فکت چک: ادعای ترامپ درخصوص ارتباط کلینتون با اعدام شهرام امیری، بی اساس است

فکت چک در مطلبی نوشت ادعای ترامپ درخصوص ارتباط اعدام شهرام امیری با هک شدن ایمیل های هیلاری کلینتون، بی اساس است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت «فکت چک» در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ در اظهاراتی مدعی شد شهرام امیری، «دانشمند هسته ای» که به آمریکا پناهنده و جاسوس شده بود، به دلیل هک ایمیل های هیلاری کلینتون در ایران اعدام شد؛ اما هیچ مدرکی درخصوص این ادعا وجود ندارد.

در مقابل، شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد امیری جاسوس سازمان اطلاعاتی آمریکا بود. اولین بار در سال 2010 نام امیری به رسانه ها آمد. او در مارس 2010 (31 روز منتهی به 12 فروردین 89)، اطلاعاتی از برنامه هسته ای ایران در اختیار آمریکا گذاشت. 4 ماه قبل از آن، دستیاران کلینتون در وزارت خارجه آمریکا در ایمیل های خود به شهرام امیری (بدون ذکر نام او) اشاره کرده بودند؛ اما مدرکی دال بر هک شدن ایمیل های کلینتون وجود ندارد.

این ایمیل ها در میان 30000 ایمیل کاری کلینتون و دستیارانش در ژوئیه 2010 (31 روز منتهی به 10 مرداد 89) بود که از سوی سرور شخصی کلینتون میزبانی می شود و وزارت خارجه آمریکا آنها را در ژوئن 2015 (30 روز منتهی به 10 تیر 94) منتشر کرد.

ترامپ یک روز بعد از تایید خبر اعدام شهرام امیری در ایران با انتشار توییتی مدعی شد: « بسیاری معتقدند دانشمند ایرانی که به آمریکا کمک کرده بود، به دلیل ایمیل های هک شده کلینتون کشته شد.»

ماجرای عجیب شهرام امیری در سال 2009 رسانه ای شد. او در این سال در سفر حج عمره ناپدید شد. در 8 اکتبر 2009 (16 مهر 88)، آسوشیتدپرس با انتشار مطلبی اعلام کرد ایرانی ها آمریکا را مسئول ناپدید شدن امیری می دانند؛ اما آمریکا این امر را انکار کرد.

در 31 مارس 2010 (11 فروردین 89)، ای بی سی نیوز در گزارشی اعلام کرد امیری به آمریکا پناهنده شده است. در ژوئن 2010 (30 روز منتهی به 10 تیر 89)، ویدئویی از شهرام امیری در تلویزیون ایران منتشر شد که وی در آن ادعا کرد آمریکایی ها او را ربودند و به آمریکا بردند. سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا ادعای امیری را انکار کرد.

یک ماه بعد امیری با مراجعه به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا خواستار بازگشت به کشور شد. در مقاله ای که 13 ژوئیه 2010 (22 تیر 89) در آسوشیتدپرس منتشر شد، یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد امیری داوطلبانه به آمریکا پناهنده شد و در قبال دریافت 5 میلیون دلار از سازمان اطلاعاتی آمریکا، حاضر شد اطلاعاتی درخصوص برنامه هسته ای ایران به آمریکا تحویل بدهد. امیری 15 ژوئیه 2010 (24 تیر 89) به ایران بازگشت.

در انتهای این مطلب آمده است: در دو ایمیل رد و بدل شده میان کلینتون و یکی از دستیارانش، از شهرام امیری به عنوان «شخص موردنظر ما» یا «آن آقا» نام برده شده بود؛ اما هیچ مدرکی وجود ندارد که اعدام امیری به ایمیل های هک شده کلینتون مرتبط باشد. پیش از این، همه چیز کاملا روشن و مشخص بود و در رسانه های خبری مختلف، جاسوسی و دریافت پول از سوی امیری تایید شده بود. او به جرم جاسوسی علیه کشورش به اشد مجازات محکوم و اعدام شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار