بیشتر آثار جشنواره‌های ادبی سفارشی هستند

به طور طبیعی کسانی که در جشنواره‌های ادبی شرکت می‌کنند، به انگیزه جایزه دست به سرودن می‌زنند و در فرآیندی غیر طبیعی است که شعرها شکل می‌گیرند.

رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جشنواره‌های ادبی گفت: جشنواره های ادبی ما مناسبت زده هستند. در رابطه با مناسبت‌هایی که در طول سال داریم، به بهانه مناسبت فراخوان می‌دهند. به طور طبیعی کسانی که در جشنواره‌های ادبی شرکت می‌کنند، به انگیزه جایزه دست به سرودن می‌زنند و در فرآیندی غیر طبیعی است که شعرها شکل می‌گیرند. بیشتر آثار جشنواره‌های ادبی سفارشی هستند. 
 
وی افزود: شاعرانی که چندان عقیده راسخی در خصوص موضوع جشنواره ندارند، به سرودن می پردازند. این مسئله اثر نامطلوبی بر شعر می گذارد. نتیجه این روند یکسری اشعار غیر جوششی است؛ به دلیل آنکه شاعر با این صنعت ادبی آشنایی دارد، به سرودن شعر می پردازد. برای خارج شدن از این مسئله سازمان‌های فرهنگی باید با مدیریت بیشتری به برگزاری جشنواره ادبی بپردازند و از مناسبت ها فاصله بگیریم و آن را هدفمند برگزار کنیم.
 
این شاعر با اشاره به آنکه بستری را فراهم کنیم تا افراد مستعد و با انگیزه دست به خلق و آفرینش ادبی بزنند، بیان کرد: باید آثار جشنواره های ادبی به طور هدفمند مورد بررسی قرار بگیرد. بعد کارنامه ادبی برای آنها تشکیل شود و در دوره آموزشی شرکت کنند. نقاط قوت و ضعف آثار به صاحبان آن گوشزد داده شود و به بلوغ ادبی آنها کمک کند. این که جشنواره تنها در یک مقطع خاص برگزار شود، آسیب زننده خواهد بود. شعرهای زیادی درباره موضوع جشنواره سروده می شود اما تمام این اشعار از نظر زبانی و ساختار شبیه یکدیگر هستند. اگر امضای شاعر را از پایین آن برداریم، اشعار به یک گونه و لهجه سروده شدند و دچار یکنواختی، تکرار و تقلید هستند.  
 
اسماعیلی ادامه داد: هم اکنون زبان فارسی نسبت به گذشته مهجورتر شده، حتی در کشورهای همسایه چون افغانستان و هند نیز روز به روز دارد عقب نشینی می کند. در صورتی که برگزاری جشنواره های ادبی با هدف ارتفای زبان فارسی باشد، جشنواره ها قابل ستایش هستند اما اگر اینگونه نباشد، به تولید شاعران جشنواره ای منجر می شود. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار