در آیین رونمایی از آلبوم «ده تصنیف»:

حسین علیزاده: مدام نگوییم که موسیقی ما مظلوم و نحیف است

این جمله بسیار تکرار می‌شود که موسیقی نحیف و مظلوم است؛ اما خودمان باعث انرژی‌های مثبت باشیم و موسیقی‌مان را با این الفاظ به کار نبریم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمایی از آلبوم «ده تصنیف» از 10 آهنگساز و 7 خواننده معاصر ایران همراه با یادداشتی از حسین علیزاده امروز جمعه 25 تیر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این برنامه استاد حسین علیزاده در خصوص این آلبوم و فضای موسیقی ایرانی بیان کرد: این جمله بسیار تکرار می‌شود که موسیقی نحیف و مظلوم است. به طور مثال وقتی دو نفر به همدیگر می‌رسند با تعریف کردن از طرف مقابل می‌توانند به یکدیگر انرژی‌های خوب منتقل کنند. پس ما نیز باید خودمان باعث انرژی‌های مثبت باشیم و موسیقی‌مان را با این الفاظ به کار نبریم. این موسیقی قرن‌هاست که خود را از زیر دست و پا حفظ کرده است و آدم‌های با ارزشی در آن کار می‌کنند. در کشور ما مردم توجه بسیار خاصی به موسیقی دارند و در کنسرت‌های خارج از کشور بسیاری از غیر ایرانی‌ها و همچنین خود ایرانی‌ها از این کنسرت‌ها استقبال می‌کنند. ما نباید از دولت خیلی انتظار داشته باشیم و برعکس باید به حضور مردم نگاه کنیم.

وی ادامه داد: دوستان از اتحاد و همبستگی صحبت کردند و یکی از چیزهایی که خیلی در این مجموعه دیدیم این بود که کارها بدون ادعا ارائه شد و باعث همه این‌ها این بود که نوازندگان خوبی در آن وجود داشته است که باعث شده همه چیز بی‌نقص ارائه شود و چقدر زیباست که در یک باغی انواع میوه‌های رنگارنگ وجود داشته باشد. این آلبوم برای جدا شدن از عوام زدگی و عوام  فریبی در موسیقی است که از لحاظ گرافیک همه چیز آن با محتوا هماهنگ است. چیزی که برایم بسیار جالب است این بود که اصولا هنری که در خلق این آثار هنری به کار برده شده است ارزش زیادی دارد. حال به هر نوع و شیوه‌ای که انتخاب کرده‌اند. چیزی که ما را بیشتر به بحث می‌اندازد این است که خواننده و شعر تاثیر مهمی دارد. در قدیم ترانه خوانی را هر کسی حاضر نبود انجام دهد. اما الان با مسئله مادیات عجین شده است. چیزی که در جامعه امروز داریم و مرتب آن را مصرف میکنیم یک نوع ترانه خوانی به روز شده است و با یک ملودی جذاب میتواند پول زیادی را به دست آورد و حل این فقط کار دولت نیست، بلکه باید بخش فرهنگی قضیه درست شود.

وی افزود: باید دید خود موزیسین‌ها در این عرصه چه کاری را انجام داده‌اند. بیاییم ببینیم ما واقعا چه سیری را طی کرده‌ایم و خواننده موسیقی ایرانی واقعا چه کسی است. اگر یک خواننده به صورت آکادمیک و خوب آواز بخواند و آن از دل و معنویت باشد، به طور حتم سحر میکند. پس نیاییم خودمان را به زور در چشم مخاطب جا کنیم. 

در این برنامه امیر مردانه بیان کرد: پیشنهاد این طرح از سیامک جهانگیری بود و گفت چه خوب است که دعوت کنیم از دوستان و یک مجموعه‌ای را تحت عنوان تصانیف گردآوری کنیم. جلسه‌ها با حضور طراح گرافیک و مدیر هنری برگزار شد و قرار بر این شد که این کار را انجام دهیم. ما با 14 الی 15 نفر صحبت کردیم ولی به دلایلی این اتفاق نیفتاد و اوایل قرار بود 8 قطعه برای این آلبوم ساخته شود اما با پیشنهاد دوستان 10 قطعه شد که نام آلبوم هم از آن الهام گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای من به عنوان خواننده افتخاری بود که در این مراسم حضور داشته باشم. کار جمعی همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است اما تلاشمان بر این بود که همه یکسان باشند. حتی نوازنده‌ها که متاسفانه در آلبوم‌ها و کنسرت‌ها کمتر دیده میشوند. ما باید کمک کنیم که این موسیقی نجیب و پاک روز به روز قوی‌تر ظاهر شود.

بهرامی به عنوان آهنگساز در ادامه بیان کرد: من به خاطر دارم که چند سال پیش در کلاس جناب علیزاده ایشان جمله‌ای گفتند که من حاضرم یک آلبوم جمعی را با دوستان موزیسینم تولید کنم اما متاسفانه همکارانم حاضر نیستند و زمانی که این پیشنهاد به من شد، من به یاد جمله ایشان افتادم. من خوشحالم که ظرفیت جامعه موسیقی به این حد رسیده است که میتوان آلبوم جمعی را تهیه کرد. بدون اینکه افراد به آن چشمداشت مالی داشته باشند. پس این نشان دهنده این است که هدف فقط تولید یک اثر موسیقیایی است و ما امروزه به دلیل شرایط نمیتوانیم آثار مستقل را به صورت شخصی تولید کنیم و مجبوریم که آثار مشترک را بیرون بدهیم.

در ادامه کلیپی از قطعات همراه با تصاویری از آهنگساز، خواننده و نوازندگان پخش شد که مابین آن آهنگسازان و خوانندگان از عوامل تشکر و قدردانی می‌کردند. 

بهرامی‌فرد در این خصوص بیان کرد: موسیقی ایرانی از تلاطم‌ها و رنج‌ها گذشته و در حال حاضر پیکر نحیف آن به دست ما رسیده تا این پیکر را نگه داریم.

در ادامه داوود آزاد که به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت بیان کرد: ما باید به این موضوع از منظر فرهنگی نگاه کنیم و این  فضای مدنی است که بین موزیسین‌ها به وجود آمده و در گذشته نیز در موسیقی ما وجود داشته است. این آلبوم یک فتح بابی بود که بین موزیسین‌ها ایجاد شد و ما به این فضاها بیش از این نیاز داریم.

پس از آن علیرضا قربانی که به عنوان یکی از هنرمندان در این جمع حضور داشت گفت: من هم بسیار خوشحالم که در میان شما هستم و این بسیار اتفاق خوبی است که تعدادی از هنرمندان به صورت حرفه‌ای در کنار هم مشغول به فعالیت شده‌اند و یک گام از پیشکسوت‌های خود در این عرصه جلوتر هستند. فقط ای کاش یک کلیپی هم از پشت صحنه‌های ضبط و شکل گیری این آلبوم آماده شود و در اختیار مردم قرار بگیرد. 

گفتنی است؛ در خلال این صحبت‌ها این ده تصنیف پخش شد:

اولین قطعه «گریه نمیدهد امان» به آهنگسازی طینوش بهرامی و  خوانندگی پوریا اخواص. قطعه دوم به آهنگسازی علی بهرامی‌فرد و خوانندگی علی مردانه بود. قطعه سوم «قصه دل» بود با آهنگسازی پویان بیگلر و خوانندگی وحید تاج. قطعه چهارم «شوک» نام داشت با آهنگسازی سیامک جهانگیری و خوانندگی امیر مردانه. «شب» عنوان پنجمین قطعه بود با آهنگسازی نگار خاتم و خوانندگی حسین علیشاپور. ششمین قطعه «سه گانه رباعی» بود با آهنگسازی امیر شریفی و خوانندگی مهدی امامی. «آواز جدایی» عنوان هفتمین قطعه بود، به آهنگسازی پژمان طاهری و خوانندگی اشکان کمانگری. هشتمین قطعه «گریه سیب» به آواز وحید تاج و آهنگسازی علی‌اصغر عربشاهی. «دلبرا» نهمین قطعه از این آلبوم بود به آهنگسازی حامد فکوری و خوانندگی اشکان کمانگری. قبل از اجرای دهمین قطعه از این آلبوم کلیپی یک دقیقه‌ای از آلبوم پخش شد و پس از آن دهمین قطعه به آهنگسازی سعید نایب محمدی و خوانندگی مجتبی عسگری پخش شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۵ تير ۱۳۹۵
آره موسیقی خیلی تحفه است
آخرین اخبار