و منتقدان در سالن محل نمایش و جلسه پرسش و پاسخ عوامل آن مواجه شد.

در شهر کارلووی واری جمهوری چک، فیلم سینمایی "لانتوری" ساخته رضا درمیشیان به‌عنوان تنها نماینده ایران در پنجاه‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی کارلووی واری حضور دارد.  
 
برگزاری پنجاه‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری تا ۹ جولای (۱۹ تیرماه) در شهری با همین نام در کشور جمهوری چک ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار